Persediaan Sebelum Membuat Kek | Biskut

Raya bakal menjelang tak lama lagi. Pastinya kat rumah, sedang sibuk membaking kek dan biskut. Sama ada beli, buat sendiri, atau pun tempah kek dan biskut. Langkah-langkah penyediaan bahan disediakan awal. Berikut merupakan cara aku sendiri membuat persediaan sebelum membuat kek dan biskut. 

Persediaan Sebelum Membuat Kek | Biskut, bahan-bahan membuat kek dan biskut, langkah penyediaan bahan kek dan biskut, hand mixer


Langkah Persediaan Sebelum Membuat Kek | Biskut:


 1. Cari dan pilih resepi mana yang kita nak buat. Tetapkan pilihan.
2. Sediakan bahan-bahan membuat resepi kek dan biskut tersebut di atas meja.

3. Semak tarikh luput bahan tersebut seperti pewarna kek, esen vanilla atau apa pun esen yang kita nak guna, pandan paste atau mana-mana paste yang kita pakai. Sebab apa bahan-bahan seperti ini kita beli sekali namun penggunaannya kita boleh pakai beberapa tahun. So kena alert pada tarikh luput (expired) sesuatu bahan.
4. Beli bahan yang tak mencukupi. Macam aku sendiri always pakai bahan yang tersedia ada kat rumah, kengkadang ada bahan yang dah habis. So, kena sentiasa semak setiap kali nak buat kek/biskut. Kalau bahan tak cukup, tak syok la kan, macam rasa kurang je kek/biskut tu nanti.
5. Cuci peralatan sebelum digunakan. Sentiasa utamakan kebersihan. Peralatan membuat kek/biskut harus dicuci. Antaranya loyang, pemutar mixer hand, acuan biskut, berus biskut, mangkuk penimbang, besen untuk adunan, lapkan oven dari sebarang debu. Pendek kata, kerja membuat kek/biskut mesti bersih dari A sampai Z! 

Itu sahaja perkongsian dari aku langkah persediaan awal sebelum membuat kek/biskut. Ada yang nak tambah? Dialu-alukan menyumbangkan buah fikiran di ruangan kotak komen di bawah. Selamat membaking biskut dan kek Raya :)

31 comments

Ada separuh tak da lgi nnt nak bli lgi

seronok buat biskut..tapi bab nak kemasnya agak liat..hehe

baru selesai buat kuih tart nenas last week.. nasib baik buat kat umah opah.. cukup segala kelengkapan :D

kak yumida bile nak buat kuih raya?

Zumal pun ada beberapa jenis kuih yang nak buat...

Wah wah wah dah bersedia nak buat kek biskut raya dahh

kalau takder persediaan camner nak buat kan ..kan tak pasal2 tgh buat kek /biskut barang plak takder huhuhu

Bayangkanlah tgh syokkk buat tu kan barang yang takder kena pulak g beli kat kedai ..tak ker rugi masa jadinyerr

ada persediaan yang rapi hehe

banyak juga nak kena sediakan ni :)

banyak juga nak kena sediakan ni :)

banyak juga nak kena sediakan ni :)

Pasti lagi meriah buat kuih sendiri ni... :)

Berbaloi lagi menjimatkan... :)

Boleh gunakan masa baking membaking nanti..

Tak sabar nak membaking kek sendiri tahun nih..

Bertambah2 semangat nak baking kek raya..


EmoticonEmoticon