Kemboja destinasi percutian idaman! Jom melancong bersama Cambodia Muslim Holiday & Travel

Saya suka melancong! Ke Brunei Darussalam sudah, bahkan bulan Mac ini saya sekeluarga bakal menjejak kaki ke Indonesia dan Thailand. Bercuti bersama keluarga sememangnya menyeronokkan. Ada satu lagi tempat yang saya ingin pergi. Nak tahu? Kemboja! Sering terdengar dari pengalaman rakan-rakan yang ke sana. Kemboja kaya dengan sejarah dan budaya. Lebih-lebih lagi apabila melihat gambar yang dikongsi bersama. Gambar itu sudah cukup memukau diri ini untuk merancang percutian ke Kemboja.

Antara destinasi percutian idaman di Kemboja ialah:

1. Saya ingin menyentuh senibina Angkor Wat
Angkor Wat begitu popular ketika saya belajar sejarah dahulu di sekolah menengah. Melalui pembacaan buku sejarah, rasa kurang memahami, kurang mengetahui bagaimana rupa sebenar Angkor Wat. Yang dipelajari hanya teori. Gambar yang ada di dalam buku hanya grafik 2D. Saya ingin melihat dengan mata saya sendiri akan senibina Angkor Wat ini. Dikatakan pembinaan Angkor Wat memakan masa selama 30 tahun! Terasa sangat teruja untuk menyentuh akan ukirannya dengan tapak tangan dan melihat corak ukiran secara realiti. Pastinya memberi pengalaman mahal apabila dapat melihat sendiri tapak sejarah tersebut. Lantas dapat mengenali sejarah Angkor Wat dengan lebih mendalam dan terperinci. Terdetik di hati, bagaimana orang dahulu kala mengukir di atas batu yang keras tanpa adanya kelengkapan moden. Seperti yang diketahui umum, Angkor Wat merupakan kuil Buddha yang telah dibina oleh Raja Suryavarman II pada pertengahan abad ke 12. Kini, Angkor Wat diisytihar sebagai salah satu keajaiban dunia.
  
kemboja, Cambodia Muslim Holiday & Travel
 Angkor Wat

2. Saya ingin mengunjungi Muzium Genocide
Melalui penceritaan rakan-rakan yang pernah ke Muzium Genocide juga pembacaan melalui internet, ia memaparkan kisah kekejaman ke atas tahanan. Di muzium ini tersimpan beribu cerita yang menyedihkan. Melihat pada gambar yang dikongsi sudah cukup membuat air mata saya keluar. Sungguh pun begitu, menimbulkan rasa ingin tahu dalam diri saya dan ingin melihat gambar mereka dibingkaikan di Muzium Genocide ini. Dilaporkan ketika tentera Vietnam menyerang pada tahun 1979, kakitangan S-21 penjara melarikan diri. Meninggalkan beribu-ribu rekod bertulis dan fotografi yang dianggarkan lebih 6,000 gambar penyiksaan ke atas tahanan penjara.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja, genocide museum 
Muzium Genocide

3. Saya ingin melihat tempat tinggal kerajaan raja Kemboja di Royal Palace
Ingin sekali saya mengunjungi Royal Palace di Phnom Penh, Kemboja. Royal Palace merupakan bangunan yang berfungsi sebagai tempat tinggal kerajaan raja Kemboja suatu ketika dahulu. Saya ingin melihat struktur bangunan, seni bina bangunan dan peralatan yang pernah digunakan raja Kemboja. Pastinya memberikan kelainan berbanding tempat saya sendiri yang kebanyakan bangunan raja berstrukturkan seni bina melayu.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja
Royal Palace

4. Saya ingin melihat barangan tinggalan sejarah Kemboja di Muzium Phnom Penh
Tidak sah rasanya jika tidak dapat menyelami budaya dan sejarah di tempat yang ditujui. Muzium Phnom Penh merupakan tempat yang ingin saya lawati. Melihat barangan purba, peralatan memburu, senjata gangsa, cara hidup rakyat Kemboja dahulu kala, cara pakaian mereka, seni bina rumah mereka dan sebagainya. Malah, saya tertarik untuk melihat seramik purba yang pernah digunakan suatu masa dahulu. Melihat barangan tinggalan sejarah ni didokumentasikan, membuatkan saya teruja untuk melihat dengan mata sendiri.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja, phnom penh museum
Muzium Phnom Penh

