Minggu 37 Tarikh: 7 September 2009 Hari: Isnin Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek Perdagangan & Keusahawanan Tajuk Bab 4: Pengeluaran Subtajuk a) Pengertian pengeluaran b) Faktor pengeluaran c) Bidang pengeluaran Objektif 1. Menerangkan pengertian pengeluaran 2. Menerangkan faktor dalam pengeluaran dan ganjaran 3. Menerangkan kepentingan faktor pengeluaran 4. Menerangkan maksud bidang pengeluaran ABM Buku teks, halaman 354 - 357 KBKK Sistematik Nilai Murni Menghormati Orang Yang lebih Tua Refleksi Pelajar memahami maksud pengeluaran dan bidang pengkhususan dalam pengeluaran. Semua pelajar menyalin nota dengan baik Tingkatan 3H (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? Objektif 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 176 – 178 Penerapan Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang Penilaian Pelajar memahami pentingnya perlembagaan undang-undang di Malaysia Refleksi Pelajar menyatakan pendapat mengenai isu cetak rompak yang semakin berleluasa pada masa sekarang. Sebanyak 100% pelajar menunjukkan minat dalam sesi perbincangan cetak rompak. Tarikh: 8 September 2009 Hari: Selasa Tingkatan 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? Objektif 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 176 – 178 Penerapan Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang Penilaian Pelajar mengetahui denda dan hukuman yang dikenakan ke atas sesiapa yang ditangkap dalam aktiviti penjualan VCD dan CD cetak rompak. Refleksi Pelajar menyatakan usaha masyarakat dalam membantu menjayakan kempen membanteras cetak rompak. Selain itu, pelajar menyatakan nilai murni yang diamalkan untuk membanteras kegiatan cetak rompak. Sebanyak 86% pelajar menghantar tugasan sebaik loceng berbunyi. Manakala 14% pelajar lagi tidak menghantar tugasan kerana membuat ulangkaji sendiri. Tingkatan 1C (Masa: 4.35 – 5.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman Aktiviti Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna Penerapan Nilai Mematuhi peraturan undang-undang Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam Refleksi Semua pelajar menyiapkan anyaman tikar masing-masing Tarikh: 9 September 2009 Hari: Rabu Tingkatan 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman Aktiviti Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna Penerapan Nilai Mematuhi peraturan undang-undang Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam Refleksi Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan anyaman tikar Tarikh: 10 September 2009 Hari: Khamis Tingkatan 1M (Masa: 2:00 – 3.10) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman Aktiviti Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna Penerapan Nilai Mematuhi peraturan undang-undang Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam Refleksi Pelajar menyiapkan tugasan dengan baik Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek Perdagangan & Keusahawanan Tajuk Bab 4: Pengeluaran Subtajuk Kaitan pengeluaran dengan permintaan Objektif 1. Mengenal pasti kaitan pengeluaran dengan permintaan 2. Menerangkan kesan pengeluaran dan permintaan terhadap harga ABM Buku teks, halaman 358 KBKK Sistematik Nilai Murni Budi bahasa Refleksi Pelajar mengetahui kesan akibat kenaikan harga yang tidak stabil dalam pasaran. Tingkatan 3H (Masa: 4.35 – 5.10) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan Tajuk Khas Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 179 – 180 Penerapan Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang Penilaian Pelajar berbincang mengenai isu gengsterisme dan vandalisme di kalangan remaja pada masa kini Refleksi Pelajar menyatakan pendapat mengenai punca berlakunya gengsterisme dan vandalisme di kalangan pelajar. Pelajar menghuraikan faktor-faktor penyebab secara satu persatu. Guru memberi nasihat dan pengajaran kepada pelajar berkaitan cara mengelakkan diri daripada terjebak dalam gengsterisme. Sebanyak 60% pelajar menghantar tugasan, manakala 40% lagi tidak menyiapkan tugasan. Tarikh: 11 September 2009 Hari: Jumaat Tingkatan 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan Tajuk Khas Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang 2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku 3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 179 – 180 Penerapan Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang Penilaian Pelajar mengetahui kesan yang diterima oleh orang awam dan mereka sendiri jika kemudahan awam dirosakkan oleh sesetengah orang yang tidak bertanggungjawab Refleksi Isu vandalisme hangat dibincangkan oleh pelajar dan guru. Pelajar juga memberikan pendapat mengenai cara masing-masing menggunakan dan menghargai kemudahan awam. Sebanyak 72% pelajar mengaku menggunakan kemudahan awam dengan sebaik mungkin, manakala 28% pelajar lagi secara jujur mengaku tidak menggunakan kemudahan dengan baik. Guru memberi nasihat kepada pelajar agar menggunakan kemudahan awam dengan baik agar masyarakat dapat menggunakan kemudahan yang disediakan oleh pihak kerajaan. Tingkatan 1L (Masa: 2.35 – 3.