Khasiat & Manfaat Buah Peria

Buah peria ni jarang aku makan. Tapi kan, orang tua-tua suka makan sayur peria. Walaupun pahit mereka kata sayur peria ni banyak khasiat. Malah ada cara untuk menghilangkan rasa pahitnya yang begitu ektrim! Aku pernah try makan sekali, memang pahit. Rupanya nak masak sayur peria ada caranya. Sebelum tu, jom ketahui apakah manfaat dan kelebihan yang kita dapat bila makan sayur peria.

Khasiat sayur peria, manfaat peria untuk kesihatan, kelebihan peria untuk proses penghadaman, kebaikan peria untuk tubuh badan, sebab mengapa perlu makan peria, cara buang pahit peria, cara masak peria, jus peria, resepi peria, gambar buah peria

Khasiat buah peria

Berdasarkan kajian, peria mengandungi protein yang mana penting untuk membina tisu badan. Malah peria juga mengandungi karbohidrat. Karbohidrat penting untuk tenaga. Juga terkandung fiber yang mana penting bagi proses penghadaman. Jangan tak tahu, khasiat peria juga mengandungi kalsium, untuk menguatkan gigi dan tulang.

Manfaat makan buah peria

Peria juga berfungsi untuk mencuci darah kotor. Darah kotor ni penyebab kepada terjadinya bisul, kudis buta dan gatal-gatal. Caranya, minum segelas perahan buah peria yang dicampur dengan perahan limau nipis. Ala-ala buat jus peria. Kisar buah peria, ambil jusnya. Lakukan amalan ini selama tiga hingga empat bulan. Insha Allah, ianya membantu kengkawan semua untuk buang darah kotor dalam badan.

Selain mencuci darah kotor, kelebihan yang ada dalam buah peria membantu mereka yang mengalami masalah gout, lelah, darah tinggi dan kencing manis. Perahan yang sama juga boleh digunakan untuk mengubati buasir. Caranya ialah mencampurkan perahan air daun peria dengan segelas susu dan amalkan selama sebulan, manakala akarnya dilumatkan dan airnya disapukan pada bahagian buasir. Walaupun pahit, peria mengandungi tonik yang bertindak sebagai julap dan membuka selera makan. Selain itu, ia juga boleh dijadikan ulam oleh wanita yang baru bersalin untuk menambah susu badan.

Cara buang rasa pahit buah peria

Lepas sayur peria dihiris, rendam sayur peria dalam air garam. Proses ni membantu mengurangkan rasa pahit buah peria. So bila makan boleh la tersenyum lebar. Rasa pahit dah berkurangan. Tiada rasa kelat.

Cara masak peria

Aku pernah masak sayur peria. Malah masakan sayur peria ku pernah dipuji oleh emak. Sedap katanya. Ala-ala makan kerepek. Rasa pahit langsung takde. Buah peria tu dihiris nipis-nipis. Lepas hiris, rendam dalam air garam seketika. Then, toskan peria yang basah tadi. Ambil sebiji telur, basuh dan pecahkan dalam mangkuk. Sediakan tepung menggoreng ayam/ tepung jagung pun boleh gak. Celur peria tadi ke dalam telur, then gaul bersama tepung. Goreng peria dengan menggunakan minyak panas. Hasilnya, yummy!

Itulah khasiat dan manfaat yang terkandung dalam buah peria. Selamat mencuba resepi peria baru. Baru erk? Entah-entah korang dah banyak kali cuba. Hihi..


power bank

7 comments

Cik akak tak makan s ayur peria dik

Kmk sik sukaaaaaaaaaaaaaaaa lalu peria ;D hee

Suka makan ni...pahit tapi sedap...hehe

Kita tak suka peria..pahit..tapi selalunya yang pahit itulah ubatkan Yumida...

Klu pandai masak peria ni mmg sedap.. menyelerakan..


EmoticonEmoticon