Panduan Membuang Tahi Lalat/ Kulat Pada Pakaian

Semalam, kita berbicara pasal cara2 membuang kesan karat pd pakaian. So, arini ni kita kupas pulak kesinambungan isu pakaian yg terkena tahi lalat or dikenali sbg kulat! Panduan ni bukanlah resepi ciptaan aku sendiri tapi....bersumberkan dari buku di atas. Means....ia sumber yg sahih, benar, tepat...dan paling penting tidak ditokok tambah! Ahahaha..cam ruangan gosip pulak kn...

Jika kesan tahi lalat tu masih baru, cuci di dlm air sejuk. Cuci pakaian bertahi lalat menggunakn pemutih klorin, jika selamat utk fabrik berkenaan. Jika tidak, rendam dlm air panas berpeluntur, kemudian cuci.

Anda blh jg melunturkn tanda jika fabrik dan pencelup sesuai. Sapu dgn sabun keseluruhan bhgn yg bertanda dan letakkn di bwh cahaya matahari. Ulang meluntur sekali lg jika perlu, pastikan bawah fabrik itu sentiasa basah. 

Utk kulat yg masih x keluar, basahkn tanda dgn span menggunakn pemutih klorin atau rendam di dlm campuran peluntur. Bilas dan cuci semula. Keringkn di bwh cahaya matahari. 

Harus di ingat ya ibuk bapak sekalian, tanda tahi lalat atau kulat yg terlalu kuat mungkin x blh ditanggalkn kerana telah merosakkn fabrik tersebut. So jgn bersedih..pakaian blh di beli baru. Tapiiiii..gi mana caranya? Mesti mau uang! Enggak ada uang...kok bisa beli baju segala! Makanya...pakaian harus di jaga baik2 dong!

*lama dh x nonton drama Indon...jom kita blaja ngomong org seberang. 
Smile :) Peace yoooo ;)


17 comments:

  1. kathy: aok kak....sekadar berkongsi apa yg dh di bc

    ReplyDelete
  2. dah pakai klorox pun tak tanggal juga... pakai cuka pun sama! huhuhu

    ReplyDelete
  3. pakai peluntur saja.....hmmm
    terasa rugi plak dulu baju2 putih ada kesan tahi lalat pi jadikan kain buruk..kalau la tahu tips ni awal2 dah lama baju tu masih dipakai

    ReplyDelete
  4. betul tu terutama baju putih..kerap guna clorox pun boleh rosakkan fabrik kan?

    ReplyDelete
  5. saya byk baju kaler itam...kalau ada taik lalat pun x nampak...sama kaler....kihkihkih :))

    ReplyDelete
  6. clorox ya wajib... mun zaman sekolah doloh... asal hari jumaat lepas pulang sekolah mesti rendam dengan clorox baju sekolah... ;p

    ReplyDelete
  7. jom lunch makan nasi ayam!weeee~

    ReplyDelete
  8. oooo nice info beb
    aku dah pnah cuba tp tu la kotoran degil sgt
    xmo gak ilang haha

    ReplyDelete
  9. thanks kongsi tips.. blh try ni..hihii

    ReplyDelete
  10. tahi lalat baju tu yang bintik bintik hitam tu kalau baju basah biar tak jemur tu kan.

    aku malas nak hilangkan. kalau dah byk sgt buat lap kain je. degil betul sih..

    peminat sinetron nampaknya ni.hihihihi

    ReplyDelete
  11. bagus info ni.. bolh try, tengkiu yer

    ReplyDelete