Kerengga Yang Malang...Santapan Hilang!


(cont...)

Assalamualaikum pembuka bicara yer kalian
Good morning..senyum :) yeah! putih2 yer gigi korang semua, rajin gosok gigi..good2x
Wokeh..arini ni aku nak terangkan sejarah kumbang yg aku snap aritu

- Di suatu petang -
Aku tergesa-gesa berlari ke arah jemuran pakaian..jam menunjukkan jam 6.15 petang
Argh..sudah lewat! Aku harus cepat!
Ku capai satu per satu pakaian, yeah beres! Sekarang tinggal cadar lagi
Tapi talinya di bahagian belakang sana..sukar utk ku melangkah
Al-maklum lah, rumput pun panjang2, kena pulak aku guna skirt
Terasa kegelian saat sang rumput menggeletek betisku

Sedang aku mencapai penyepit...
Aku terpandang sekumpulan rakan kerengga sedang menarik sang kumbang
"Auwwwww! aaaaaaaaaaa..!"
Aku berlari-lari masuk ke umah & mencapai camera
Dgn segera aku menangkap aksi thriller
"Hold on...klik! klik! klik!"
Yeah...berjaya jgk aku snap
Sporting pulak tuuu..x bergerak-gerak..klo x kompom blur pic yg aku ambik

Aku membiarkan sahaja mereka membuat senaman angkat berat
Ku tarik cadar yg tersidai 'Pup!' Sang kumbang jatuh!
Aku nervous..takut-takut ia terbang lalu mencengkam kuat ke arah skirt ku
Ku lihat ia x bergerak..aku menunjal-nunjal menggunakan kaki..Sah! Sudah mati
Ku lihat sekumpulan kerengga tadi berlalu dgn perasaan kecewa

'Akukah yg bersalah?'
Aku menyampaikan mesej kpd sekumpulan kerengga itu
"Lain kali JANGAN MAIN KAT SINI..SINI KAWASAN LARANGAN..TAU!"


Sebanyak 44 respons yg ku terima drpd entri lepas - KLIK SINI 
Rata-ratanya menjawap dgn logik & tepat
Namun, sesetengah mereka jg meninggalkan komen yg mencuit hatiku
Buat aku gelak tergoleng-goleng
Oh..kamu amat memahami jiwaku
Entri ini x serius - sila jgn buat muka ketat..hihi
Meh kita terjah! Yang aku kasi highlight kaler merah tu..merekalah yg aku maksudkan

