Penafian

1. Blog Yumida (http://umikasum.blogspot.com) adalah untuk tujuan maklumat dan juga cerita peribadi. Pemilik blog ini tidak melakukan sebarang perwakilan terhadap ketepatan atau kesempurnaan mana2 maklumat di blog ini atau ditemui dengan mengikuti mana2 pautan di laman blog ini.

2. Pemilik blog Yumida tidak akan bertanggungjawab untuk sebarang kesilapan atau ketinggalan maklumat. Pemilik tidak akan bertanggungjawab bagi apa2 kerugian, kecederaan atau kerosakkan daripada paparan atau penggunaan maklumat dari blog ini.

3. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog pada masa akan datang. 

4. Jika sebarang sumber dan informasi yang terkandung dalam mana2 artikel hasilan pemilik blog ini, pemilik blog boleh mengubah, mengalihkan atau mungkin memadamkan artikel tersebut sekiranya perlu. 

5.  SEBARANG BENTUK ARTIKEL & INFORMASI YANG DIMILIKI OLEH PEMILIK BLOG INI BOLEH DIGUNAPAKAI OLEH BLOGGER LAIN TETAPI PERLULAH DILETAKKAN PAUTAN KEPADA BLOG INI (LINK KREDIT) DAN ADALAH DILARANG SAMA SEKALI UNTUK PRINT SCREEN UNTUK TUJUAN APA SEKALIPUN YANG MANA, PEMILIK BLOG MEMPUNYAI KUASA UNTUK MENGAMBIL TINDAKAN UNDANG2 YANG SEWAJARNYA TERHADAP PELAKU. 

Dasar Komen Blog
Pemilik blog ini berhak untuk memadamkan mana2 komen yang dihantar kepada blog ini tanpa notis yang disifatkan: 
1. Sebagai SPAM
2. Komen yang kurang sopan 
3. Komen mengandungi bahasa atau konsep yang boleh menyakitkan hati
4. Komen yang menyerang seseorang secara individu

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

BAHAGIAN X - AM Bab 2 - Kesalahan dan Penalti Tambahan
Seksyen 233: Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dll.

(1) Seseorang yang --
(a) dengan menggunakan mana2 kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar--
(i) membuat, mewujudkan atau meminta2; dan
(ii) memulakan  penghantaran,
apa2 komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau
(b) memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana2 perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana2 orang di mana2 nombor atau alamat elektronik, 
adalah melakukan satu kesalahan--

(2) Seseorang yang secara sedar--
(a) dengan menggunakan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi memberikan apa2 komunikasi lucah bagi maksud komersial kepada mana2 orang; atau
(b) membenarkan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi di bawah kawalan orang itu untuk digunakan bagi suatu aktiviti yang diperihalkan dalam perenggan (a),
adalah melakukan satu kesalahan.

(3) Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua2nya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas persabitan.

Sumber Rujukan:

4 comments

lepas ni xboleh sesuka hati copy paste tnpa izin.. huhu

sis , boleh tak saya nak guna separuh dari isi diatas untuk penafian di blog saya juga? saya akan kreditkan jika sis benarkan. (:

blh pergi bhgn link disclaimer tu, blh minta izin dri pemilik asal :)

copy paste dgn cara beretika..hihi


EmoticonEmoticon