Minggu 34
Tarikh: 17 Ogos 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB- Perdagangan dan Keusahawanan |
Tajuk | 4.3 Dokumen Perniagaan |
Subtajuk | a. Kepentingan Dokumen |
Objektif | 1. Menjelaskan jenis dokumen 2. Menjelaskan kepentingan menyimpan dokumen 3. Menjelaskan cara menyimpan dokumen |
ABM | Buku teks, halaman 333 - 334 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Menghormati Orang Yang lebih Tua |
Refleksi | Pelajar memahami jenis-jenis dokumen yang digunakan dalam perniagaan. Sebanyak 40% orang pelajar menyatakan cara penyimpanan dokumen yang selamat adalah melalui cara manual di mana disimpan di dalam fail. Manakala seramai 60% orang pelajar bersetuju cara penyimpanan dokumen paling selamat melalui penyimpanan dalam bentuk disket atau cd. |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Sejarah – Kertas I b) Bahasa Melayu – Kertas I & II |
Tarikh: 18 Ogos 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Geografi – Kertas I b) Bahasa Inggeris – Kertas I & II | |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | a. Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman |
Aktiviti | Melukis jenis anyaman |
Penerapan Nilai | Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. |
Tarikh: 19 Ogos 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | a. Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman |
Aktiviti | Melukis jenis anyaman |
Penerapan Nilai | Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. |
Tarikh: 20 Ogos 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | a. Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman |
Aktiviti | Melukis jenis anyaman |
Penerapan Nilai | Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB- Perdagangan dan Keusahawanan |
Tajuk | 4.3 Dokumen Perniagaan |
Subtajuk | b. Jenis Dokumen |
Objektif | 1. Menyenaraikan jenis-jenis dokumen perniagaan 2. Mengkelaskan dokumen perniagaan sebelum, semasa dan selepas urusniaga |
ABM | Buku teks, halaman 335 - 345 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pelajar mengetahui jenis-jenis dokumen perniagaaan. Seramai 10% pelajar memahami sepenuhnya pengkelasan dokumen perniagaan mengikut peringkat. Manakala 90% pelajar lagi memerlukan bimbingan daripada guru untuk menerangkan secara terperinci berkaitan tajuk tersebut. |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Pendidikan Islam b) Kemahiran Hidup Bersepadu – ERT |
Tarikh: 21 Ogos 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Matematik – Kertas I & II | |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | a. Anyaman |
Bidang | Kraf Tradisional |
Objektif | 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman |
Aktiviti | Melukis jenis anyaman |
Penerapan Nilai | Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. |
Minggu 35
Tarikh: 24 - 28 Ogos 2009 Hari: Isnin - Jumaat |
Cuti Pertengahan Tahun – 1 Minggu |
Minggu 36
Tarikh: 31 Ogos 2009 Hari: Isnin |
Cuti - Hari Kemerdekaan |
Tarikh: 1 September 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 28: Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? |
Objektif | 1. Mengenal pasti hak pengguna 2. Mengetahu kepentingan pendidikan kepenggunaan 3. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna |
Prosedur | Sistematik |
ABM | Halaman 169 - 171 |
Penerapan Nilai | Hak sebagai pengguna bijaksana |
Penilaian | Pelajar memahami kesemua hak-hak diri sendiri sebagai pengguna |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat tentang pengalaman mereka sendiri berhadapan dengan peniaga yang tidak bertanggungjawab. Kini, pelajar mengetahui apakah tindakan yang perlu diambil apabila berhadapan dengan peniaga tersebut. Sebanyak 100% pelajar menyiapkan latihan dalam buku teks. |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Lukisan |
Bidang | Seni Halus |
Objektif | 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar |
Aktiviti | Melukis tajuk: Cita-Cita Saya |
Penerapan Nilai | Berfikiran positif dan motivasi diri |
Penyerapan Ilmu | Bahasa Melayu |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, warna |
Refleksi | Semua pelajar menunjukkan hasil kerja yang baik. Masing-masing melukis jenis pekerjaan pada masa hadapan. Guru memberi motivasi kepada pelajar supaya mempunyai pendirian dan semangat yang tinggi dalam proses pembelajaran untuk mencapai cita-cita yang diimpikan oleh setiap pelajar. Sebanyak 100% pelajar menunjukkan respon positif menerima nasihat guru. Sebaik masa berakhir, semua pelajar menghantar tugasan masing-masing. |
Tarikh: 2 September 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Lukisan |
Bidang | Seni Halus |
Objektif | 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar |
Aktiviti | Melukis tajuk: Cita-Cita Saya |
Penerapan Nilai | Berfikiran positif dan motivasi diri |
