Minggu 39
Tarikh: 21 - 25 September 2009 Hari: Isnin - Jumaat |
Cuti Hari Raya Aidilfitri – 1 Minggu |
Minggu 40
Tarikh: 28 September 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan) |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | Pengertian dan faktor pengeluaran |
Perkara | Kerja Kursus |
Soalan | 1. Menerangkan pengertian pengeluaran 2. Menyenaraikan 4 bidang pengeluaran |
ABM | Buku teks, halaman 354-355 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Menghormati Orang Yang lebih Tua |
Refleksi | Semua pelajar berusaha menyiapkan kerja kursus masing-masing. Sebaik loceng tamat pelajar menghantar tugasan masing-masing. Daripada 37 orang pelajar sebanyak 3 orang pelajar memerlukan bimbingan daripada guru untuk menyiapkan kerja kursus. Keseluruhan, pelajar memberi kerjasama baik dalam menyiapkan tugasan tersebut. |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Aktiviti | Membuat Ulangkaji & Menerangkan Cara Mengurangkan Debaran Semasa Memasuki Dewan Peperiksaan |
Penilaian | Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan |
Refleksi | Sebanyak 100% pelajar menunjukkan minat dengan tips yang diberikan oleh guru. Semua pelajar mengajukan soalan masing-masing berkaitan tips mengurangkan rasa cemas berdepan dengan peperiksaan besar. |
Tarikh: 29 September 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Aktiviti | Membuat Ulangkaji & Menerangkan Cara Mengurangkan Debaran Semasa Memasuki Dewan Peperiksaan |
Penilaian | Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan |
Refleksi | Semua pelajar memberi fokus semasa penerangan di beri. Pada masa yang sama seramai 84% pelajar membuat ulangkaji sambil mendengar tips yang diberikan oleh guru. |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Kontra |
Bidang | Lukisan |
Objektif | Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni |
Aktiviti | Melukis bentuk kontra |
Penerapan Nilai | Berdisiplin |
Penyerapan Ilmu | Matematik |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, pelbagai media warna |
Refleksi | Sebanyak 100% pelajar menghantar lukisan sebaik sahaja masa tamat. |
Tarikh: 30 September 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Kontra |
Bidang | Lukisan |
Objektif | Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni |
Aktiviti | Melukis bentuk kontra |
Penerapan Nilai | Berdisiplin |
Penyerapan Ilmu | Matematik |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, pelbagai media warna |
Refleksi | Sebanyak 82% pelajar menghantar lukisan sebaik loceng berbunyi. Manakala 18% pelajar lagi menyiapkan lukisan di rumah dan di hantar pada keesokan harinya. |
Tarikh: 1 0ktober 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Kontra |
Bidang | Lukisan |
Objektif | Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni |
Aktiviti | Melukis bentuk kontra |
Penerapan Nilai | Berdisiplin |
Penyerapan Ilmu | Matematik |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, pelbagai media warna |
Refleksi | Memandangkan bengkel KMT digunakan oleh kelas lain maka, pelajar 1M berpindah ke kelas 2D. Ini telah memakan masa. Hanya 8% pelajar menghantar lukisan pada masa yang ditetapkan. Manakala 92% pelajar lagi tidak menyiapkan lukisan. Guru mengingatkan pelajar agar menghantar tugasan lukisan mereka. |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan) |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | Bidang pengeluaran dan proses pengeluaran |
Perkara | Kerja Kursus |
Soalan | 1. Menerangkan maksud setiap bidang pengeluaran 2. Menyatakan contoh serta grafik bagi setiap bidang pengeluaran |
ABM | Buku teks, halaman 356 - 357 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Hemah tinggi |
Refleksi | Sebanyak 6 orang pelajar yang telah menyiapkan keseluruhan kerja kursus ini sepenuhnya. Manakala 31 orang pelajar lagi dalam proses menghabiskan tugasan tersebut. Sebaik masa tamat guru mengambil balik semua kerja kursus pelajar, ini bagi memastikan pelajar tidak menghilangkan kerja kursus masing-masing. Tugasan yang tidak siap akan di sambung pada hari Isnin minggu hadapannya. |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Aktiviti | Membuat Ulangkaji & Memberi Tips Menghadapi Peperiksaan (Semasa & Selepas Peperiksaan) |
Penilaian | Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan |
