Segmen Memoir Of Ramadhan by Yaya

KLIK BANNER UTK JOIN
TAMAT: 17/7/2015

Insiden yang Tak Dapat Dilupakan dalam Bulan Ramadhan

Darjah 2, di usia aku menjangkau 8 tahun, kami sekeluarga berpindah ke kampung. Itulah pertama kali aku merasai suasana kampung sekaligus merasai pengalaman berpuasa di kampung.

Hari pertama puasa, kurasakan amat payah sekali. Bermula dengan bangun sahur, siap menangis-nangis bagai, kononnya mengantuk, sejuk, mata tak mahu bukak. Mak pujuk kalau makan sahur mak bagi upah 20 sen. Sepantas kilat, aku rasa segar bugar bila dengar perkataan ’20 sen!’. Banyak tu weh! Kalau beli gula-gula, boleh dapat 4! Malah ada juga gula-gula dijual 10 sen 3 biji! Zaman dulu..susah nak dapat duit. Bila ada orang kasi seronoknya!

Part paling meletihkan, balik dari sekolah. Sampai rumah je, bateri aku dah weak. Haus tu memang tak dapat kata la. Rasa nak minum je air basuh kaki kat tempayan luar rumah. 

tempayan tempat basuh kaki, air tempayan luar rumah, nostalgia tempayan
 Orang dulu-dulu letak tempayan depan tangga rumah untuk cuci kaki sebelum masuk rumah

Mak bebel kat aku suruh tukar baju pakai baju kurung, pergi mengaji kat masjid! Kat kampung, lepas habis sekolah kena pergi belajar mengaji dengan tok imam. Itulah rutin di kampung zaman dulu-dulu. Letih weh..membayangkan kena berjalan kaki lagi ke masjid. Puasa…tak boleh minum! Letih pun..on je jalan..

Balik mengaji tu, aku terserempak emak balik dari kedai. Mak bawak banyak beg plastik! Aku pun apa lagi happy la, dalam kepala aku dah membayangkan mesti mak beli banyak keropok untuk aku berbuka nanti. Eh! Eh! Plastik lagi satu tu, wah.. aiskrim! Aiskrim! Mak beli sekontena aiskrim!!

 gambar aiskrim nestle matkool, foto aiskrim nestle, bekas kontena aiskrim
Kontena aiskrim

Sampai rumah je, mak terus simpan kontena aiskrim dalam peti ais. Keropok siap susun atas meja, mak bagi warning jangan curi-curi ambil keropok tu. Mak dah kira semuanya. Aku mengangguk je. Tapi kepala aku tetap teringat kat aiskrim yang mak bawa tadi. Meleleh-leleh je air ais mencair keluar dari luar bekas kontena aiskrim tu. Aaaa! Tak sabar pulak aku nak berbuka mengenangkan aiskrim mengalir masuk ke dalam tekak aku. Mesti sejuk! Mesti sedap! Mesti aku nak suap banyak-banyak kali!!

6.50 petang, tibanya waktu berbuka puasa. Lepas ayah baca doa berbuka, aku berlari ambil cawan dan sudu. Tak sempat jamah air, makan keropok. Kutarik kerusi letak berdepan dengan peti ais, lantas ku panjat peti ais nak ambil kontena aiskrim.

Cepat-cepat aku lompat dan buka kontena aiskrim. Tak sabar woo. Seharian menahan iman asyik teringatkan aiskrim yang mak bawa petang tadi. Inilah masanya… Krek! Ku buka penutup kontena aiskrim. Wajahku yang ceria, berubah muram.

“Laaa..buat apa bukak ikan dalam bekas kontena tu? Ikan tu belum masak. Nek Tam sedekahkan tadi kat kedai”, kata mak.

ikan ais, ikan aiskrim, ikan dalam kontena aiskrim
Ikan ais dalam kontena aiskrim

Ku rasa macam nak menangis! Kecewa! Hancur berkecai hatiku! Kuingatkan aiskrim! Rupa-rupanya ikan ais!

3 comments


EmoticonEmoticon