5. Saya ingin merasai kemeriahan di pasar malam Siem Reap
Orang kata di pasar malam Siem Reap banyak barangan dijual. Sebagai pelancong, haruslah bawa ole-ole buat mereka yang lain. Dengan berkunjung ke sini, tercapai hasrat untuk melihat hasil kreativiti dan kraftangan penduduk Kemboja. Dibeli dan dibuat kenangan bila balik ke Malaysia nanti. Lagi satu, suasana malam di Siem Reap nampak menarik dalam gambar. Indahnya andai dapat menikmati keindahan suasana malam di Siem Reap.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja, night market siem riep
Pasar malam Siem Reap

Pergi ke Kemboja membawa komik,
Di bawa bersama bagasi dan rexona,
Tercari-cari ejen pelancongan yang murah, mudah dan Islamik,

 

Melancong bersama ejen pelancongan sememangnya memudahkan! Perancangan di hati ingin melancong ke Kemboja, tercari-cari juga akan ejen pelancongan yang mempunyai pakej istimewa membolehkan kami sekeluarga ke sana. Ha! Saya dah jumpa! Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel menawarkan pakej yang saya inginkan, ‘murah, mudah dan Islamik’. Berikut merupakan sebab utama mengapa saya memilih ejen pelancongan Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel.

Sebab Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel menjadi pilihan:

1. Menawarkan pakej pelancongan yang murah
Melihat pada laman web Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel, pakej pelancongan yang ditawarkan pada harga berpatutan dan murah! Memandangkan saya sering melancong bersama keluarga, bajet melancong sering dititikberatkan. Melancong dalam jumlah yang ramai, jika tersilap memilih ejen pelancongan, pasti membuat dompet menjadi defisit. Alhamdulillah, lega dengan pakej ditawarkan oleh Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel, harganya berkemampuan oleh semua orang.

Kemboja, pakej pelancongan 
Antara pakej yang ditawarkan oleh Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel

2. Memilih ejen pelancongan dimiliki orang Islam
Melalui pembacaan saya di laman web Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel, syarikat ini dimiliki oleh Ustaz Yahya Al-Hafiz  yang mana pernah menuntut ilmu di Kelantan. Pengurusan syarikat ini pula dijalankan oleh orang Islam di Kemboja. Pastinya, saya memilih agensi pelancongan ini kerana ianya dijalankan oleh orang yang seagama dengan diri saya. Malah saya amat berharap ramai pelancong menggunakan agensi ini, agar ekonomi orang Islam di Kemboja dapat dibangunkan dan dikembangkan dengan meluas. Secara tak langsung meningkatkan taraf hidup orang Islam di Kemboja.

3. Memudahkan bersolat dan mengetahui tempat makan yang halal
Memandangkan ejen pelancongan ini dijalankan oleh orang Islam. Ianya memudahkan diri saya sebagai seorang pelancong untuk sembahyang bila sampai waktu bersolat. Malahan memudahkan saya untuk mencari restoren yang halal di Kemboja. Jika saya melancong tanpa menggunakan agensi pelancongan ini, pastinya saya terpakai-kapai mencari tempat untuk bersolat, juga mencari kedai makan yang halal. Tulisan yang digunakan di Kemboja tidak membantu diri saya mengecam apa yang ditulis. Jadi, kepada sesiapa yang ingin melancong ke Kemboja jom beramai-ramai menggunakan ejen pelancongan Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel.

4. Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel merupakan ejen pelancongan yang boleh dipercayai
Sering terdengar akan kisah penipuan pelancong. Membuatkan diri saya berhati-hati dalam memilih ejen pelancongan yang boleh dipercayai. Selepas mengkaji pakej ditawarkan, saya meneliti akan komen daripada bekas pelancong. Melihat sama ada ianya ejen pelancongan yang betul-betul wujud atau tidak. Alhamdulillah, ramai yang memberi tindak balas positif berdasarkan pengalaman mereka menggunakan Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel. Menunjukkan ianya terbukti benar! Malahan di laman web mereka, dipaparkan akan lesen pelancongan yang diiktiraf. Menambahkan lagi keyakinan diri saya untuk menggunakan ejen pelancongan ini.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja, lesen pelancongan
Lesen pelancongan milik Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel

5. Ejen pelancongan yang memuaskan hati
Saya juga meneliti akan reaksi bekas pelancong yang pernah menggunakan agensi ini. Dari situ kita boleh tahu sama ada perkhidmatan yang ditawarkan memuaskan hati atau tidak. Sebab ada juga agensi pelancongan yang menawarkan perkhidmatan, ‘indah khabar dari rupa’. Agensi sebegini kalau boleh kita nak elak. Takut kita yang menjadi mangsa. Melalui pemerhatian saya berdasarkan komen yang dikongsi oleh bekas pelancong, alhamdulillah, Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel sentiasa memberikan perkhidmatan terbaik! Kesemua mereka memberi gambaran positif akan perkhidmatan ejen pelancongan ini. Puas hati dan menyenangkan!

