Segmen : DAILY AHMAD by NIL

KLIK BANNER UTK JOIN

Siapa Daily Ahmad?
First time aku mengenali Daily Ahmad. Orangnya berkulit cerah, good looking, jejaka kacak Malaya. Kalau nak tahu Daily Ahmad ni merupakan seorang lecturer di Kolej Technology MEA. Pernah terlibat dalam freelance singer dan berkecimpung dalam dunia lakonan. Kira selebriti la ni.

Biodata Daily Ahmad
Asal: Alor Gajah, Melaka
Tarikh lahir: 18 Oktober 1989
Umur: 25 tahun
Pendidikan: Bachelor Of Graphic Design & Digital Media
Universiti: UiTM Shah Alam
Facebook: Daily Ahmad

Apa yang menariknya mengenai Daily Ahmad?
Daily Ahmad kini tampil dengan lagu terbarunya berjudul Si Manis. Lagu terbaru ni hangat berkumandang di corong radio. Malahan mendapat views yang tinggi di youtube!

Lirik Lagu Si Manis
Penyanyi: Daily Ahmad
Hey si manis
Wajahmu sungguh rupawan
Hatiku ini rasa tak keruan
Wajah mu umpama bidadari syurga terindah
Terasa inginku memilikimu

Hey si manis
Kau sungguh mempesonakan
Wajahmu berseri bagaikan bulan
Senyumanmu bisa meruntuhkan jiwa gelora
Menggodaku di setiap masa

Dan kaulah si manis
Berikanlah ku cintamu
Kanku jaga selamanya
Walau apa halangan menduga bersama
Kan ku tetap ada disisimu selalu
Kau si manis di dalam hatiku

Dengarlah si manis
Ku lafazkan oh cintaku
Terimaku seadanya
Ku berjanji akan terus setia selamanya
Tiada dua dan juga ketiga dirimu
Kau si manis di dalam hatiku (3x)


Pendapat selepas mendengar lagu dan menyaksikan video klip Si Manis
-Komen jujur-
1. Cover lagu menarik!
Video klip Si Manis Record by Battery Limit Studio Music Video direct by Saby Khan Production Saby's Last Minute Project  Download lagu Si Manis - Daily Ahmad
 Suka tengok cover lagu ni. Menarik! Grafik penyanyi juga ditonjolkan sambil memikul gitar mini di bahu. Font tajuk lagu juga jelas. Membuatkan penonton tak sabar nak menyaksikan video klip lagu Si Manis ni. Tengok je cover lagu ni, memberi aura ceria.

2. Watak utama video klip tenggelam
Tajuk ‘Si Manis’ membuatkan aku sendiri dah terbayang-bayang, sure ada diselitkan wajah manis gadis idaman hati. Bila melihat video, agak kurang kewujudan gadis tersebut dalam video ni. Sepanjang 3 minit 47 saat video klip ni dimainkan, penonjolan gadis tersebut sebagai watak utama tenggelam, tidak sepertimana pengulangan lirik lagu ‘si manis’. Yang mana memberi penekanan pada watak si gadis. Video lebih tertumpu pada karakter si penyanyi.

3. Nyanyian tidak selari dengan miming mulut
Sesetengah rangkap lagu, dinyanyikan tidak selari dengan miming mulut. Irama lagu lebih cepat, manakala pergerakan mulut agak lambat. Boleh lihat video klip pada rangkap ke-2 juga pada bahagian chorus lagu, pergerakan mulut agak lambat. Sedikit sebanyak menampakkan kekurangan apabila penonton menyaksikan video klip ni. Tapi boleh diperbaiki lagi.

4. Tiada feel kemesraan
Dalam lagu ni menceritakan kisah si jejaka menaruh hati pada gadis tersebut. Berimpian ingin menjadikan gadis tersebut sebagai kekasihnya. Lumrahnya, bila kita suka akan seseorang, terbit perilaku keramahan, kemesraan, sikap ambil berat. Ianya automatik boleh dilihat menerusi mata kasar. Dalam video ni, umpama temu janji bersama rakan. Malah semasa temu janji di meja, terasa jurang antara mereka. Part kekok bila mereka bersalaman. Hihi.. Pendek kata, tiada rasa feel mesra sebagai sepasang kekasih dalam lagu ni.

5. Melodi indah
Pertama kali dengar lagu Si Manis ni, aku suka. Kedengaran melodi lagu ni indah. Bila dimainkan berulang kali, masih lagi kedengaran menarik. Alunan melodi cantik. Melodi lagu yang best, tak jemu untuk didengar walaupun diulang banyak kali.

6. Vokal
Vokal penyanyi Si Manis, Daily Ahmad sedap didengar. Low note serlahkan suara lembut, bila high note kedengaran ada serak basah sedikit. Sangat sedap di dengar. Gabungan suara yang sesuai untuk lagu ni. Lagu santai, lagu mengusik jiwa si gadis.

