Minggu 16
Tarikh: 13 April 2009 Hari: Isnin |
Cuti Peristiwa (Easter Day) |
Tarikh: 14 April 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat 2. Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional 3. Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 59 - 61 |
Penerapan Nilai | Rasional |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya bersikap rasional bagi setiap insan |
Refleksi | Pelajar memberi pendapat ciri-ciri seorang pelajar bersikap rasional |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar bentuk manusia menggunakan skala 2. Melukis depan muka dan sisi muka |
Aktiviti | Melakar muka manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar berusaha melukis wajah manusia menggunakan skala di beri |
Tarikh: 15 April 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar bentuk manusia menggunakan skala 2. Melukis depan muka dan sisi muka |
Aktiviti | Melakar muka manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar membuat lakaran wajah berpandukan skala |
Tarikh: 16 April 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar bentuk manusia menggunakan skala 2. Melukis depan muka dan sisi muka |
Aktiviti | Melakar muka manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar membuat lakaran wajah berpandukan skala |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | Jahitan |
Tajuk | 5.1 Jenis Mesin Jahit, Bahagian Utama Mesin Jahit dan Fungsinya |
Subtajuk | 1. Menggunakan mesin jahit 2. Menjahit kertas tanpa benang 3. Menjahit fabrik menggunakan benang 4. Menyenggara mesin jahit |
Objektif | Buku teks, halaman 91 - 97 |
ABM | Sistematik |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Berdikari |
Refleksi | Pelajar menyiapkan latihan pengayaan dalam buku teks |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat 2. Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional 3. Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 59 – 61 |
Penerapan Nilai | Rasional |
Penilaian | Penerapan unsur rasional dalam diri setiap pelajar |
Refleksi | Pelajar menghuraikan contoh gejala sosial yang perlu dielakkan |
Tarikh: 17 April 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Refleksi/ Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Tindakan Anda? |
Objektif | 1. Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat 2. Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional 3. Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 62 – 64 |
Penerapan Nilai | Rasional |
Penilaian | Penerapan unsur rasional dalam diri setiap pelajar |
Refleksi | Pelajar memahami pentingnya mengamalkan sikap rasional |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar bentuk manusia menggunakan skala 2. Melukis depan muka dan sisi muka |
Aktiviti | Melakar muka manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar membuat lakaran wajah berpandukan skala |
Tarikh: 18 April 2009 Hari: Sabtu (Kelas Ganti) | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar bentuk manusia menggunakan skala 2. Melukis depan muka dan sisi muka 3. Mewarna menggunakan teknik kecerahan ton |
Aktiviti | Melakar dan mewarnakan muka manusia |
Penerapan Nilai | Kesederhanaan |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menghasilkan idea kreatif dalam teknik mewarna |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Kerja Paip |
Subtajuk | 4.4 Kerja Penyenggaraan |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis dan fungsi perangkap 2. Memilih dan menggunakan alatan tangan yang sesuai untuk kerja penyelenggaraan perangkap |
ABM | Buku teks, halaman 84 - 85 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pelajar melukis dan memahami kegunaan alatan tangan dalam kerja penyelenggaraan perangkap |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat 2. Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional 3. Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 59 – 61 |
Penerapan Nilai | Rasional |
Penilaian | Penerapan unsur rasional dalam diri pelajar |
Refleksi | Pelajar menyatakan idea cara mengelak daripada terlibat dalam gejala sosial |
Minggu 17
Tarikh: 20 April 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Jahitan |
Subtajuk | 5.1 Jenis Mesin Jahit, Bahagian Utama Mesin Jahit dan Fungsinya |
Objektif | 1. Menggunakan mesin jahit 2. Menjahit kertas tanpa benang 3. Menjahit fabrik menggunakan benang 4. Menyenggara mesin jahit |
ABM | Buku teks, halaman 91 - 97 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Berjimat Cermat |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan jenis-jenis mesin jahit |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemah Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Praktikkan Bersama-sama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja 2. Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 65 - 67 |
Penerapan Nilai | Berhemah Tinggi |
Penilaian | Penerapan unsur bersikap sederhana dalam kehidupan seharian |
Refleksi | Pelajar memberi pendapat cara mengamalkan sikap berjimat cermat dalam perbelanjaan keluarga |
Tarikh: 21 April 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemah Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Praktikkan Bersama-sama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja 2. Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 65 - 67 |
Penerapan Nilai | Berhemah Tinggi |
Penilaian | Penerapan unsur bersikap sederhana dalam diri pelajar |
Refleksi | Pelajar menyiapkan tugas dengan sempurna |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar tubuh manusia menggunakan skala 2. Kajian pergerakan dan kedudukan tubuh 3. Melukis posisi tubuh badan manusia berdasarkan pergerakan badan |
Aktiviti | Melakar kedudukan tubuh manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Berhemah |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menyiapkan lukisan dengan baik |
Tarikh: 22 April 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar tubuh manusia menggunakan skala 2. Kajian pergerakan dan kedudukan tubuh 3. Melukis posisi tubuh badan manusia berdasarkan pergerakan badan |
Aktiviti | Melakar kedudukan tubuh manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Berhemah |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar melukis dan mewarna dalam kelas |
Tarikh: 23 April 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar tubuh manusia menggunakan skala 2. Kajian pergerakan dan kedudukan tubuh 3. Melukis posisi tubuh badan manusia berdasarkan pergerakan badan |
Aktiviti | Melakar kedudukan tubuh manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Berhemah |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan tubuh badan manusia dengan baik |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Jahitan |
Subtajuk | 5.1 Jenis Mesin Jahit, Bahagian Utama Mesin Jahit dan Fungsinya |
Objektif | 1. Menggunakan mesin jahit 2. Menjahit kertas tanpa benang 3. Menjahit fabrik menggunakan benang 4. Menyenggara mesin jahit |
ABM | Buku teks, halaman 91 - 97 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Bertolak Ansur |
Refleksi | Pelajar mengetahui cara membaiki mesin jahit apabila berlaku kerosakan |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemah Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-sama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja 2. Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 69 - 70 |
Penerapan Nilai | Hormat-Menghormati |
Penilaian | Penerapan unsur berjimat cermat dalam diri pelajar |
Refleksi | Pelajar menghuraikan cara menguruskan wang perbelanjaan sekolah mereka |
Tarikh: 24 April 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemah Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-sama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja 2. Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan seharian |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 69 - 70 |
Penerapan Nilai | Hormat-Menghormati |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya bersikap berjimat cermat |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat bahawa menabung merupakan salah satu cara kita mengelak daripada boros |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Bentuk |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar tubuh manusia menggunakan skala 2. Kajian pergerakan dan kedudukan tubuh 3. Melukis posisi tubuh badan manusia berdasarkan pergerakan badan |
Aktiviti | Melakar kedudukan tubuh manusia berdasarkan skala |
Penerapan Nilai | Berhemah |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar melukis tubuh badan manusia dengan baik |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