Cara memberi bantuan pesakit mengalami strok haba

Apabila seseorang terkena stroke haba, pastinya kita akan panik. Lebih-lebih lagi jika kita tak tahu bagaimana untuk memulihkan pesakit yang mendapat strok haba ni. Haaa…jangan risau, ikuti panduan di bawah.

Cara memberi bantuan kepada pesakit strok haba atau heat stroke ialah:
Menempatkan pesakit di tempat teduh dan berhawa dingin. Haba tinggi boleh dikurangkan jika individu itu ditempatkan di bawah kipas dan mengelap anggota badan menggunakan tuala basah. Pesakit juga mungkin boleh berendam di dalam kolam air untuk menurunkan tekanan haba dan menyejukkan badan.
 Sumber: Berita Harian


Strok Haba, Heat Stroke, Cara memberi bantuan pesakit mengalami strok haba, platform 

Saranan buat semua di musim cuaca yang kering dan panas:

Elakkan aktiviti riadah yang terdedah kepada cuaca panas serta minum air dalam kuantiti banyak atau sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari.

21 comments

Skrg ni cuaca panas dia mmg mcm membakar...

jerebu makin teruk plak skang..

Ye la yumida...rindu nk hujan ^^

Cuaca sekarang memang boleh bawak macam2 penyakit.. Memang kena banyak minum air.. Huhu..

Strok haba ni mmg merisaukan.. semoga dijauhilah dari penyakit ini... aamiin..

Pgetahuan mcm ni mmg perlu .. in case ada mgsa strok haba d sekeliling, xlaa kita panik.. dah tahu step apa yg perlu d lakukan.

alhamdulillah setakat ni orang sekeliling belum ada lagi yang kena strok haba ni. Harapnya jgnlah ada yang terkena.

salam yumida..singgah sambil menabung cne

Assalamualaikum yangg, in shaa Allah. memang akan minum air banyak ~~~

Assalamualaikum dik Yumida...sekarang ni kat mana2 panas jer cuaca...nak keluar rumah pun takut...tapi kena juga keluar sebab nak kerja...hehe...apa2 pun elakkan terlalu terdedah dibawah sinaran matahari terik dan banyakkan meminum air putih..

tempat Munirah sekarang jerebu teruk :)

sekarang nie cuaca sangat terik...

sekarang cuaca panas. kena byk kan minum air laa gamoknye

agree with this too. tapi nnti kena plkn. gamoknye

bahaya betul... moga kita terhindar dari penyakit nih...


EmoticonEmoticon