Jom Teka: Sumber Trafik

As salam buat rakan pembaca,

Pernahkah korang menyelidik di bahagian blog stats? Analytics mengenai unique visitors dan pageviews yang kita terima dalam sehari. Adakah korang menyemak setiap hari? Or seminggu sekali?

Bagi aku pula, aku akan lihat setiap hari. Melihat carta kedatangan pengunjung. Apa yang aku perhatikan hari bekerja bermula Isnin sehingga Jumaat, trafik sangat memberansangkan. Tapi bila tibanya hujung minggu, iaitu Sabtu dan Ahad, trafik akan jatuh menjunam. Hahaha…

Ye la, weekend kan masa untuk bersantai bersama keluarga, masa untuk berehat, berdating, shopping and so on. Aku pulak, weekend masa untuk join segmen/GA/contest. Baca news, layan lagu di youtube.

Semalam, bertarikh 22 September 2013, aku telah menerima trafik sebegini.

pageviews
 Catatan di blog
  
unique visitors and pageviews

Catatan di Nuffnang

See, pageviews yang direkodkan tidak sama. Cuma nak ditekankan kat sini, trafik yang aku terima pada hari Ahad semalam sangat memberansangkan. Alhamdulillah.

Persoalan yang ingin dituju pada korang. Mengapa tetibe aku mendapat trafik yang special sebegitu? Tak seperti hari-hari minggu yang lain. Cer teka. Mana satu sumber penyumbang utama trafik di blog aku ni. Sape yang dapat jawab dengan betul, akan mendapat gift dari aku. Hanya seorang pemenang sahaja dipilih. Kalau ramai yang meneka dengan tepat, maka aku akan menggunakan sistem random.org.

Untuk memudahkan tekaan, aku akan bagi jawapan pilihan.

Sumber trafik hari Ahad semalam:
a)      Menerusi blogwalking
b)      Menerusi segmen/GA/contest yang aku join
c)      Menerusi pengumuman pemenang Segmen Simple & Mudah 
d)      Menerusi entry AF 2013
e)      Menerusi promosi blog di facebook
f)       Menerusi kotak cbox
g)      Tiada jawapan di atas

Cara memberi jawapan di kotak komen:
Nyatakan komen korang dahulu mengenai entry ni
Then, tekaan korang
Itu sahaja

TAMAT: 24 SEPTEMBER 2013 jam 11.59 malam

Wokeh, selamat meneka. Hehehe…

58 comments

fulamak... jarang jarang dapat view camtu bila ari cuti... tu yang malas nak update bila sabtu ahad... sbb takde yg baca.. hehehe

jawapan tekaan sya adalah D.. entry pasal AF 2013.. kan kan.. hehe

selalunya memang weekend trafik rendah sangat tetapi bila hari bekerja trafik naik tinggi
tekaan akak ialah D entry AF 2013....

Aku rasa pon D) jawapan dia sbb blog Elih pun sama :P

Aku rasa pon D) jawapan dia sbb blog Elih pun sama :P

c) Menerusi pengumuman pemenang Segmen Simple & Mudah

Kak ina pun suka carta pengunjung yg datang blog kak ina..nak gak tau adake orang baca blog kak ina..he he..

Kak ina jawab D sebab tak ramai yang buat entri pasal AF 2013 :)

wah..banyak tu. agak susah nak dpt view sebegitu banyak kalau time cuti. Dah kira bertuah dah tue.

Tekaan saya c. Menerusi pengumuman pemenang Segmen Simple & Mudah

Banyakk tuu.

Rasanya d) Menerusi entry AF 2013

Hehe. Ada betul?

wah,banyak tu trafik akak,heee....nana jenguk jugak bila da bukak blog tu:)

jawapan : d) menerusi entry AF 2013

c)Menerusi pengumuman pemenang Segmen Simple & Mudah

This comment has been removed by the author.

melalui blogwalking lah dik :)

Banyak tu visitors yang datang..

Saya teka jawapan B

a) Menerusi blogwalking

hehehe..

Woahhh ! Banyaknyaaa :O
Congrats sis :) Jwapan kita.
b) Menerusi segmen/GA/contest yang aku join

byk tuh..rasanya menerusi Entry AF2013 kan..hehehe

Assalammualaikum...yumida,

nice entry..tp mselim3 agak aje tapi x tahu betul ker tidak... tapi pape pun.
Jawapan mselim3 ialah g- tiada jawapan di atas. x tahu betul atau x teka aje,..

mselim3

salam yumida

tekaan naim iaitu

a, b, dan c.. :)

Same lah, weekend biasanya blog stats ciput jer. Sebab weekend untuk rileks, bermalasan .

Saya rasa jawapan nya B.

jawapan adalah a..blogwalking..dah isi tabung.

memang banyak org datang ke blog ni. rasanya melalui B :)

Biasalah... Hujung minggu trafik akan menurun, kadangkala sehingga separuh dari hari biasa.

