Dugaan! Bagaimana Harus Ku Hadapinya???

Seseorang yg ditimpa sesuatu bencana hendaklah tabah menghadapinya. Ia adalah ketentuan & ujian Allah kpd hambaNya. Ada banyak hikmat di sebalik sesuatu ujian/ dugaan yg diberikan Allah kpd kita.

Anas berkata, Rasulullah bersabda: 
"Bahawa besarnya sesuatu balasan itu menurut besarnya sesuatu bencana ujian; dan bahawa Allah apabila mengasihi sesuatu kaum diuji mereka; kemudian sesiapa yang menerima ujian itu dengan redha, maka dia akan beroleh keredhaan Allah, dan sesiapa yang bersikap keluh kesah serta benci menerima ujian itu, maka dia akan mendapat kemurkaan dari Allah." (Hadis riwayat at-Tarmizi dan Ibn Majah)


Segala bencana, penyakit, kesusahan/ kerunsingan yg menimpa tubuh badan/ akal fikiran seseorang mukmin adalah menjadi (penghapus) kekotoran dosa & kesalahan org yg ditimpa bencana itu.

Sesiapa yg menyifatkan bala bencana yg menimpanya sbg nikmat & menerimanya dgn redha akan mendapat balasan pahala drpd Allah, selain terhapus kekotoran dosa & kesalahannya.


"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang. Amin."

18 comments

ameen...semoga tabah menghadapi dugaan yg mendatang...insyaallah pasti ada hikmahnya..

Amin Amin Amin yarabbalalamin...

Moga kita sentiasa di dalam peliharaan Allah dalam susah Dan senang, dalam nikmat Dan musibah..

Amin~ insya'Allah ada jalan..
Masha pun berkeadaan yang sama sebelum ni..masa 2 memg dah putus asa..macam2 berlaku,tapi fikirkan yang (+) akhrya Masha dah tenang sekarang..

Heppy~ yang penting kene selalu senyum,ketawa..hehe

Amin...insyaAllah awk kn kuat hadapi sbarang dugaan..sntsa ingat pdNya...sucikan aty...stp owg psti kn lalui mcm2 dugaan cma cmner cara nk handle jer tletak ats diri sndri..senyum sllu ^_^

Aminn..aminn..
Semoga tabah..

Through Him, we can seek that way, or the solution. He will always be there for us :)

kadang2 rasa sangat susah sangat2 bila diduga dengan sesuatu yg sukar dlm hidup kita..nak mengeluh je rasa..tp kena cpat2 bersgka baik pd Allah dan fikir positif..Dia sayang kita sbab tu lah Dia duga kita,:)

Assalamualaikum Yumida

moga Allah permudahkan urusan Yumida

setiap dugaan tu ada hikmahnya..

bersabar dan bykkan berdoa..insyaallah, sumanya akan ok..

amin....sy pon slslu lemah kalau diduga...thanx coz x putus support...hehehh


EmoticonEmoticon