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji sejarah anyaman 2. Mengkaji fungsi dan jenis 3. Teknik menghasilkan anyaman Aktiviti Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna Penerapan Nilai Mematuhi peraturan undang-undang Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam Refleksi Pelajar memberi kerjasama baik dalam menyiapkan tugasan Minggu 38 Tarikh: 14 September 2009 Hari: Isnin Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek Perdagangan & Keusahawanan Tajuk Bab 4: Pengeluaran Subtajuk Proses pengeluaran Objektif 1. Menerangkan komponen asas proses pengeluaran 2. Menerangkan pengkhususan dalam proses pengeluaran 3. Menjelaskan kebaikan dan kelemahan pengkhususan dalam proses pengeluaran ABM Buku teks, halaman 359 – 360 KBKK Sistematik Nilai Murni Menghormati Orang Yang lebih Tua Refleksi Pelajar dapat membezakan kebaikan dan kelemahan pengkhususan dalam bidang pengeluaran Tingkatan 3H (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda? Objektif 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 182 – 185 Penerapan Nilai Kebebasan Bersuara Penilaian Pelajar memahami pentingnya setiap orang berfikir dahulu sebelum membuahkan pendapat dalam mesyuarat Refleksi Sebanyak 100% pelajar bersetuju tindakan berfikir sebelum bersuara membuahkan idea yang bernas dan pendapat pasti diterima oleh ahli mesyuarat. Pelajar juga menyatakan kebaikan bersama antara diri sendiri dan orang lain hasil daripada tindakan berfikir terlebih dahulu sebelum bersuara. Tarikh: 15 September 2009 Hari: Selasa Tingkatan 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda? Objektif 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 182 – 185 Penerapan Nilai Kebebasan Bersuara Penilaian Pelajar memahami pentingnya kebaikan apabila sesorang berfikir terlebih dahulu sebelum mengeluarkan pendapat Refleksi Pelajar menyatakan cara-cara untuk menghadiri mesyuarat dengan menggunakan kaedah berfikir sebelum bersuara Tingkatan 1C (Masa: 4.35 – 5.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Tembikar Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat Aktiviti Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin Penerapan Nilai Kebebasan bersuara Penyerapan Ilmu Sains Alat Bantu Mengajar Plastisin, pensil, pen Refleksi Pelajar menunjukkan idea kreatif dalam menghasilkan pasu menggunakan plastisin. Tarikh: 16 September 2009 Hari: Rabu Tingkatan 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Tembikar Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat Aktiviti Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin Penerapan Nilai Kebebasan bersuara Penyerapan Ilmu Sains Alat Bantu Mengajar Plastisin, pensil, pen Refleksi Tarikh: 17 September 2009 Hari: Khamis Tingkatan 1M (Masa: 2:00 – 3.10) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Tembikar Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat Aktiviti Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin Penerapan Nilai Kebebasan bersuara Penyerapan Ilmu Sains Alat Bantu Mengajar Plastisin, pensil, pen Refleksi Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek Perdagangan & Keusahawanan Tajuk Bab 4: Pengeluaran Subtajuk Pengiraan kos Objektif 1. Mengenal pasti kos bahan untuk sesuatu projek 2. Menganggarkan kos overhed dalam kos upah berdasarkan projek 3. Mengira kos pengeluaran 4. menentukan harga jualan seunit ABM Buku teks, halaman 361 – 363 KBKK Sistematik Nilai Murni Menghormati golongan wanita Refleksi Tingkatan 3H (Masa: 4.35 – 5.10) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara Tajuk Khas Refleksi/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 185 - 186 Penerapan Nilai Kebebasan Bersuara Penilaian Refleksi Tarikh: 18 September 2009 Hari: Jumaat Tingkatan 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara Tajuk Khas Refleksi/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Memahami keperluan kebebasan bersuara 2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara 3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 185 - 186 Penerapan Nilai Kebebasan Bersuara Penilaian Refleksi Tingkatan 1L (Masa: 2.35 – 3.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Tembikar Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji asal usul seni tembikar 2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar 3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat Aktiviti Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin Penerapan Nilai Kebebasan bersuara Penyerapan Ilmu Sains Alat Bantu Mengajar Plastisin, pensil, pen Refleksi
RPH Minggu 37-38
.
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
Related Posts
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comments so far
kemas dan rapi
EmoticonEmoticon