Lafaz Niat Puasa Ramadhan

Masih ingat bacaan niat puasa Ramadhan? Mungkin ada di antara kita terlupa bacaan lafaz niat puasa. Ramadhan kan datang setahun sekali. So, jom kita hafal lafaz niat puasa.

Lafaz niat puasa Ramadhan, doa puasa, niat puasa sebulan, niat puasa harian, sebab membatalkan puasa, niat puasa syarat wajib sah puasa, Ramadhan 2014, ucapan Ramadhan, Ramadhan Al-Mubarak, ucapan puasa, Ramadan 1435H

Lafaz Niat Puasa Sebulan

Ertinya: Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Taala.

Kita disarankan membaca niat puasa untuk sebulan. Niat puasa ni kita lakukan pada malam pertama Ramadhan. Mengapa digalakkan membaca lafaz niat puasa sebulan? Ini kerana untuk mengelakkan kita terlupa membaca niat puasa, yang mana boleh menyebabkan puasa kita menjadi tidak sah.

Harus diingat. Salah 1 syarat sah puasa adalah mesti adanya niat puasa. Niat puasa merupakan perkara wajib dalam ibadah puasa di bulan Ramadhan.

Sungguh pun begitu, andai puasa Ramadhan kita terputus oleh sebab sesuatu. Contohnya kedatangan haid, uzur, sakit atau sebab musabab yang mengharuskan kita berbuka puasa. Jadi, niat puasa sebulan itu tidak dapat digunakan lagi untuk puasa seterusnya. Untuk puasa seterusnya, hendaklah kita membaca lafaz niat puasa harian.

Lafaz niat puasa Ramadhan, doa puasa, niat puasa sebulan, niat puasa harian, sebab membatalkan puasa, niat puasa syarat wajib sah puasa, Ramadhan 2014, ucapan Ramadhan, Ramadhan Al-Mubarak, ucapan puasa, Ramadan 1435H

Lafaz Niat Puasa Harian

Ertinya: “Sahaja aku berpuasa esok hari bagi menunaikan fardu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala”

Moga bermanfaat buat semua. Tak lama lagi bulan Ramadhan bakal menjelang. Selamat menjalani ibadah puasa buat seluruh umat Islam. Ehem...jangan lupa praktikkan bacaan lafaz niat puasa Ramadhan :)

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1435H

19 comments

Tak sabarnya nak puasa...bulan ramadhan ni indah dia lain macam sikit kan :)

rindu nak lafaz niat puasa. Insha Allah, semoga dipertemukan dengan ramadan yang seterusnya

Selamat berpuasa yumida.. Smg Allah merahmati kita

Terbaik ..Wahh HEADER sudahh tukar la ..

Boleh lerr Akif pinjam bawak balik kg nnt Yumida ..

tak sabarnye nak puasa.. selamat berpuasa yumida..

Selamat berpuasa dari zumal :)

Cute la katun naik keta bmw sambil pegang bunga api..ilustrasi yg menarik utk bdk2..mak budak pn suka tgk..

kene niat dua2 untuk 1st ramadhan ni :)


EmoticonEmoticon