Tak Boleh Ker?


Kisah ni terjadi ketika aku berumur belasan tahun. Sampai sekarang aku masih tercari-cari jawapan..

Time tu bulan puasa. Nenek kpd kawan aku sedekahkan buah pisang. So..aku dgn rasa hepi n bersyukur atas rezekiNya..excited nak buat cucur pisang. Untuk berbuka petang nanti. Separuh daripada cucur tu aku sedekahkan kembali kat kawan aku tu.


Then, keesokkannya...

Kawan aku: Kenapa kau sedekahkan balik cucur pisang tu?
Aku: Ermmmm..kenapa? tak boleh ker?
Kawan aku: Nenek aku cakap..klo orang berikan kita sesuatu benda..kita tak boleh beri balik kat orang tu.
Aku: Haaa...cam tu ker? Aku tak tahu pun. Tapi yg aku bagi tu kan dah jadi cucur pisang..bukan buah pisang tu.
Kawan Aku: Iye...tak boleh.
Aku: Kenapa tak boleh? Kan namanya sedekah jugak.
Kawan Aku: Nenek aku cakap tak elok kembalikan barang yg dah diberi. Menurut kepercayaan orang2 tua.
Aku: ???????

Aku blur. Sukar utk memahami. Kenapa tak boleh??? Sampai sekarang aku masih tak menemui jawapan. Ye la..klo bagi aku..klo kita nak bersedekah..apa2 barang pun boleh..asal sumbernya halal dan barang tu harus dlm keadaan elok. Isunya sebab barang tu adalah pemberian drpd orang tersebut.

Ermmmm..sape leh explain secara details kenapa tak boleh?
Ker...memang boleh? Entah laaa...

30 comments

salam.. uish..x boleh?
macam pelik jer..

saya pon x dapt nak menjawab nye.. maaf yer..
saya rasa boleh jer..
tapi entahlah^^

x boleh merik ngan org yg sama kali... klk kedak buruk siku... hehehe...

mun xboleh ya termasuk orang nk lain, kmk ikut pandangan ktk ya... dh kita sedekah nk... ^_^

buruk siku tu namanyerr.. uhhuu

js pun dulu slalu dimomok kan citer camtu...nti buruk siku..kalau nk kasi kena kasi benda lain bkn yg diberi oleh org tu...hihi

eemmm ntah..huhu ala org tua2 dulu kan byk pntg larang...terikut2 la kot...elok apa nk sedekahkan..:)

kalau ikot logik falsafah dokter pheonix...rasenye x salah...tapi,bagik mengelakkan sebarang kemungkinan ape kate sedekahkan goreng pisang tuh kat dokter pheonix...rezeki jan ditolak!!!hakhakhak!!!!

kmk rasa mun ktk merik balit pisang ya dgn nya baruklah x boleh..sbb takut org ya kecik ati.. tapi mun gik cucur pisang ya.. no hal rasanya :-D

cikna pun tak tau. pernah jugak buat. huhu..

errr..Nur pun tak tahu nak explain mcm mana...hihihi

sll gak dgr org kata buruk siku kalo amik balik apa yg kita dh beri pd org. tapi dlm bab bersedekah ni, Allah beri pahala even apapun yg kita sedekahkan. Pelik gak nih...(sambil garu2 kepala)

x bole? slalu jek mak buat mcm tu.. xde lak dia kata x bole.. mak pun org2 dulu gak..hihi... rasanya x kesah la tu.. sharing kan is caring.. ;)

mak anna buat ok je.. kan dah masak..

AJ tak tau la pulak....
Tapi orang2 tua kan banyak pantang larang nya...

sebab takut buruk siku kot. hihi

sebenarmya x berdosa pun buat mcm tu cuma x manis la kasi semula pd org yg memberi kita tadi..apa yg telah dia sedekah pd kita kn...

tak boleh? nie baru first time dengar tak boleh :O

di tag
http://dyshasahhir.blogspot.com/2013/04/mini-ga-2-by-syiela.html

bagi sy boleh aja kot..org dulu2 kan byk pntang larangnya

beza di situ... buah pisang & cucur pisang...

- Admins blog 3 dalam 1
http://blog3dalam1.blogspot.com/

- Facebook fan page
https://www.facebook.com/MingHuiRaingerzAwesomeCollections

- Ping blog artikel @ Facebook
https://www.facebook.com/groups/kakipingdotcom/

mengarut lah kalau tak boleh. Takde pon Al-Quran cakap tak boleh. NENEK dia je yang cakap tue...

agaknya org2 tua fikir amalan mcm tu kira mcm buruk siku la kot..huhuhu.. entah la bru ptama kali dgr soalan mcm nie.heheh

Kalau tak silap iha la.. bila orang bagi kita sesuatu makanan contohnya laksa (perut berbunyi tiba2), kalau kita bagi balik saki baki makanan tu kat si pemberi baru tak elok.. kalau yg mcm kak Yumida buat tu tak salah rasanya.. tapi kalau orang2 tua dah ckp mcm tu mesti ada sbb kan.. janji tak bercanggah dgn agama :)

ntah la. hehe. bagi kat org lain okeyla kot. kalau bagi kat tuan punye tu, macam bagi mesej kat die yg kite tak trime ape die bagi. kot la? :)


EmoticonEmoticon