~Sweet Honesty~ said...
apaa yang pentingg..kerjaaasamaa.. betul x?? hihi
 Cik Rongoks said...
semut tu nak selamatkan binatang tu.hihi
Eza Boom Boom :) said...
kerengga membantu sang kumbang. Sangat baik hati.
Natasha said...
dr mane kumbang tu dibwk? tersadai atas tali tu ke.. :D
*Natasya: kumbang di bwk dri bwh, then di bawa melalui tali itu
Abd Razak said...
Bertolong bantu dalam mencari rezeki
Cinta Misteri said...
hahahaha... hidangan utk dipersembahkan kpd permaisuri.
>> dpt naik pangkat 4 ekor ni nanti jd hulu balang 4 penjuru
Cik Nur said...
kerengga sedang menyelamatkan si kumbang...!
baiknya kerengga..!
Chic Na said...
kerjasama. walaupun berlainan spesis tp tetap tolong menolong. :)
 dyabunga said...
bawa balik kumbang ke sarang semut lah..
saffiya_aleesya @ echa said...
walau berat mana pun bebanan tu tapi masih boleh dipikul jika ada semangat kerjasama macam semut2 ni laa walau kumbang tu berat tp leh jugak bawak balik ke sarang dengan bantuan dan kerjasama dari semut2 yang lain..
Si Matatajam said...
Itulah pentingnya kerjasama... Kerja yg berat pun rasa ringan...
Telor Power said...
owh....kerengga mmg sgt kuat
dan aku selalu sakat kerengga style begini hahahaha...tapi pakai batang kemuncup la..
BENA said...
ape yang penting ! kerjasamaaaa . hehehe :P
fieda said...
betul tu bak kata wonderpets..apa yg penting kerjasama..bagus sang semut..wlpn kecik..
Ismi Huda said...
erkkk mun tergugok binatang ya cmne mok mkn? Hihi..
AkmaFaizal said...
kumbang tu kena kenduri le pas ni...hehe
anisalya said...
kerjasama akan membuahkan hasil. berat sama dipikul.
naim said...
mohon nak copy gambaq nir
kebesaran Allah.Subbna Allah
Misya Mialen said...
Itula kekuatan semut hasil dr kekuasaan Tuhan ;)
Wanieys said...
kerjasama dlm berpasukan hikhikhik....berat sm dipikul ringan sama dijinjing :))
Deq's Qienz said...
wonderpet.wonderpet..kami datang mbantu haiwan dalam kesusahan..lalalaa♫♫♫ tlg smbug ya mida..hehee
p/s : mida geng tropong jugak kew??best la..
YaYaNsMuM a.k.a YM said...
Gigihnyer sang kerengga carik rezeki.Yang kecik tak semestinya takleh tumpaskan yang besar kalau berkerjasama.Rajin betul la spesis semut nih.:)
 jemarisuri said...
wp mempunyai bdn yg kecik tp tetap dpt mengalahkan yg bsr jika ada muafakat di antaranye...kan..
***moga berjaya cik semut tu utk menarik cik kumbang...^^
eVa said...
yohhh..
jgn ingat kecik2 cili api xkuat ahahaha
LadyBird said...
semut serangga hebat.. semut kerengga kan.. sakit woo kalau kene gigit.. kalau gigit kat mata mak ai.. pedih bangat sebab die kencing sekali.. sob3x.. nangis..
jessforshort. said...
Lidah ku kelu >__________<
Uchi kay-f @hmad said...
yumida itu semut arini makan BESAR !!!!
pipoq said...
cantik tali tu..hehehe..
rAIHan said...
berat sama dipikul, ringan sama di jinjing.
eh betul ke peribahasa nie?haha..
|shuhadaothman|TM said...
yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing :)
Miss BaNu said...
kerjasama..semut tuh pasni uat kenduri ramai2 hahaha
izan mama mia said...
kumbang yg besar tu pun boleh jadi ringan jika ada kerjasama...elok ikut cara semut nih..."apa yg penting, muafakat membawa berkat"
NAL said...
kerjasama membawa kejayaan
9n0L4 said...
ohsemmmm! walaupun kecik, tapi bile ramai, boleh je achieve seseuatu yg besor. ;)
 P#eoniX said...
neh nak slamatkan kumbang ker???atau kerengga dapat makan besar??heheheh...kesimpulannye janganlah makan kumbang...keh..keh..keh...(merapu dah)
AmirFX said...
Kais pagi makan gula, kais petang makan kumbang... Horeayyyy!!
MyMy said...
bersatu kita teguh..
bercerai kita roboh..
bersatu kita mengangkat..
bercerai kita lapar.. hehehe
delarocha said...
apa yg penting.............kerjasama
L said...
camera yg mantap.. haha
Dayang Syazwani said...
semut jg yg rajin kan..
kecik2 dpt gak terangkat sang kumbang...
apa yg pnting??!!
kerjaaaasaaaama
wan nurul hezrina said...
baiknya semut nulung..mmg terbaik gambar nie
Yana Libra said...
hebat kerengga tu~

*Thanks meninggalkan komen di sini :)


35 comments

eeeeeeeeeee tak berat ke kumbang tu >.< kuatnya semut2 tu tarik....nak gak gambar tu curi ea >.<

hahaha... lawak ada jak komen cdak ya... haha... adoi2...