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja
Antara komen bekas pelancong yang menggunakan ejen pelancongan ini

6. Sambil melancong sambil bersedekah dan melakukan ibadah korban
Alhamdulillah, pertama kalinya saya mengetahui adanya ejen pelancongan sebegini.
Menyediakan pakej, sambil melancong sambil berkorban. Melihat akan kemiskinan di Kemboja sudah cukup membuatkan diri ini sebak, apatah lagi adanya saudara sesama Islam kita di sana. Tertarik dengan adanya ‘pakej melancong sambil berkorban’ ini, semoga Allah murahkan rezeki mereka yang suka bersedekah. Sambil melancong, sambil berkorban, dapat membantu meringankan beban kemiskinan di Kemboja. Melalui pakej ini, korban yang dilakukan akan sampai ke destinasi yang tepat dan memerlukan.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja, kembara korban kemboja 2014
Pakej melancong sambil berkorban yang ditawarkan oleh Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel

7. Laman web Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel menyediakan maklumat lengkap!
Dalam memilih ejen pelancongan, saya akan meneliti sedalam-dalamnya. Maklumat yang disediakan berkaitan pelancongan harus lengkap! Merangkumi maklumat berkaitan lokasi agensi, nombor telefon, email, peta dan sebagainya. Alhamdulillah Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel memenuhi kriteria tersebutber. Maklumat lengkap sebegini memudahkan diri saya sebagai seorang pelancong untuk mendapatkan informasi dan berikteraksi dengan syarikat ini.

cara menghubungi Cambodia Muslim Holiday & Travel
Cara menghubungi web Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel

8. Menyediakan maklumat penginapan
Sukanya saya pada ejen pelancongan ini kerana laman web Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel menyediakan maklumat lengkap dan terperinci berkaitan tempat penginapan. Sebagai pelancong, tempat penginapan ini antara benda terpenting. Menyenaraikan hotel yang ada sekitar Kemboja dan Vietnam, juga memberitahu harga hotel tersebut. Bahkan menyenaraikan kemudahan yang ada dalam hotel tersebut seperti tv, aircond, jenis lantai hotel, bilik air, shower, spa, hot tub dan sebagainya. Juga menyatakan gambaran sekitar pemandangan hotel tersebut. Sebagai pelancongan, inilah maklumat penting yang saya cari. Melalui lokasi hotel, harga, kemudahan yang disenaraikan, saya boleh membuat pilihan tepat bersesuaian dengan bajet saya.

Cambodia Muslim Holiday & Travel, kemboja, hotel di kemboja
Perkongsian senarai hotel di laman web Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel

Saya amat berharap agar impian saya untuk bercuti ke Kemboja tercapai. Mengenali Kemboja yang kaya dengan budaya dan sejarahnya. Pastinya, percutian sekeluarga ini mengeratkan hubungan sesama kami di samping menikmati pemandangan yang mengasyikkan di Kemboja dan merasai kehebatan alam ciptaan Allah. Mengembara bersama Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel pastinya menyenangkan, mudah, murah dan berkonsepkan Islamik.

Sedikit tips melancong yang ingin saya kongsikan bersama:

Berdasarkan pengalaman melancong ke Brunei Darussalam, juga persediaan melancong ke Indonesia dan Thailand bulan Mac ini, berikut merupakan tips dari saya.
1. Pastikan menyediakan dokumen yang lengkap (passport yang masih sah tempoh, salinan kad pengenalan, salinan sijil kenderaan: jika melancong menggunakan kenderaan sendiri).
2. Buat tempahan awal bagi tempat penginapan seperti hotel.
3. Sediakan peta untuk rujukan jalan .
4. Senaraikan tempat yang ingin dilawati agar semuanya berjalan seperti dijadualkan.
5. Ketahui lokasi stesen minyak yang boleh kita isi. Sebab tidak semua stesen minyak membenarkan rakyat asing mengisi tangki minyak mereka. (bagi kes jika melancong menggunakan kenderaan sendiri berflatkan nombor kereta Malaysia).
6. Buat tukaran wang kepada mata wang asing ke negara yang bakal kita pergi. Kalau boleh tukar dengan nilai yang banyak. Sebagai langkah kecemasan jika memerlukan wang di negara asing.
7. Ketahui tempat/ lokasi pertukaran wang di negara asing. Catatkan nama tempat dan jalan. Sebagai langkah kecemasan, jika kita kehabisan wang di negara asing.
8. Beli sim kad mobil di negara asing tersebut. Beli 2 sim kad. Tujuannya, agar boleh menghubungi antara satu sama lain. Jika terpisah dari kumpulan, mudah untuk menghubungi ahli yang terpisah tadi. Selain itu, sim kad tadi memudahkan kita untuk mendail operator bertanyakan jalan. Atau untuk urusan menempah hotel. Kos lebih murah.
9. Jika tidak melancong menggunakan kenderaan sendiri. Boleh upah pemandu pelancong atau dapatkan khidmat ejen pelancongan. Percutian sekeluarga yang membabitkan ramai ahli memerlukan sebuah kenderaan khas, agar semua boleh berangkat bersama-sama.