Tekaan saya d)Menerusi entry AF 2013

byknye :) hehe..luqman rasa jawapan die B!

Banyaknya bila la pageview nad nak bnyk tu hehe eh jwpn dia D hehe

wah banyak 2 kak =) hampir 2k dah..hmm pada sy kan..rasanya jawapan D..sbb akak selalu update pasal AF..lgpun ramai peminat kt luar sana..

Tahniah yumida..wah banyak 2 pageview.Sy rajin juga jenguk 2 boleh dikatakan everyday ;)..so sy jawab

b)Menerusi segmen/GA/contest yang aku join

bnyak pgeview yumida time cuti ye.. hehe tahniah.. saya rasa C jawapnyya.. hehe

banyak nye pageview yumida...sya jarang semak...sebab cikit je yang view...hahha malas sudah....

kmk check seminggu sekali. yg kmk perasan, hujung minggu memang kureng sikit UV.

kmk rasa jawapannya D ^^

jawapan d lah hehehe
kucinghitam pun 1k tiap hari hihi tp ada gak time xsampai 1k

rasa cam n3 AF 2013 jer hehehe.. done clik2 nuffnangx3 kat sini yer

naseb baik ada pilihan jawapan...kalo tak ssh jugak tu nk jawab..haha..
ok deqla try k..deqla pilih C.. sbb rasanya mesti ramai yg terjah entri tu nk tau sape pemenangnya kan.. setahu deqla ramai yg join segmen yumida tu.. hihi..

jawapan D kot. entri pasal af tu

Saya tgk setiap hari.. alhamdulillah sntiasa kekal cantik..hihi..

jawapannya sudah tentu D.. sbb saya dh alami bnda2 mcm ni.. tajuk mmpu menaikkan traffik blog..kikiki

Rindok hati mun trafik kmk kedak ya juak. hehehe

B kali nak? Kmk tengok ktk nang rajin lalu jak join mcm2.. hehe

akak pun pilih c.iaitu Menerusi pengumuman pemenang Segmen Simple & Mudah
sebabnya ramai yang nak tahu kan siapa pemenang segmen tu..

seriously,,,, CiM dah lama tak check mende2 ni. tabung nuffnang pown CiM taktau dah baper

idk..hahahahaha.. and my answers is B

xapandai sgt nk wat analisi ni..tapi sy tau..buat blogwalking, update entri.;pastu ping dkt mn2 yg patut..tp memang perasang lau hari cuti..trafik akan down sikit

Assalamualaikum yangggggg, bestnya trafik kencangggggggggggg! hehehe.

yang G) tiada jawapan di atas tu nampak macam lain macam jer..sebenarnya sy nak pilih C tapi sebab ade G jadi jawapan muktamad sy adalah G) Tiada jawapan diatas..

Regards,
-Strider-

entri AF 2013 kot yumida.. AF kan hangattt!! heee..

Yumida, apa kata opstion2 jawapan tu letak link ke entri2 Yumida tu.. leh jugak teman singgah baca lik.. heee..

perihatin betul yumida tentang blog stats.. tahniah yer... bunda rasa jawabannya d)menerusi entry AF 2013..

byknya pngunjung blog sis.. sy 200 pun tk smpai hehe..

jwpan sy d)Menerusi entry AF 2013 :)

Mesti banyak gila kan? Dah tahu dah..

licha memang xkan update time weekend. hehe.. cuma time weekdays je layan blogging.

jawapan dia D. hehe

Kalau saya sekedar cek sebentar saja pengunjung atau traffiknya di blog.

Nak teka jugak..
Entry AF 2013 KOT.

Coz sure ramai nak tau update AF tu..
Awal2 ni ramai yang malas nak tengok lagi coz belum hangat

Nak teka jugak..
Entry AF 2013 KOT.

Coz sure ramai nak tau update AF tu..
Awal2 ni ramai yang malas nak tengok lagi coz belum hangat

samo ler dengan yumida.
hari minggu mmg blog agak kureng.
kecuali kalau ada yang buat segmen 24 jam,
yg tu mmg meriah.

jawapan teka teki : C - sebab ramai duk tunggu hadiah.
hehe

Kamek ari2 nangga walaupun pageview kamek sik berapa.

Kamek rasa jawapannya b kot. Nak contest Abang Ben ya.

tahniah sis...

tu la..perasan jugak..kalau hujung minggu..pageviews akan jatuh..

jawapan: C

waaa..dasat yumida setiap hari tgok trafik..hehe

ayie teka D - entri AF 2013 :)

banyak jugak tu..saya bg jawapannya, jawapan adalah menerusi entri AF 2013.

dari:
akubahrain.com


EmoticonEmoticon