"keep smiling"
^_^

-Wan Niahix-

hihiii larat kerengga tu bawak kumbang yer :-)

hehe.. kuat betul serangga tu.. :)
kerjasama pasti terhasil

assalamualaikum yumida...memang cantik gambo tu n ramai yg suka n3 tu...:)

hehe cutelah semua komen2 tu,ayu baca pun tersenyum riang..hihi

nang kuat na juak semut2 ya..kumbang berat bah..berat kulit.haha

hihihi..sorry terlps utk komen entri tu..tp cantik gmbr tu..mmg jelas nmpk semangat berkeja sama antara serengga tu..eeeii... geli tgk kumbang tu la..takot menatang tu..euwww

Assalamualaikum Yumida

kumbang tu nampak ajer besar
tapi kosong ...kata yuna...he he

kempunan rupanya kerengga tu.. takpe2 cari mangsa lain pulak ye.. jangan nanges2 tau

kerengga bkerjasama..apa pon jd =)

nah ko la yang harus dipersalahkan dear..sepatutnya bila sudah jatuh kumbang tu,ko kena tawarkan diri untuk menghantar kumbang tu ke meja makan seranga2 tu..

cian mereka tau..kempunan,bini mereka tengah ngandung anak pertama tu,tu yang ngidam kerengga tu.

hahaha.aku merepek ke apa ni?hehe

@Arina Shamsul
hahahahaha... gelak guling2 baca komen si mama ni laaaaa....

Jadi.., tkdelah makan besar? Tkdelah kenaikn pangkt? Psti Permaisuri murka...

>>mari kita siasat kemanakh 4 hulubalang tk jd tu brsmbunyi ketakutan.

{Yumida, cuba check dlm rumah, psti sdg brlegar2 di dapur kamu}

adoi! mcm2 jak komen cdak :D

atuk: tu la pasal..terkezut jgk tgk tetibe petang2 buat senaman angkat berat...

mama arina: kehkehkeh..xde maknanya sis..mereka tu ske menyibuk je jalan kat tali tu..buat i gerun nk pi angkat baju...

deqla: kannnn...mmg kreatif cara mama berpikir..tu yg sayang bangat sama mama arina

cinta misteri: klo terjumpe kat dapo..akan ku picit bontot diorang yg so push up tu..kikiki..i hate kerengga!

ahahhahahah...komen2 yg mmg lawak laa...ehehehe.....lagu wonderpet ag tuu....perghhhh mantap :)

Gambar ni ohsemmm la!! nak ambik simpan boleh tak kak yumida??boleh tak?

mcm2 komen ada. hehehe... jgn salahkan kerengga kalau kena gigit nnt ye. tu la, kacau dia orang tgh angkut kumbang tu lg.

aik...saye pon boleh terlepas n3 tu...sowi ye yumida...

ape yang penting kerjasama...kagum tgok...:)

baik punya kerjasam kerengga...hihihi...komen yg menghiburkan la yumida :))

kecik jgn disangka tidak kuat
besar pulak jgn belagak hebat
sama sama saling membantu
biar hidup bertmbah mutu

hahaha..tersenyum, tersengih2, ummi baca komen2 tu, memang kelakar.

tersenyum akak..cantik gambar tu..bagus kerengga2 itu bekerjasama nak menolong si kumbang tu agaknya

tersalah sangka rupanya. ingatkan kerengga tu nak menolong. huhu..

apepun kumbang tu selamat dr jd mangsa. hehe.. :)

ow tedah kumbang tumpas akhrnya. mun kmk gelik eyh byk2 semut gya..

hahaha..sy ponya komen pon dilightlight..hehee..saja nak mghiburkan ati mida, nasebaek terhibur..hehee

laaa, kempunan kerengga tu..huhu..takde rezeki la tu~ :p

perghh tergantung, tough betul kerengga2 tu yer.. :)
agak2, mcm mna kerengga tu nk kokak kumbang tu

baru je berangan nak makan besar..takde rezeki nak buat camne..jangan nanti lepas ni termimpikan dikejar kerengga yang tak puas hati sudah la..hehehe

Pake nyenang hati dikpun tek padahlah tuk kwsn larangan,bijak kitak....


EmoticonEmoticon