Sunat Melambatkan Waktu Sahur

Sunat melambatkan waktu sahur, waktu sahur yang afdal, sahur Ramadhan, Ramadhan 2014, ucapan Ramadhan, kata-kata Ramadhan, hadis Ramadhan, hadis puasa, Ramadhan Al-Mubarak, ucapan puasa, Ramadan 1435H

Daripada Zaid bin Sabit r.a. katanya: “Kami pernah bersahur bersama-sama Rasulullah SAW, Selepas itu kami berdiri untuk menunaikan solat subuh, kamipun bertanya kepada baginda:

“Berapa jarak sebenar di antara kedua-dua itu?
(di antara makan sahur dengan sembahyang subuh)”.

Baginda pun menjawab:
“sekira-kira cukup membaca lima puluh ayat”.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kita digalakkan untuk melambatkan waktu sahur. Ketika mana waktu bersahur itu hampir dengan azan Subuh. Jarak yang paling afdal untuk bersahur dengan masuknya waktu Subuh adalah pada kiraan tempoh bacaan lima puluh ayat al-Quran. Selamat bersahur setiap pagi di bulan Ramadhan.

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1435H

Doa Puasa:

Ramadhan Kareem:

32 comments

alhamdulillah.
thanks berkongsi :)

Terima kasih Atas Perkongsian Berguna Ini Ya Yumida

terima kasih berkongsi info ni, bagus sbg ingatan kepada sesiapa yang suka bersahur kul 12 malam..heee..

betul tu...sunat melambatkan sahur.. <3 selamat berpuasa ida.. :)

Assalamualaikum...Yumida. Semoga ianya menjadi ingatan kita.

Salam Ramadan 1435H. Semoga Ramadan tahun ini menjadi yang terbaik dalam hidup anda, Amiin. Dikesempatan ini juga saya memohon ampun dan maaf andai ada salah dan silap mahupun kekhilafan yang mengguris hati... Maaf zahir dan batin.

selamat berbuka dan bersahur nanti :)

slamat brbuka sis.. thank 4 sharing..:)

terima kasih kerana sudi berkongsi yumida....

Regards,
-Strider-

sy klau bersahur pun x terlalu awl.. ngam2 dgn masanya...

Kak Lya biasa sahur jam 4:45 pagi ...

Anak2 akak kalau mengantuk diaorg akaj tdo blk lepas sahur ..kalau tak diaorg terus mandi dan tunggu azan subuh ...

alhamdulillah...takat nie tak terlambatr lagi..selamat berpuasa yumida

selamat bersahuur ! =D Sahur pagi tadi ngan ayam goreng jerr.. mcm upin ipin lak.. mehehhe

nice entry..singgh cni..hope dpt terjh blk sbb skg guna blog bru..

kadang awal takut tak sempat je..hehehe..

T kasih atas peringatan Yumida... in shaa Allah...

Peringatan yg bagus utk yg xgemar bsahur dan melewatkan bsahur..bg yg xsuka bsahur di phujung waktu, jom brubah pd thn ni..

terima kasih berkongsi info ni :)

Sebagai peringatan buat kita semua ... Terutama yg bujang2 & yg masih belajar ... Dulu kat asrama memang waktu sahur tu dicepatkan, staff kantin nk blk kot ...

saya pun selalu lambatkan sahur dan cepatkan buka hehe

Akk sll sahur pkl 4.30 am.

Alhamdulillah ilmu yang bermanfaat..
sharing is caring :)


EmoticonEmoticon