Refleksi | Sebanyak 20% pelajar membuat ulangkaji, manakala 80% pelajar lagi mendengar tips-tips yang diberikan oleh guru. Reaksi muka pelajar menunjukkan penuh semangat dan menambahkan keyakinan dalam diri pelajar selepas sahaja mendengar tips tersebut. |
Tarikh: 2 0ktober 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Aktiviti | Membuat Ulangkaji & Memberi Tips Menghadapi Peperiksaan (Semasa & Selepas Peperiksaan) |
Penilaian | Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan |
Refleksi | Pelajar mendengar dengan penuh minat. Terdapat sebilangan pelajar yang mencatit tips-tips yang diberikan oleh guru. Semua pelajar bertanyakan soalan masing-masing berkaitan peperiksaan. Guru menjawab satu per satu soalan yang ditanyakan oleh pelajar. |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Kontra |
Bidang | Lukisan |
Objektif | Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni |
Aktiviti | Melukis bentuk kontra |
Penerapan Nilai | Berdisiplin |
Penyerapan Ilmu | Matematik |
Alat Bantu Mengajar | Pensil, pemadam, pelbagai media warna |
Refleksi | Sebanyak 100% pelajar menghantar lukisan sebaik masa tamat. |
Minggu 41
Tarikh: 5 Oktober 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan) |
Tajuk | Bab 4: Pengeluaran |
Subtajuk | Bidang pengeluaran dan proses pengeluaran |
Perkara | Kerja Kursus |
Objektif | Memberi peluang kepada pelajar untuk menyiapkan kerja kursus terakhir mereka sebelum cuti pada 7 Oktober 2009. |
ABM | Buku teks, halaman 356 - 357 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Belajar untuk kejayaan |
Refleksi | Seramai 94% pelajar belum menyiapkan kerja kursus mereka. Guru memberi peluang pelajar untuk menghabiskan kerja kursus tersebut. 6% pelajar lagi telah menyiapkan kerja kursus mereka. Daripada 94% pelajar yang sedang menyiapkan tugasan hanya 80% pelajar yang siap dan menghantar tuagasan pada masa yang sama. Manakala 14% pelajar lagi meminta izin guru untuk disiapkan di rumah dan akan di hantar pada keesokan harinya. |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Aktiviti | Membuat Ulangkaji & Memberi Tips Menghadapi Peperiksaan (Persediaan Pelajar Sehari Sebelum Peperiksaan) |
Penilaian | Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan |
Refleksi | Semua pelajar mencatit tips-tips persediaan sehari sebelum PMR. Memandangkan hari pertama PMR jatuh pada hari Rabu, maka pelajar mengingatkan diri mereka sendiri untuk membuat persediaan pada hari Selasa. Antara tips yang diberikan termasuk membawa kad pengenalan dan slip peperiksaan setiap kali menduduki ujian. Selain itu, guru mengingatkan pelajar membawa peralatan tulis seperti pensil, pemadam dan pen. Pada masa yang sama guru memberitahu kepada pelajar kewajipan membawa kalkulator dan alat geometri bagi subjek matematik, sains dan geografi. |
Tarikh: 6 Oktober 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Majlis Restu Ilmu-PMR (1p.m - 3p.m di Dewan Sri Sadong) Selepas rehat 3.25p.m pelajar dari kelas 3B membersihkan kelas dan menyusun atur kerusi dan meja bagi menghadapi peperiksaan PMR. | |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Lukisan |
Bidang | Seni Lukis |
Objektif | Menghasilkan lukisan perspektif |
Aktiviti | Melukis (Tajuk: Buah-Buahan) |
Penerapan Nilai | Berusaha gigih dalam pelajaran |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pemadam, warna & peralatan warna |
Refleksi | Semua pelajar menunjukkan minat dalam melukis. Pelajar melukis pelbagai jenis buah-buahan sama ada buah tempatan atau buahan-buahan dari Negara jiran. Sebanyak 100% pelajar menghantar lukisan sebaik masa tamat. |
Tarikh: 7 September 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Cuti (Tingkatan 1) |
Tarikh: 8 0ktober 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Cuti (Tingkatan 1) | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan) |
Cuti (Tingkatan 1) | |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Penilaian Menengah Rendah (PMR) |
Tarikh: 9 0ktober 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Penilaian Menengah Rendah (PMR) | |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Cuti (Tingkatan 1) |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
1 comments so far
RPH kemas kini. Cikgu perlu berusaha menghantar RPH pada tarikh yang telah ditetapkan oleh Pengetua dalam takwim sekolah.
Terima kasih kerana menghantar RPH.
htchong