Status halal coklat Cadbury

Fuh..kian panas. Brand cokelat yang begitu gah, famous, terkenal, cokelat nombor 1 Malaysia didakwa 2 daripadanya mengandungi DNA babi. Penemuan yang mengejutkan rakyat Malaysia terutamanya di kalangan muslim.

Keputusan rasmi berhubung status halal berikutan penemuan DNA babi dalam 2 sampel coklat Cadbury akan diumum sebaik keputusan analisis Jabatan Kimia diperolehi dalam tempoh 7 hari.

Status halal coklat Cadbury, coklat Cadbury tidak halal, coklat Cadbury mengandungi dna babi

2 sampel coklat keluaran Syarikat Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd yang didapati mempunyai DNA khinzir ialah Cadbury Coklat Susu dengan Kacang Hazel (nombor kelompok 200813 M01H12) dan Cadbury Coklat Susu dengan Buah Badam (nombor kelompok 221013 N01RI1).
Sumber: Utusan


Nampun pengesahan telah dibuktikan oleh pihak JAKIM: Coklat CADBURY adalah HALAL dimakan. Ianya tidak mengandungi DNA babi sepertimana didakwa oleh sebelum ini. 

13 comments

emm dah berapa puluh bar dah makan coklat ni..dah la fav..haishh :(

no idea regarding about this want. yahudi tak pernah putus asa jatuhkan umat islam. uhuhu

Mula-mula macam tak nak percaya..tapi sampai masuk paper and buletin utama..kena la percaya..tp yang jadi masalah nya sekarang.. Nelly baru ja dapat hadiah coklat cadbury nie..diorg beli borong dekat langkawi..sayang nya nak buang..

ermm dulu mmg favourite sgt mkn coklat nih..cuma kebelakangan nih ja dh kureng.. ishh satu jenama yg terkenal kan..skrg nih nk mkn apa pn jadi takut..bila mana kata dlm pelbagai brg mskan dan mknan ada kandungan bnda nih..huhuhu..

adoilah... dah berkilo2 masuk dalam perut baru bagithu status . hahaha.. tp yang saya suka makan BlackForest saja, kalau jenis kekacang tak suka. tp apa2 pun kena elak juga sebab satu kilang T_T

hurm...moga ada keputusan atas persoalan ini

hermm.. brpuluh2 dah telann neh.. =_=

macam2 skrg kan..dah la selalu mkn coklat nie

nasib la tak berapa suka dgn cadbury ni..
lepas ni mesti was2 orang nak makan, kan?


EmoticonEmoticon