Pilihan Laman Sosial Paling Aktif: Blog | Facebook | Twitter | Instagram | Youtube

Berikut merupakan pilihan laman sosial yang sering kita kunjungi setiap hari:

1)      Blog
2)      Facebook
3)      Twitter
4)      Instagram
5)      Youtube

Soalan buat rakan pembaca sekalian. Mana satukah laman sosial di atas, paling banyak korang luangkan masa?

Laman Sosial Paling Aktif, Blog, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, media social, blogger, blogspot

Bagi aku sendiri, banyak-banyak pilihan laman sosial di atas..aku lebih banyak meluangkan masa bersama blog. Setiap hari, aku estimatekan berblogging selama 3 jam. So, dalam tempoh 3 jam tu aku hasilkan entry, check ayat sama ada ejaan tu betul or tak, check ayat lagi untuk pastikan tidak menyentuh mana-mana sensitiviti orang lain, then publish.

Kemudian melaksanakan kerja blogwalking especially mereka yang berada di kotak bloglist aku tu. Sambil blogwalking aku cuba menjalankan kempen menabung di blog rakan-rakan. Klik iklan mereka. Yang ni aku buat secara ikhlas. Kalau mereka tak klik iklan aku, aku tak kisah. Coz aku yang volunteer kan diri. Tapi tak semua blog la yang aku buat. Sesetengahnya je. Takut ade yang rasa pelik or annoying ker. Hihihi…

Selesai blogwalking di kotak bloglist, then aku beralih pula untuk membalas jejak pengunjung. Mereka yang memberikan komen di ruangan entry ku. Kengkadang ramai, aku tak sempat menerjah kesemua pengunjung. Minta maaf banyak-banyak. Tapi aku akan balas jejak pengunjung sedaya mungkin. Kemudian, proses menerjah beralih ke kotak CBOX. Tengok mana komen yang penting perlu aku jejak balik. Macam orang follow ke. Orang tag ke. Orang soh baca entry ke.

Haaa…macam tu la rutin aku menghadap blog setiap hari. Kengkadang takde la sampai 3 jam. Kengkadang 2 jam je. Dalam aku busy berblog, aku curik masa sedikit untuk intai kat wall facebook aku tu. Tengok status yang rakan post. Jadi pembaca setia je. Pengomennya tidak. Coz aku bukan jenis nak komen-komen kat facebook. That’s why la facebook ku sunyi sepi, “krik! Krik!”. Bunyi cengkerik gitu. Hahaha…

Kat twitter pulak aku tak aktifkan diri. Actually, aku tak berapa reti sangat nak pakai twitter ni. Bagi aku penggunaan facebook lebih mudah. Pernah sekali aku refer kat youtube cara-cara nak pakai twitter. Hahaha..teruknya. Bagi aku twitter ni agak susah. Aku buka akaun twitter ni pun sebab kebanyakan syarat penganjur GA/ segmen suruh follow diorang. Haa..itulah sejarah tertubuhnya akaun twitter aku.

Instagram aku takde. Memandangkan aku pengguna lappy, nak letak instagram ni perlu download software bagai. Agak leceh. So takde la akaun instagram aku.

Yup! Aku ade akaun Youtube. Dalam youtube ni, aku ade upload video yang aku hasilkan sendiri. Malah aku pernah rakam rancangan temubual blogger terkenal Ben Ashaari dalam Wanita Hari Ini. Video ni aku sunting, edit pastu diupload ke youtube. Nak tengok? Video 1, video 2 dan video 3.


Korang pulak, mana satu pilihan laman sosial di atas yang paling banyak korang luangkan masa? Berapa tempoh masa korang bersama laman sosial tersebut? Cer citer…

39 comments

Assalamualaikum yangg, sheila pun habiskan masa banyak dengan blog! heeeeeee. mula2 check komen dulu. pastu publish. buat entri. then blogwalking semua yang komen entri pastu baru blogwalking bloglist. heeeeeeeeeee. sheila pun amalkan sedekah klik iklan rakan2. tak semua. sesetengah je :)

fizi pun lebis sukakan blog juga..pastu fb,,insta, tweet jarang bukak..dan acc. youtube pun ada juga..taruk video annoying..haha

salam pagi,dear :)

kak lea more pada BLOG.FB tu buat pun sebab adik2 n sepupu paksa(betul tak tipu).bersawang kadang2 je skodeng kat sana.

kalau blog,mula2 publish dulu komen.kemudian buat new entry,baru reply komen.then blogwalking blog2 yang tadi tingggalkan komen,kawan2 di bloglist & yg tinggalkan jejak di kotak jerit.

blog best sebab macam2 boleh kita taip,bertukar cerita dan pendapat.kak lea selalu tarik kawan dan family dari fb singgah ke blog,kalau diorang nak tau perkembangan terkini dari kak lea chewaaahhh :)

wahh... 3 jam! tp klau YUMIDA x nyatakan brape jam kt blog ni, saya dh yakin kamu blogger tegar! ekekeke... syabas! Yus x tentu pun masa.. FB kt opis 'on' jerk smpai blk keje.. tp kekadang x tgok pun.. Yus pun suka berblog.. tp byk keterbatasan waktu.. keje kt opis kadang menghadkan masa.. kat rumah pulak yus x de intenet.. kekadang on pakai tipon asben... nk buat entry pun malas.. ekekeke...

