Berbuka Puasa Yang Diharuskan

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Sesiapa yang berbuka puasa Ramadhan bukan kerana rukhsah (kelonggaran) yang dirukhsahkan oleh Allah, tidak dapat diqadha’kan dengan puasa setahun walaupun ia betul-betul (melakukan) puasa setahun itu”
(Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan at-Tirmidzi)

Golongan yang diharuskan berbuka puasa terdiri daripada kategori berikut:

-Orang yang sakit
-Orang yang berkerja buruh
-Orang yang dalam perjalanan lebih dari 2 marhalah (musafir)
-Orang tua yang sudah lemah
-Orang yang hamil dan ibu yang menyusukan anak

Berbuka yang diharuskan, golongan dibolehkan tidak berpuasa, kelonggaran berpuasa, Ramadhan 2014, ucapan Ramadhan, kata-kata Ramadhan, hadis Ramadhan, hadis puasa, Ramadhan Al-Mubarak, ucapan puasa, Ramadan 1435H

Mereka di atas diberi kelonggaran daripada berpuasa. Manakala orang sihat, yang sudah akil baligh diwajibkan berpuasa ke atasnya. Namun, golongan kanak-kanak tidak diwajibkan berpuasa ke atas mereka. Cuma kita perlu melatih mereka, supaya bila sudah melepasi tempoh akil baligh mereka dapat menyesuaikan diri dengan keadaan berpuasa.

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1435H

Doa Puasa:

Ramadhan Kareem:

23 comments

PG tengah sakit, tapi inshaAllah, cuba untuk puasa sehari ni.
Morning yumi

Salam Ist Ramadhan Yumida..

Nak berbuka puasa dengan apa ye petang nie :)

This comment has been removed by the author.

Allah memberi kelonggaran untuk ummatnya ..Alhamdulillah

Kak Lya singgah menabung mr nuff jugak

pertama kali puasa...salam ramadhan kak..

Selamat menyambut ramadhan yumida....

Regards,
-Strider-

selamat menjalani ibadah puasa ...

islam tak membebankan hambaNya..:)

Islam itu mudah .. kan ?? comel sgt header sis ni.. bkenan kat hati Zara sekali tgk =D

In shaa Allah... mudah2an dpt berpuasa terus tahun ini spt sblumnya... aamiin.

Islam tidak mbebankan umatnya..semoga kita semua diberikan kesihatan yg baik dlm mjalani ibadah puasa pada tahun ini dan juga di tahun2 yg mdatang sekiranya dipanjangkn umur..amin..

Apapn nice sharing Yumida..

Mencabar puasa tahun nie, panas ... Kesian bebudak nih, yg darjah 5 ok, yg darjah 2 tu ngamok2 tak. tahan, last2 bukak jgk, bkn mkn pun ... minum jer ...

Ye betul tu ..
yang makruh tinggalkan..


EmoticonEmoticon