Minggu 37
Tarikh: 7 September 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Perdagangan & Keusahawanan |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | a) Pengertian pengeluaran b) Faktor pengeluaran c) Bidang pengeluaran |
Objektif | 1. Menerangkan pengertian pengeluaran 2. Menerangkan faktor dalam pengeluaran dan ganjaran 3. Menerangkan kepentingan faktor pengeluaran 4. Menerangkan maksud bidang pengeluaran |
ABM | Buku teks, halaman 354 - 357 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Menghormati Orang Yang lebih Tua |
Refleksi | Pelajar memahami maksud pengeluaran dan bidang pengkhususan dalam pengeluaran. Semua pelajar menyalin nota dengan baik |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? |
Objektif | 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 176 – 178 |
Penerapan Nilai | Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya perlembagaan undang-undang di Malaysia |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat mengenai isu cetak rompak yang semakin berleluasa pada masa sekarang. Sebanyak 100% pelajar menunjukkan minat dalam sesi perbincangan cetak rompak. |
Tarikh: 8 September 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? |
Objektif | 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 176 – 178 |
Penerapan Nilai | Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang |
Penilaian | Pelajar mengetahui denda dan hukuman yang dikenakan ke atas sesiapa yang ditangkap dalam aktiviti penjualan VCD dan CD cetak rompak. |
Refleksi | Pelajar menyatakan usaha masyarakat dalam membantu menjayakan kempen membanteras cetak rompak. Selain itu, pelajar menyatakan nilai murni yang diamalkan untuk membanteras kegiatan cetak rompak. Sebanyak 86% pelajar menghantar tugasan sebaik loceng berbunyi. Manakala 14% pelajar lagi tidak menghantar tugasan kerana membuat ulangkaji sendiri. |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman |
Aktiviti | Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna |
Penerapan Nilai | Mematuhi peraturan undang-undang |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam |
Refleksi | Semua pelajar menyiapkan anyaman tikar masing-masing |
Tarikh: 9 September 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman |
Aktiviti | Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna |
Penerapan Nilai | Mematuhi peraturan undang-undang |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam |
Refleksi | Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan anyaman tikar |
Tarikh: 10 September 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman |
Aktiviti | Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna |
Penerapan Nilai | Mematuhi peraturan undang-undang |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam |
Refleksi | Pelajar menyiapkan tugasan dengan baik |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Perdagangan & Keusahawanan |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | Kaitan pengeluaran dengan permintaan |
Objektif | 1. Mengenal pasti kaitan pengeluaran dengan permintaan 2. Menerangkan kesan pengeluaran dan permintaan terhadap harga |
ABM | Buku teks, halaman 358 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Budi bahasa |
Refleksi | Pelajar mengetahui kesan akibat kenaikan harga yang tidak stabil dalam pasaran. |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 179 – 180 |
Penerapan Nilai | Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang |
Penilaian | Pelajar berbincang mengenai isu gengsterisme dan vandalisme di kalangan remaja pada masa kini |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat mengenai punca berlakunya gengsterisme dan vandalisme di kalangan pelajar. Pelajar menghuraikan faktor-faktor penyebab secara satu persatu. Guru memberi nasihat dan pengajaran kepada pelajar berkaitan cara mengelakkan diri daripada terjebak dalam gengsterisme. Sebanyak 60% pelajar menghantar tugasan, manakala 40% lagi tidak menyiapkan tugasan. |
Tarikh: 11 September 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 179 – 180 |
Penerapan Nilai | Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang |
Penilaian | Pelajar mengetahui kesan yang diterima oleh orang awam dan mereka sendiri jika kemudahan awam dirosakkan oleh sesetengah orang yang tidak bertanggungjawab |
Refleksi | Isu vandalisme hangat dibincangkan oleh pelajar dan guru. Pelajar juga memberikan pendapat mengenai cara masing-masing menggunakan dan menghargai kemudahan awam. Sebanyak 72% pelajar mengaku menggunakan kemudahan awam dengan sebaik mungkin, manakala 28% pelajar lagi secara jujur mengaku tidak menggunakan kemudahan dengan baik. Guru memberi nasihat kepada pelajar agar menggunakan kemudahan awam dengan baik agar masyarakat dapat menggunakan kemudahan yang disediakan oleh pihak kerajaan. |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman |
Aktiviti | Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna |
Penerapan Nilai | Mematuhi peraturan undang-undang |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam |
Refleksi | Pelajar memberi kerjasama baik dalam menyiapkan tugasan |
Minggu 38
Tarikh: 14 September 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Perdagangan & Keusahawanan |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | Proses pengeluaran |
Objektif | 1. Menerangkan komponen asas proses pengeluaran 2. Menerangkan pengkhususan dalam proses pengeluaran 3. Menjelaskan kebaikan dan kelemahan pengkhususan dalam proses pengeluaran |
ABM | Buku teks, halaman 359 – 360 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Menghormati Orang Yang lebih Tua |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan kebaikan dan kelemahan pengkhususan dalam bidang pengeluaran |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda? |
Objektif | 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 182 – 185 |
Penerapan Nilai | Kebebasan Bersuara |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya setiap orang berfikir dahulu sebelum membuahkan pendapat dalam mesyuarat |
Refleksi | Sebanyak 100% pelajar bersetuju tindakan berfikir sebelum bersuara membuahkan idea yang bernas dan pendapat pasti diterima oleh ahli mesyuarat. Pelajar juga menyatakan kebaikan bersama antara diri sendiri dan orang lain hasil daripada tindakan berfikir terlebih dahulu sebelum bersuara. |
Tarikh: 15 September 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda? |
Objektif | 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 182 – 185 |
Penerapan Nilai | Kebebasan Bersuara |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya kebaikan apabila sesorang berfikir terlebih dahulu sebelum mengeluarkan pendapat |
Refleksi | Pelajar menyatakan cara-cara untuk menghadiri mesyuarat dengan menggunakan kaedah berfikir sebelum bersuara |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Tembikar |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat |
Aktiviti | Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin |
Penerapan Nilai | Kebebasan bersuara |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Plastisin, pensil, pen |
Refleksi | Pelajar menunjukkan idea kreatif dalam menghasilkan pasu menggunakan plastisin. |
Tarikh: 16 September 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Tembikar |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat |
Aktiviti | Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin |
Penerapan Nilai | Kebebasan bersuara |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Plastisin, pensil, pen |
Refleksi |
Tarikh: 17 September 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Tembikar |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat |
Aktiviti | Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin |
Penerapan Nilai | Kebebasan bersuara |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Plastisin, pensil, pen |
Refleksi | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Perdagangan & Keusahawanan |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | Pengiraan kos |
Objektif | 1. Mengenal pasti kos bahan untuk sesuatu projek 2. Menganggarkan kos overhed dalam kos upah berdasarkan projek 3. Mengira kos pengeluaran 4. menentukan harga jualan seunit |
ABM | Buku teks, halaman 361 – 363 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Menghormati golongan wanita |
Refleksi | |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara |
Tajuk Khas | Refleksi/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 185 - 186 |
Penerapan Nilai | Kebebasan Bersuara |
Penilaian | |
Refleksi |
Tarikh: 18 September 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara |
Tajuk Khas | Refleksi/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 185 - 186 |
Penerapan Nilai | Kebebasan Bersuara |
Penilaian | |
Refleksi | |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Tembikar |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat |
Aktiviti | Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin |
Penerapan Nilai | Kebebasan bersuara |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Plastisin, pensil, pen |
Refleksi |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
1 comments so far
kemas dan rapi