Harga upah jahit baju kurung biasa

Debaran menjelang bulan Ramadhan kian terasa. Ada yang telah mula menempah biskut dan kek Raya. Beli langsir baru untuk Raya nanti.

Rasanya, sekarang tukang jahit Melayu tak ambik lagi kot tempahan baju. Sure keje menjahit menimbun dengan banyaknya.

Baju Raya aku tahun ni kaler grey. Kain yang di beli kat Bandung, Indonesia bulan Mac lepas. Bulan April lepas, dah aku hantar kat tukang jahit. Sampai sekarang belum lagi aku ambik, rasanya dah siap kot.

Harga upah jahit baju kurung biasa, Harga upah jahit baju kurung moden, baju Raya 2014
Shopping baju Raya di SINI

Mula-mula aku hantar kat tailor Melayu. Nak suruh buat baju kurung biasa. Then, aku tanya berapa upah jahit. Dia kata RM35. Dalam hati aku cakap ‘mahal’. Then, aku pergi tanya pulak kat tailor Cina, dia ambik upah RM30. Then, aku decide suruh tailor Cina tu buat. Coz lebih murah. Jimat RM5 aku. Hihi..

Bila tailor tawarkan harga upah jahit yang berbeza, yang satu murah, yang satu mahal, sure sebagai pelanggan kita nak pilih upah baju yang murah. ITU PILIHAN KITA. So, kepada tailor jangan sentap bila pelanggan kata nak pilih tailor yang menawarkan harga upah jahit baju murah. Itulah dinamakan PENGGUNA BIJAK. Pengguna yang membuat keputusan nak pilih tailor mana. Yang memberi penjimatan. Bukan pasal isu, kos upah di kampung murah, kos upah di bandar mahal. Bukan juga isu pasal cubalah jahit sendiri, berbaloi ke tidak dengan harga upah jahit baju tu. 

Before ni, aku pernah gak suruh tailor Cina tu buat baju kurung aku 2 pasang, 3 tahun yang lepas. Hasilnya memuaskan. Cuma tahun ni aku ingat nak suruh tailor lain buat. Nak merasai hasil kerja orang lain pulak. Tapi bila tengok upahnya ada sedikit ‘mahal’. Cancel la.

Masa hantar kat tailor Cina tu, dia cakap kain tu dikhaskan untuk buat baju kurung moden. Oooops…tak perasan pulak aku. Coz aku beli yang dah kerat letak dalam plastik. Tergoda tengok kaler dan sulaman bunga dia terus beli. Takde check-check lagi dah.

Memandangkan takde pilihan, aku pun setuju. Buat baju kurung moden. Aku pun tanya berapa harga upah jahit baju kurung moden. Tailor tu cakap RM38. Erm…aku rasa harga tu ok. Coz pernah dulu kawan aku buat baju kurung moden, upahnya sama jugak RM38. Tu, 5 tahun yang dulu. Sekarang, masih lagi jumpa harga tu. Rasa agak murah. Deal! Kerja sukat menyukat badan aku dimulakan. Tunggu dekat nak Raya sikit, baru aku ambik baju tu. Baru rasa aura nak beraya. Hihi… Mengada sunggoh!

63 comments

harga upah baju memang mahal pada saya sekarang ni..
mak saya tukang jahit di kampung & dah tak amik tempahan sgt sebab dah penat..anak2 pon dah besar semua dah kerja
mak saya amik upah baju kurung biasa rm25 je..baju kurung moden, fesyen, rm30++, baju melayu rm40++

Kalu harga rm30 tu kira ok sgt la. Tahun ni akk hntr kat tailor yg mahal. X tau la brp cas tu. Ada 7 pasang sumenye. Hu hu hu. Tailor lain x kenal.

Kalu harga rm30 tu kira ok sgt la. Tahun ni akk hntr kat tailor yg mahal. X tau la brp cas tu. Ada 7 pasang sumenye. Hu hu hu. Tailor lain x kenal.

Murahnya..kt sini ada yg murah dan ada yg mahal upahnya..dah 2 thn tak tempah baju..asyik beli yg dh ready made..

