Umai Obor-Obor


Lunch tengah hari tadi makan umai obor-obor. Alhamdulillah..kenyang..nikmat...sedap tak terkata! Korang pernah makan umai? Umai ikan, udang, sotong or obor-obor?

Obor-obor

Mungkin segelintir daripada pembaca kalian, agak asing dengan nama ‘umai’ ni. Kalau korang nak tahu, umai ni agak famous di Sarawak. Especially di kalangan masyarakat Melanau. Tinggal di kejiranan Melanau ni kena reti makan umai. Hehe.. Tu pun Yumida baru je pandai makan umai ni tau...start tahun ni. Mula-mula agak janggal jugak. Kan obor-obor tu liat semacam je. Then, bila lama-lama...my peberet woooo!

Cara penyediaannya mudah je! Tak perlukan gas memasak. Jimat...jimat!

Resepi Umai Obor-Obor


Bahan-bahan penyediaan umai obor-obor:
1. Segenggam obor-obor masin
2. Dua biji cili merah (dihiris nipis)
3. Sebiji bawang besar (dihiris nipis)
4. Sebiji bawang merah (dihiris nipis)
5. 1 sudu serbuk kacang tanah (yang telah digoreng & ditumbuk)
6. 5 biji limau kasturi
7. 1 cm halia (dihiris nipis)
8. Secubit ajinomoto & tambahkan sedikit gula

Cara-cara membuat umai obor-obor:

1. Rendam obor-obor untuk mengurangkan rasa masinnya selama beberapa jam
2. Tus & hiris obor-obor (panjang 1 inci)
3. Potong dan perah limau kasturi, gaulkan dengan obor-obor
4. Masukkan bahan-bahan yang dihiris tadi (bawang besar, bawang merah, halia dan cili)
5. Masukkan kacang tanah yang telah digoreng dan ditumbuk
6. Gaul sehingga sebati, tambah ajinomoto dan gula secukup rasa
7. Hidangkan..yeah..yummy!

Haaa...tu je resepinya. Simple je kan. Mudah. Bahan-bahannya boleh diperolehi hanya dari dapur. Yang obor-obor tu je kena beli. Tapi kalau korang nak gantikan dengan bahan lain pun boleh. Ikan ker, sotong or udang. Explore kan selera anda. Yummeh!
                                                                                                
*Jemput isi tabung Nuffnang Yumida :)
TQ....terima kasih :)

30 comments

akak tak pernah jumpa obor-obor masin umi...
macam sedap jerk...bagi skit boleh..hehe

mesti cuba buat ni.. nmpak sedap :D

xpernah makan..ni pes time dengar..huhu

x penah raselah...mesti sedap kan??kan??macam nak trylah kalau ge sane...hikhikhik!!!!jentik tabung kat sineh...heheh...

wahh..... tak pernah makan tapi nampak meyelerakan!^^

X pernah mkn..tp pernah dgr...bln 11 ni akak pi sarawak. .

tak pernah makan.. macam jelly kan rupa dia..

X pernh makan... Tgk pun 1st time nih..

Hehe..
Dngar pn shark dh geli..
Mmg bkn selera shark ni.

sik pernah makan umai obor2 tok.. selalu makan umai ikan @ udang jak ;D hehe

adoi! nyamannya.. kmk semua jenis umei kmk makan! ~jujuh dah aik lio tok~

Baru first time dengar hehe thanks share ^^

favorite kmk tok huhu..makan ngan sagu medong perghh...nang yum yum

cik akak sik pernah cerik gik makan umai kedak tok...makan obor2 pun main cincah ja dengan aik limau....hihi...kira buat sambal gitu lah tek...hihi

macam mane rasa dia ye? macam ala-ala kerabu je..hehehe..

erk...obor2 tu tekstur seakan-akan sotong kembang tu,ke.tengok dari cara penyediaan bahan2,macam ala2 kerabu je,kan.

pernah rasa kawan yang bagi, oklah pada KA hehehe

sedap ni..suka makan campur mangga

macam kerabu ke?? pnh dgr menu ni =) tp boleh byangkn la menu ni sedap..

belum pernah cuba..nmpk sedap..sini xde jual obor2..huhuh

umai tu obor-obor ke? first time dgr. huhu

tak pernah makan...ini makanan yg perlu di cuba, sungguh eksotik!

obor2? umai2? hah.. x penah mkn la yumida...hihihi...

salam kak yumida.. wah!!!
saya baru je 3 hari lpas balik dari sarawak.. kat kuching je..
jejalan seminggu ngan kawan2.. haha.. backpacking..
umai2? macam kerabu je kan..
okaylah rasa dia.. hahaha..^^


EmoticonEmoticon