Salam yumida morning..bagi lya sekarang nie lya lebih suka berblog.budak baru belajar & baru mengenali dunia berblog.second youtube la tapi 2 pun tak selalu just tengok suka tengok upin ipin hehe..yang lain2 memang tak ada.

cik akak fb ada, twitter ada...blog pun ada..hihi...
yang semestinya pilihan pertama blog lah..hihi...
kedua fb...twitter...mati tak mahu pula..segan kot :)

kak mia ada semua tu... hihihihi

bagi kau lebih kepada blog, forum, twitter, fb...

sy ada blog dn fb je =) sy lain skit..kdg2 bw je sy ambil msa 4 ke 5jam muahahaha..suke godek2 entri org =) biasanya sy bw dlu bru post entri..fb akan dijenguk bila dah ttup blog..fb pn best sbb byk gak info dpt..

morning sis :)

Dulu kenit giler game! game kat facebook terutama Restaurant City dan cafe world. Hari2 online sebab nak men game tu je. Chatting bagai ni tak layan hehe.

Tapi, lepas kenit ada blog kenit seakan tak berapa nak pandang sangat dah facebook hehe. Bercerita di bog lebih menarik bagi kenit. Macam2 nak citer dan kongsi.

yeay sume adeee..cume jejarang je bukak..blog sntiase bukak..tak by computer thru hp pn jd hehehe

1 mmg menjadi keutamaan buat deqla.. cuma jrg2 dpt on9 kat rumah..sbb tu deqla berblog kaw2 punyalah kat opis ni..hihi
2 x dinafikan mmg kerap deqla on9.. sbb kat mana2 mudah nk bukak.. kat henpon pun..
3 deqla xde..huhuhu.. rasa mcm x berminat sbb yg ada pun tak terlyn sgt kan..
4 jarang2 deqla on9..apa lagi upload gmbr di situ..
5 yg ni sekerap fb jugaklah ..sbb mmg suka tonton bersama incek hubby..hihi..kat henpon pun boleh kann.. ;)

Assalam...
bagi saya :
1. blog - updating new entry dan blogwalking
2. fb - nak baca status kawan2 dan share status yang best2
3. instagram - nak tengok pic cantik2
4. youtube - jarang sebab tak tau nak tengok apa
5. twitter - jarang sangat sebab tak pandai...
hehehe

Blog dan twitter..tapi paling lama twitter. SUka merepek kat sane..

salam yumida.. kalau saya lebih banyak luangkan masa dengan facebook sebab dekat fb banyak kawan2 sekolah n saya ni jenis yg suka main game.. kikiki kalau dekat blog pula,dalam sehari saya luangkan masa 2jam lepas tu rehat lagi.. buka blog pun,nak bw rakan2 blogger jak,jarang update entry.. kikiki saya xde twitter or insta .. huhu

sy lebih bnyk kepada twitter n instagram..sbb trus ke hp..fb jrang..klu kt klinik ad mse free on la..blog plak kne ambik masa nk update nk bw nk join semua segmen..sbb masa suntuk..klu ad lappy sndri mmg hari2 laa jawabnye ad entry..memandangkan kerja x bwak lappy kan..u tube plak xde ape2..just ad akaun je..hahaha..ape2 pun sy lebih suka berblog dri semua laman sosial yg ad..hehehh

Banyak masa mewk kat blog and Facebook tapi paling banyak dekat bloglah.

Nad ade semuanya hehe tp x semua nad active coz x sempat skrg. Jarang sgt bukak fb youtube tp twitter semestinya bukak hehe

Akak lebih banyak habiskan masa kat blog FB sesekali yg talin yelek...hehhee...

Kmk YouTube jak sikda, selalu buang masa kt blog dan instagram jak byk. Twitter mun ada mention baru kmk reply. Ya pun kinek tok dah kurang juak tweeting. FB paling kmk sik rajin. Dah sikda privacy gilak dah FB kinek tok. Ya belum lagi orang tag promote2 barang.

Assalamualaikum Yumida

saya lebih banyak mengunjungi blog

huhu cam krole ni...sama rata je...huhu blog n FB slalu jd pilihan~

kalu lia, blog no 1, no 2 nye fb .. hehe.. 3 jam? lamenye akak.. lia kalu weekend, lebih dp tige jam.. kadang2, ri pg smpai ptg .. hihi.. pastu bru twitter.. youtube lia xletak vid pon.. insta ade, tpi jarang gune sbb malas

Solehah pilih :

1. Facebook
2. Blog
3. Instagram
4. Twitter
5. Youtube

Semua Solehah ada.hehe

Blog juak.. tapi tiap hari akan bukak FB & twitter lah..

ima lbih bnyk luangkn masa dgn facebook..hihi

Semua ada tapi blog jak yg selalu bukak..fb tak ada benda mauk di polah hehe...

semestinya twitter dengan instagram.. huhu..

kathy pun pilih blog..facebook untuk sembang dgn rakan2 blogger atau kawan lama...

Kadang-kadang dina aktif blog, tapi kadang-kadang dina aktif facebook jugak. Twitter tu kengkadang je sebab takde ape yg menarik sangat (hehehe).. Kalau bukak twitter pun sebab nak tengok orang mention je. Yang selalu aktif jugak, kat WeChat. Heheh :D

blog-->fb-->Utube paling banyak.. heee

ain lebih kepada instgram, blog, dan facebook. twitter ada, tp malas nak main. haha


EmoticonEmoticon