Wah menariknya hadiah tu. Nak nak nak

Saya punya upah jahit baju melayu lelaki RM100.00 ...Ambil kau.

harga tu masih lagi murah... kadang-kadang upah jahit baju kurung ni ikut harga kain dan jenis juga kan..

akak pun dok berkira2 lagi pasal baju raya ni huhu

saya ada jual baju melayu, ready made..harga pn area rm100 jer..

deqla sekrg dah mls beli kain n pi tempah.. so deqla beli yg dah siap jer.. tahun ni jubah n dress. heee.. lama dah kot x berbaju kurung time raya.

Kak ina baru ni terpaksa pos baju tempah kat Melaka..kat Shah Alam ni diorang taknak ambik dah.. tapi kalau tailor cina memang ambik murah kan awak..

assalamualaikum yumida...semua dah sibuk nak jahit baju raya mama jer belum lg bersedia utk menempah baju raya...

Ehhh RM35 tu ok dah.. nak dapatkan harga lagi lagi murah payah lol

awalnye dh tmph baju..tp btol gak, kalau tmph lmbt nnti tailor x terima dh.

memang mahal tempahan baju sekrang

wah... anne tak tempah baju.. sume beli readymade jer.. lagipun saiz senang cari dan memang cuncun dengan badan.. xdew kurang takde lebih... so bila2 masa boleh beli. malam rayalah biasanye beli baju...

wahhh..murahnya..sy selalu hntar tempat peberet sy..baju kurung biasa rm70..kalau kurung moden rm90..tp kalau makin dekat nak raya harganya jadi melambung2..

perlu sedia awal....persiapan awal....tempah sekarang juga.

Area KL tailor murah n buat baju kemas and cantik kat mana ea?boleh share?thanks :)

rasa tahun nie beli jer ler dah tak sempat lagi.......

Wah wah wah ..ok la tu dah bawak ke tukang jahit takder la bimbang baju tak sempat jahit ..Mmg la sekarang ni mmg upah mahal ..barang dah naik la katakan hehehee ... Tapi Kak Lya jahit ngan kakak ipar jer semua baju2 kak ,ya dan anak2 ..harga untuk sedara2 ok la ..Kadang2 untuk anak2 tak ambik upah pon ..Mak sedara la katakan ..Hehehee

area kl yumida x tahu
yg yumida ni kawasan mukah, sarawak

depend dgn tempat
klo kawasan metropolitan mmg x kena dgn harga tu
kalau kawasan pekan kecik mmg blh dpt harga murah

kat kpg blh dpt harga murah sikit
tp jauh nak kena balik kat kpg
aah harga tu pun sm mcm kat kpg yumida

beznye akak pandai menjahit
aah klo dgn sedara sendiri harga blh runding

wooo tingginye harga
last year yumida beli baju readymade kat kedai
sekitar rm150
thn ni suruh kasi tailor buat..nak jimat duit..hihi

wah murah jugak tu kak
sure ramai yg beli

Sejak 5 tahun kebelakangan nie zumal hanya beli baju raya. Masa arwah tok wan ada memang setiap tahun tempah baju...

Murahnya jahit baju kat tmpt yumida..
Tmpt akk 140 sis..huhu..tu cina la tukang jahit..
Kalau org melayu rn65 jugak..uhuk

owhhh...takde laa mahal sangat rupanya upah jahit baju kurung nie..no wonder tiap2 tahun perempuan suka tempah dai beli readymade....

Regards,
-Strider-

tahun ni tasha xsempat nk buat baju raya.. kena beli yang siap dah...
org dah xnak amik upah..

kalau kat tmpat saya ni..murah dah tu kak..kurung moden rm50 kot sini huu..
tak banyak tailor nak ambil upah dah..

tahun nie pun akak tak sempat nak tempah...just beli baju siap je lah

Ok tu 30 ringgit... berbaloi.. :)

Bg sy ok je hrga bju kurung kt orng mlyu tu klau rm35.. Klau dia buat selesa la.. Sbb my mum pun menjait.. Hrga cmtu orng xkisah. Bergantung pd tmpt dan juga jnis kain..

standart harga rm40 nak upah ni hehe

bagus juga upah dekat org kita sendiri

Assalam sp2 nak tempah baju kurung biasa n moden bolehla hantar

Azie tmn daya 012-714 3584 jb

This comment has been removed by the author.

