Money Itu Duit !

WW semalam:
Indahnya...andai duit2 itu berbuah dri pokok
Juz petik jer..
Korang nk kaler yg mn 1...aku petik utk korang
Siap ade kempen lg: Jom tanam pokok duit!

Aku teringat zaman kecilku
Payahnya utk meminta wang
10 sen, 20 sen...andainya dpt ku genggam ketika itu
Pasti aku keriangan..

Pernah...suatu ketika..semasa sesi lawatan sekolah
Aku teringin...amat teringin mempunyai wang sendiri
Aku berpakat dgn seorg kwn
Kami meredah kolam, lumpur, paya...setinggi paha ku
Demi mendapatkan sayur 'klincir'

Sesudah itu...sayur diikat mengikut pertimbangan mataku
Kami jaja...dari rumah ke rumah..
Sehingga sayur habis dijual
Even..ade makcik/ nenek2 yg berhutang
X mengapa...asalkan duit masyuk..
Tp hutang tetap hutang...sentiasa kami tagih!
Kamilah ALONG versi junior..hahaha

At the same time...kami di ejek..di tertawa
Oleh sebilangan musuh ketat
"Hahaha! Kesian kt korang ber-2...duit sayur korang mesti utk lawatan tu kn!"
Kedengaran...mereka ketawa mengekek-ngekek
Berasap jer tlinga ku
Rasa nk bagi pelempang setingggi bangunan KLCC!

Bagaimana dgn pengalaman korang?
Pernahkah korang mencari duit ketika kecil?


12 comments

wah mun ada pokok duit nang best aie!! petik jak
penah juak bniaga tp ku slalu up rpice
mcm mummy soh jual kuih ya 30c ku jual 50c hahaha

dya masa kecik2 tak pernah berniaga..huuhu

jue: aieee...riba ya...haha

dyabunga: oic..x pe..dh bsr leh start niaga

Eza dulu tanam duit. hahhaha. dengan harapan tumbuh la duit ya berjuta-juta..

sayur klinchir ya sayur apa ooo?

Pernah.. Kmk jual aek soya fresh dolok marek.. Sgt cool bila dapat jual...

hahaha dulu masa kecik2 ada buat tanam duit nie....

bajet boleh hasilkan pokok duit.cis....

kmk gik kecik... carik duit sik pernah...
mintah upah pernah... suroh ke keday pun mintak upah.. hehehe ;P

Mek sik pernah lah berjual ndah kecik2 dolok... Mek pemalu bah. Sampei kinek tok mek pemalu.. Untong lah juak boipren mek...

tak pernah plak ...tp dulu suka cari duit atuk yg jatuh bawah rumah..sbb umah papan slalu duit syiling terjatuh...hehe...

Aku tak pernah jual sayur tp klau setakat sticker, batu seremban tu aku pernah la

assalamulaikum yumida...alhamdullilah pandainya cari duit masa kecik2 dulu bagusnya dari mencuri duit lebih baik cari duit ngan hasil titik peluh sendiri....


EmoticonEmoticon