Cawan paling termahal! Cawan Ayam bernilai RM116.5 juta

Pergh…cawan paling mahal! Harga juta-juta tuuu… Melopong mulut dibuatnya. Dengan cawan ni boleh bikin kita jadi jutawan! Siapa sangka usia cawan tu berusia ratusan tahun! Kat rumah aku, takde benda pusaka yang berusia ratusan tahun. Kalau belasan tahun tu ada la. Hihi… Tu pun bukan rumah aku. Barangan kat rumah arwah nenek. Terpegun jap nengok barangan unik dan antik ni.

cawan termahal. cawan antik. cawan dinasti ming. cawan lukisan ayam. cawan bernilai rm116.5 juta
Cawan Ayam. Ni la cawan bernilai RM116.5 juta tu..

Sebiji cawan era Dinasti Ming yang berusia lebih 500 tahun dijual mencecah AS$36 juta (RM116.5 juta) dalam satu lelongan. Jualan tersebut memecahkan rekod dunia harga barangan tembikar China. Cawan berdiameter lapan sentimeter itu dinamakan Cawan Ayam kerana ia dihiasi gambar seekor ayam jantan, ayam betina dan beberapa ekor anak ayam. Bekas minuman itu dihasilkan semasa pemerintahan Maharaja Chenghua daripada Dinasti Ming yang memerintah China dari tahun 1465 hingga 1487.
Sumber: Kosmo Online

Cawannya kecil je, nilainya sangat mahal! 

22 comments

barang entik dan baik..pasti ada yang berminat

siapa yang simpan barang2 antik kalau jual balik memang boleh buat duit...

TAPI HARGA DIA MAHAL GILA T_T

mak aiii mahainya..brg antik mmg tinggi nilainya..blh buat duit brg2 antik nih..

wah..kecil macam tu gak,tapi harga mahal giler ohhhh

Assalammualaikum.
Heyy, jomm join giveaway ni.
Im really hoping.
http://nuraaisy.blogspot.com/2014/04/1st-giveaway-by-nuraaisybscom.html

:D

wow mahalnya.. tersedak dgn harganya..uhuk uhuk..

116.5 jutaaa ??? kalo jatuh.. fuuhhh.. ada nilai jgk tak ? mehehehe

Assalamualaikum Kak Mia...wahh...mahalnyer...

This comment has been removed by a blog administrator.


EmoticonEmoticon