Penyerapan Ilmu | Bahasa Melayu |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, warna |
Refleksi | Semua pelajar kelas 1D menunjukkan hasil kerja yang baik. Masing-masing melukis jenis pekerjaan pada masa hadapan. Guru memberi motivasi kepada pelajar supaya mempunyai pendirian dan semangat yang tinggi dalam proses pembelajaran untuk mencapai cita-cita yang diimpikan oleh setiap pelajar. Sebanyak 100% pelajar dari kelas 1D menunjukkan respon positif menerima nasihat guru. Sebaik masa berakhir, semua pelajar menghantar tugasan masing-masing. Manakala kelas 1K, hanya 80% pelajar menghantar tugasan mereka manakala 20% lagi tidak menghantar tugasan. Namun, semua pelajar memberi penumpuan semasa guru memberi galakkan kepada pelajar untuk berusaha dalam pelajaran demi mencapai cita-cita diidamkan masing-masing. |
Tarikh: 3 September 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Lukisan |
Bidang | Seni Halus |
Objektif | 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar |
Aktiviti | Melukis tajuk: Cita-Cita Saya |
Penerapan Nilai | Berfikiran positif dan motivasi diri |
Penyerapan Ilmu | Bahasa Melayu |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, warna |
Refleksi | Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing walaupun terdapat beberapa pelajar yang menghantar lukisan tanpa warna. Semasa memberi nasihat dan galakan kepada pelajar hanya 40% pelajar sahaja yang member perhatian, manakala 60% pelajar lagi tidak memberi tumpuan semasa penerangan diberikan. |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB- Perdagangan dan Keusahawanan |
Tajuk | 4.3 Dokumen Perniagaan |
Subtajuk | c. Maklumat penting dalam dokumen |
Objektif | 1. Mengenal pasti maklumat penting dalam dokumen 2. Menentukan dokumen bagi kegunaan penyediaan akaun 3. Membezakan diskaun tunai dan diskaun urusniaga 4. Mengira diskaun dan syarat pembayaran |
ABM | Buku teks, halaman 346 - 350 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Gigih |
Refleksi | Seramai 100% pelajar memahami kesemua maklumat penting yang perlu ada semasa penyediaan dokumen. |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 28: Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? |
Objektif | 1. Mengenal pasti hak pengguna 2. Mengetahu kepentingan pendidikan kepenggunaan 3. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna |
Prosedur | Sistematik |
ABM | Halaman 169 - 171 |
Penerapan Nilai | Hak kita sebagai pengguna yang bijaksana |
Penilaian | Pelajar memahami kesemua hak-hak diri sendiri sebagai pengguna |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat tentang pengalaman mereka sendiri berhadapan dengan peniaga yang tidak bertanggungjawab. Kini, pelajar mengetahui apakah tindakan yang perlu diambil apabila berhadapan dengan peniaga tersebut. Sebanyak 72% pelajar menyiapkan latihan dalam buku teks. Manakala 28% pelajar lagi tidak menghantar latihan. |
Tarikh: 4 September 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 28: Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
Tajuk Khas | Pedoman Bersama/ Iktibar Bersama/ Apakah Tindakan Anda? |
Objektif | 1. Mengenal pasti hak pengguna 2. Mengetahu kepentingan pendidikan kepenggunaan 3. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna |
Prosedur | Sistematik |
ABM | Halaman 172 - 174 |
Penerapan Nilai | Pengguna yang bijak memilih barangan |
Penilaian | Pelajar mengetahui cara untuk membuat aduan dan mengambil tindakan terhadap peniaga yang menjual barangan tidak menepati kualiti barangan |
Refleksi | Pelajar menyatakan panduan apabila berhadapan dengan jurujual secara langsung yang datang ke rumah mereka. Setiap pelajar berazam untuk menggunakan panduan tersebuat apabila menghadapi situasi berdepan dengan jurujual. Sebanyak 100% pelajar daripada kelas 3B dan kelas 3F/3G aktif dalam sesi perbincangan mengenai permasalahan yang dihadapi pengguna pada masa sekarang. |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Lukisan |
Bidang | Seni Halus |
Objektif | 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar |
Aktiviti | Melukis tajuk: Cita-Cita Saya |
Penerapan Nilai | Berfikiran positif dan motivasi diri |
Penyerapan Ilmu | Bahasa Melayu |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, warna |
Refleksi | Semua pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. Pelajar menghasilkan lukisan dengan idea yang baik. Setiap pelajar mempunyai cita-cita tinggi dan guru menggunakan kesempatan ini untuk memberi motivasi dan semangat kepada pelajar untuk berusaha lebih gigih dalam pelajaran. Guru mengingatkan pelajar bahawa kejayaan terletak dalam tangan masing-masing. Semua pelajar memberi kerjasama positif semasa guru memberi penerangan. |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