Kredit foto 1 2 3 4 5 

Hebahan buat semua rakan blogger, jom sertai Contest Kembara Kemboja yang menawarkan hadiah sebanyak RM2000. Sama-sama kita sertai. Mana tahu jika ada rezeki. Insha Allah…

Hadiah Tempat Pertama - Wang Tunai Bernilai RM700
Hadiah Tempat Kedua - Wang Tunai Bernilai RM500
Hadiah Tempat Ketiga - Wang Tunai Bernilai RM300
Hadiah Saguhati untuk 5 pemenang - Wang Tunai Bernilai RM100

Contest Kembara Kemboja dianjurkan oleh Blog.Azri Johan dan ditaja oleh Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel. Hadiah lumayan bernilai RM 2000 bakal menjadi milik para pemenang. Anda dijemput untuk menyertai contest mudah ini.

28 comments

Wow, menariknya pakej yang ditawarkan oleh syarikat nie :)

angkor wat.
tempat yg harus pergi kalau kesana.

Wowww.....:D best kn kalau dpt pergi..:)

aah..pakej dia murah..tawaran berbaloi-baloi!

aah..nampak kat pic mmg awesome! yumida baca org dulu2 siapkan angkor wat ni memakan masa 30 tahun! terkesima jap..lamanye... hasilnya...mengagumkan!

aah bez sangat! bila la dpt pergi ni. perancangan memang dah ada. insha Allah jika dimurahkan rezeki n dilapangkan masa. kemboja..mu tunggu daku datang. haha..

Assalamualaikum dan salam singgah sini dik Yumida...sungguh menarik pakej yang di tawarkan...dan banyak pulak tempat2 menarik kat kemboja ni...tak rugi jika hendak melancong ke kemboja...Destinasi Percutian Idaman Semua...

ahaha..betul! destinasi percutian idaman semua. angkor wat tu geram je nak tengok secara live. ukiran di batu. nampak awesome sgt!

Tu dia...panjang berjela dan jelas penerangannya...memang mengidam sungguh namanya ni...hehe. Memang menarik Kemboja... unik, mempersonakan dan boleh beramal lagi! Semoga berjaya...berbaloi-baloi! :)

Tidak kurang hebatnya juga. Saya pernah baca entri yang ditulis oleh Bin Muhammad. Semoga berjaya kedua-duanya.

kikiki...sila jangan tidur membacanya :)
aah mengidam nak jenjalan kat kemboja. yup! kemboja penuh keunikkan sambil2 tu blh beramal...
gdluck jugak buat BM...moga kita sama2 berjaya..ho yeah!
pengembaraan berbaloi-baloi!

aah hasil karya BM memang memukau sesiapa membacanya. dia mempunyai gaya tersendiri. pemikir hebat bg Yumida.
thanks cikgu :)

Menarik pakej percutian ni... semoga berjaya Yumida.. :)

unik betul angkor wat tu..lokasi tomb rider kan?

Angkor Watt yang telah terkenal sejak lama dulu....pakej yang menarik

aah bunda. angkor wat kaya dgn sejarahnya. tergolong salah 1 keajaiban dunia.

aah...pakej murah n menarik! bikin hati meronta2 nak pergi

aah unik kan kak. byk gambar bez2 kat angkor wat. part akar pokok tu. penuh dgn nilai sejarah. ooo baru tahu, rupanya pernah jadi lokasi tomb rider.

waaahhhh ni sudah menarik ni ^^

Wish you good luck! Cambodia is a nice place!

teng kiu smartan dad. yup! cambodia so unique!

Assalamualaikum yang. semoga berjaya dan murah rezeki. sheila pun teringin nak ke sini ~~~

yumida ke sini la ye? menarik tmpt ni...

In Sha Allah kalau ada rezeki nti teringin jugak nk melancong ke sana ..


EmoticonEmoticon