Di Mana-Mana Ada Semut


Kat umah aku di huni oleh semut. Merata-rata tempat kompom ada semut. Kat dinding, lantai, meja, sinki..semuanya telah dijajah oleh mereka.

Arini macam biasa, aku nak goreng ayam. Masa nak tuangkan minyak masak ke dalam kuali. Terkezut aku tengok. Weh...takkan dalam minyak pun diorang nak masuk jugak. Haish! Bikin pusing.. terpaksa aku asingkan diorang satu per satu. Dahlah kecik.  Ala...semut paling halus tu. Semut tu paling sakit nak buang. Bila dia gigit badan kita...mak ai...gatalnye!


Lepas tu, masa aku nak minum air panas mati (air suam) pun masih tengok diorang kat sana. Air pun diorang nak jugak. Hai..pelik! Bukannya gula pun.

Kalau masak makanan kan...awal-awal aku letak dalam kontena makanan. Lepas tu tutup. Kalau terbiar atas meja, kompom diorang datang nak ziarah gak. Peramah betul semut kat umah aku ni.

Umah korang banyak semut tak? Ker umah aku sorang je.

Ada tips nak halau semut ni tak?

31 comments

sama je kt rumah akak...mcm nk genyeh2 je semut tu...nk kne bg ubat kat semut2 tu

owh!!!!pasal tips semut...cik yumida ge kat kedai hardware cari ubat semut dalam beg kertas...lupelak jenama dye...tabur kat sekeliling umah..insyAllah berkurangan....harga dye dalam 5/6 hengget jer...tapi bagus ubat tuh(serbuk)...bukan paket kecik tau...paket dye macam kulit buku(coklat)..trylah...

Aii kenapa la semut suka bunuh diri ek.. mati pulak dlm makanan org..menyusahkan betol..kat rumah sy pun byk..kejap je hidang makanan, tak sempat kita mkn, dia dulu santap..mencik i..

Sorry tersalah guna facebook td..kihkih

KAT kedai hardware ekk..nanti nk tanya ada ke tak..

org2 tua ckp kalo umh ade semut mknenye murah rzki.. hihi..

rmh kmk pun mcm ya juak.. dalam aik panas mati pun daknya ada.. semut dah pandei jaga kesihatan.. x mok mkn & minum brg nak manis2 gik ;p

kalau kat sini lain plak citer nya kak.. sblm raya ai 2 semut byk giler.pantang letak air kat dinding cnfrm dyorg rumun.tapi start raya lgsg xd semut dah.osem betul

sma la . tambah lagi kali biarkan air tumpah ka apa ka. kejap ja semut dtg. huhu

Aah, rumah Teena pun byk semut, pantang sepah sikit ada jer yg datang. Kitorang guna serbuk utk bunuh semut2 tu. kalau guna shertox, berminyak rumah...

sama jugak, ade je semut dimana-mana... spray je mama.. mati semua.. hihi

semut tu nak menumpang kot tp salah tempat. ada ke masuk dalam air masak. huhuhu..

memang masalah dak semut tok huhuhu... ada orang jual serbuk semut ya...tabur jak tempat sidak suka lepak...Insya Allah lepas ya sekda gik

letak bunga cengkih @ bunga lawang untuk halau semut, biasanya akak letak di dalam tong beras bagi menghalau semut....

Kat umah Mieza pun banyak gak semut.. Sabo jela.. Huhu..
ZON PERMAISURI CHOMEL

semut pun nak cari rezeki juga dik...hihi...
kat rumah cik akak kat kpg ya...boh kira gik...hihi...manyak nok besar2 yang...hihi :)

rumah fizi rumah kampun..mmg sah2 ada semut..paling tak best bila dia masuk dalam ekas gula..haishh menyirap je rasa..:)

rumah deno semut2 ni ada kat makanan je la... huhu...

ce guna red sect hehe. gurau.

Assalamualaikum yumida

Kt rumah ni pn byk semut...geram tol la bkn per tkt gigit qalief jer

semut ni mmg susah nak handle..
tp kalau dah jumpa sarang bereh..
ubat ada bnyak..
kt pasar tani pn ada..
yg pnting kene cari sarang dulu...
br beyeh.

Time kamek diam kat asrama lamak mareak selalu da masalah semut. Kadang2 meremang bulu roma kotan banyak glak semut ya.

sampai air kosong pon masuk semut memang dah kes serius ni..huhu..sy biasanya letak ubat gegat je sebijik atas meja..nanti semut xdtg kacau dah :P

kalau kat bekas gula tu biasalah juga...ni kat botol minyak masak...pergh! dasat tol semut tu..spesis baru kot?hahaha! ok gurau je ye yumida...bgini krole ada tips tradisional...atuk krole selalu kata...kalo banyak semut...taburkan sedikit gula kat tempat diaorang banyak lepak...bacalah bismillah dahulu ya...insyaAllah lepas tu mungkin masalah tu berkurangan...krole tak pnah cba lagi~

Iboh nak manis, laptop pun dak nya terjah skali -.- Cara senang is pakei racun semut ya lahh. Mummy kmk engkah racun semut rah luar rumah. Berkesan doee.. Kejap jak alu ilang semua. Sik sampei sehari alu sik nangga dak nya gik. Hihi. Pas ya cuba lahh cari sarang dak nya..

Kes yg sama.. dekat rumah naim pon bnayk semut. hehe

#R4BIA
#PrayMesir

kerjsama atas perkara mungkar
http://pemudattbc.blogspot.com/2013/08/mesir-kerjsama-ke-arah-kejahatan.html

rumah akak pun banyak semut

petua...jangan sembur semut tue biarkan aje,kalau sembur lagi banyak datang..

same lah dgn rumah kita...mana mana ada semut. Kadang2 habis lauk semut singgah..hehehe

semut mmg byk kat mana2 pun..

Kat sana ada jual ubat semut tak..??
umah nur byk semut, lepas guna ubat semut tu mmg xde dah semut..
mcm tu jugak dgn umah pakcik nur..

cuba yumida guna ubat semut...

petua xthu, tp mmg kt rumah byk juga semut..cuma ubah gaya la..smpn kt tmpat yg lain dr sblum ni..try google..msti ada tips =)


EmoticonEmoticon