7. Harmoni
Melodi lagu digandingkan bersama vokal Daily Ahmad, bagi aku sangat sesuai. Lagu ni tak berat. Dengar je lagu ni, mendamaikan jiwa aku. Kesedapan suara Daily Ahmad ditambah lagi dengan alunan melodi indah. Pendek kata, ianya muzik harmoni. Lagu yang sesuai dengan range vokal Daily Ahmad.

8. Props video klip
Dalam video ni mempamerkan si penyanyi membawa gitar comel iaitu gitar mini. Sangat kiut bagi aku. Especially lagu ni ditujukan buat si gadis, kekasih hati. Mana-mana wanita yang menyaksikan video klip ni pastinya terpaut hati mereka melihat kecomelan gitar mini, ditambah lagi dengan lirik yang memuji wanita ‘Si Manis’.

9. Latar video klip
Macam yang di explain awal tadi, lagu ni berbentuk santai. Sangat sesuai dengan tema video klip ni. Nyanyian berlatarkan pantai dan laut. Sungguh mendamaikan, mengasyikkan. Tema lagu yang sangat sesuai dengan latar video klip. Malahan dalam video klip ni ada kisah penceritaan, tentang janji temu sepasang kekasih. Sangat sweet! Mesej lagu yang kena dengan penceritaan video klip.

10. Pakaian video klip
Video klip Si Manis Record by Battery Limit Studio Music Video direct by Saby Khan Production Saby's Last Minute Project  Download lagu Si Manis - Daily Ahmad
Pemakaian juga simple dan menarik! Tak terlalu berlebihan, ianya sesuai dengan konsep santai lagu. Ada 2 pakaian digayakan dalam video klip ni. Pertama, baju t-shirt biru berserta kot. Kedua, kemeja putih. Kedua-duanya menarik! Nampak ringkas. Tapi berjaya menonjolkan karakter nyanyian dalam video klip ni.

11. View video paling menarik!
Video klip Si Manis Record by Battery Limit Studio Music Video direct by Saby Khan Production Saby's Last Minute Project  Download lagu Si Manis - Daily Ahmad
Psssst! Ada beberapa sedutan video ni sangat menarik bagi aku! Bahagian tu selalu aku repeat. Suka tengok!


*Pandangan personal mengenai video klip ni. Mungkin berbeza dengan pandangan penyanyi asal dan rakan-rakan yang lain. Hope jangan kecik hati ye. Maybe ada terkurang dalam diri ni sepanjang menilai lagu dan video klip di atas. Peace :)

Harapan buat Daily Ahmad
Moga Daily Ahmad sukses dalam bidang yang diceburi. Bakat dalam nyanyian ada, moga bakat ini akan dikembangkan lagi. Moga lagu ciptaan dan nyanyian Daily Ahmad mendapat tontonan umum. Lagu best, melodi best, lirik mengusik jiwa gadis, confirm akan mendapat tempat di hati penonton.

Walaupun bekerjaya sebagai seorang pensyarah, namun bakat dalam bidang hiburan tak dilupakan. Malah dikomersilkan lagi. Daily Ahmad seorang yang bijak dalam mengembangkan bakat diri. Tahniah!

Teringat kat Daily Ahmad, teringat kat abang ipar. Dia mempunyai kerjaya dalam bidang bomba. Walaupun tugasnya sibuk di sana sini, namun tawaran nyanyian untuk perform di majlis-majlis tidak pernah putus. Sehingga rakan sekerjanya melabel dirinya selebriti bomba. Ada band tersendiri, ada lagu ciptaan sendiri, juga pernah diundang ke stesen radio untuk promosi lagu terbarunya. Cuma belum dihitskan di youtube. Nanti boleh abang ipar ikut jejak langkah Daily Ahmad. Sukses gitu!

19 comments

semoga berjaya :)
adarain.com

gud luck...
sy nak join tp fening nak bg komen pe... :)

hehe .. ~~ komen yang terbaikk lah.. mesti beliau terkedu dan terharu dengan komen jujur neh.. in sha ALLAH, demi mencipta nama dalam bidang seni! hoho

terima kasih yumida..dlm byk2 entry..entry terbaik setakat ni..keep support me..this is my official page https://www.facebook.com/dailyahmadofficial?ref=hl

assalammualaikum

sama2 encik dailyfady
terkezut empunya diri datang mengomen..hihihi
yg segmen ni kan, bila erk due date dia?
dah terjah page daily ahmad. terbaik! ramah orangnya :)
wsalam...

hihi..risau gak..takut terlebih jujur
apa pun lagu dia mmg bez! gitar tu pulak kiut!

suppose tomorrow is a dateline for this segment..ikut sambutan..klau ramai lg nk join myb akan di lanjutkan..tq

oic...thanks atas penjelasan


EmoticonEmoticon