Tailor here...
spsang bju kurung rm35 tu dh murah...sy pn caj hrga tu jgk..bju kurung moden rm40 - rm60 ( ikut kain n fesyen) jubah rm30- rm60
(Ikut fesyen) baju melayu rm80 -rm100. Jubah lelaki rm40 -rm80

kepada yg duk jauh sy rasa skrg x de masalah sbb dah ada currier etc so hntr jahit kat kg hari2 pun x de masalah skrg.

tgk link ni

http://jebat.biz/index.php/classifieds/fashion/ad/women-collections,28/tempah-baju-online-tbo,65

kepada yg duk jauh sy rasa skrg x de masalah sbb dah ada currier etc so hntr jahit kat kg hari2 pun x de masalah skrg.

tgk link ni

http://jebat.biz/index.php/classifieds/fashion/ad/women-collections,28/tempah-baju-online-tbo,65

Bengkok tulang belakang.. Terkurangnya Masa dengan keluarga, dengan Rumah x terurus . risiko rosak dan kena maki serta komplen... rasanya sehelai baju kurung morden tolak modal x berbaloi kut... Dengan herga tu... Kalo kat kl ni. Choooo try buat sendiri.

harga upah baju kurung berbeza mengikut tempat. kat kl opkos semestinya harga upah jahit baju mahal. kat sini bandar kecik. harga sekarang lebih kurang harga seperti di atas walaupun dah 2 tahun berlalu.

bila ada pilihan dalam nak buat tempahan jahit baju, semestinya kita nak paling murah. pengguna bijak akan survey dahulu, harga paling murah pastinya jadi pilihan. bandar kecik tapi caj baju mahal, siapa nak hantar nanti. customer pun lari. perletakan harga haruslah berpatutan dan bersesuaian ikut sesuatu tempat.

This comment has been removed by the author.

nak menjahit tu bukan nya mudah .. kalau nak tahu cuba la menjahit baru tahu berbaloi tak dengan perletakkan harga murah tu .. kat bandar ke kat kampung ke tenaga sama ja yang dugunakan .. sama2 penat .. jadi xde isu tempat jugak sekarang ni .. ๐Ÿ˜ƒ

Bila tailor tawarkan harga upah jahit yang berbeza, yang satu murah, yang satu mahal, sure sebagai pelanggan kita nak pilih upah baju yang murah. ITU PILIHAN KITA. So, kepada tailor jangan sentap bila pelanggan kata nak pilih tailor yang menawarkan harga upah jahit baju murah. Itulah dinamakan PENGGUNA BIJAK. Pengguna yang membuat keputusan nak pilih tailor mana. Yang memberi penjimatan. Bukan pasal isu, kos upah di kampung murah, kos upah di bandar mahal. Bukan juga isu pasal cubalah jahit sendiri, berbaloi ke tidak dengan harga upah jahit baju tu.

Realitinya..kat kampung saya masih ada yang ambik upah jahit baju kurung biasa / baju kurung moden pada harga RM25 sehelai. dah 4 pasang baju raya saya siap tahun ni guna perkhidmatan tailor tu. realitinya juga...masih ada tailor yang ambil upah jahit baju kurung pada harga MURAH.

kalau saya pun memang pilih yang lagi murah dan juga tengok kualiti jahitannya juga,sebab pernah hantar kat tailor yang ambil upah RM25 sepasang untuk baju kurung biasa , tapi jahitan tak memuasakan , sebab nak cepat siapkan ,dah dekat nak raya ..

xde sentap2 pun cik kak ...Dah benda betul .. ๐Ÿ˜Š

cuma tak paham sesetengah orang selalu kata yang tukang jahit ambil untung lebih .. diaoramg tak tahu kot barang2 jahitan semua naik harga .. tak ada yang murah sekarang ni ..

This comment has been removed by the author.

kat area mana ye tailor yg awk tempah ni ?


EmoticonEmoticon