Elakkan berkata ‘kalau’

Hadis:
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: Sekiranya (kalau) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah: Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘kalau’ akan membukakan pintu amalan syaitan.”

Riwayat Muslim

Elakkan berkata ‘kalau’, platform

28 comments

terima kasih atas perkongsian. salam jumaat. :)

Assalamualaikum dan salam Jumaat dik Yumida...betul tu dik...elakkan perkataan kalau...sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang akan terjadi..terima kasih atas perkongsian..

Assalamualaikum yang, in shaa Allah. terima kasih untuk peringatan berguna ni.. sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~

Salam Jumaat, singgah isi tabung, sambil info bermanfaat mcm ni.. :)

terima kasih tolong ingatkan shark...

salam jumaat yumida dah ada kat mana skrg..jangan berkata kalau

lya tolong isi tabung yumida sekali :)

assalamualaikum sis yumida :)

pagi tadi pun ada pakar motivasi nasihat elakkan berkata "Kalau...Tetapi..."

terima kasih.....jom pangkah perkataan KALAU di minda :)

tak baik cakap macam tu.. seolah2 menyalahkan takdir...

seboleh-bolehnya nak elakkan dari perkataan tu..

dengan 'kalau', mcm2 boleh diperkatakan.

rietta pown selalu dgr org cakap mcm tu...

Setuju sgt 'kalau' ni seolah2 kita menyesali sesuatu itu kan? Redha dgn hati yg pasrah, itu lebih baik rasanya...

selalu jugak tercakap mcm tu.. -_-

tq mengingatkan..

betul tu.. kalau atau jika mmg perkataan yg syaitan suka...

As'salam,

saya minta copy dan paste di wall fb saya ye..

Syukran :)

Mmg betul tu... semoga kita ttp dibawah perlindungan Allah swt dari segala perancangan syaitan laknatullah... aamiin..

Ilmu yg bmanfaat sbgai satu peringatan.. trima kasih sis =)

Dah terbiasa dgn perkataan "KALAU"

kalau, jika, seandainya, itu semua membawa maksud yang sama. Terima kasih sis :D

kdg tak perasan guna kalau. ok la pasni guna if. lol

selalu sebut..huhuhu... x elok rupanya kan....


EmoticonEmoticon