Terjumpa Duit Tepi Jalan 2 Kali Dalam Sehari

Iye, aku terjumpa duit kat tepi jalan. 2 kali tau dalam tempoh 1 hari tu. Rasa bertuah sangat! Teringat aku masa kecik dulu, masa sekolah rendah, bila jumpa duit syiling kat jalan, kat rumput, happy nya aku! Berminggu-minggu aku hebah kat kawan. Menandakan betapa gembiranya aku.

duit kertas rm50, note rm50
Note RM50 2 keping

Kalau jumpa duit kat tepi jalan apa nak buat? Itu persoalan yang sering bermain kat fikiran kita. Kalau untuk aku, kalau duit tu dalam jumlah yang besar, aku akan serahkan pada pihak berkuasa. Biar mereka yang melaksanakan tugas mencari siapa pemiliknya.

Kalau jumlah duit tu kecil, contoh macam duit syiling, aku tak ambil, aku akan suruh budak-budak kecik ambik. Sama ada anak buah ke, ataupun budak-budak yang lalu kat situ. Kalau tak ada budak kecik kat situ, duit syiling tu akan kubiarkan di situ.

Alkisahnya, kami 3 beranak dengan keluarga kakak ipar pergi jalan-jalan makan angin kat tepi pantai. Masa jalan-jalan tu, aku terjumpa duit syiling 10 sen 2 keping. Aku pun jerit kat anak buah sambil tayang muka teruja jumpa duit tepi pantai. Anak buah yang usia 3 tahun tu pun ambil. Masuk poket 20 sen!

Petang tu, kami makan kat restoren seafood. Masa keluar dari kereta aku ternampak benda berkilau kat simen. Eh! Jumpa duit lagi! Kali ni kat kawasan parking! Jumpa duit syiling kaler emas bernilai 20 sen!! Duit baru tu. Aku pun panggil anak buah aku yang tadi tu, dia pun ambik, masuk lagi dalam poket 20 sen. Total 40 sen daa!!  

duit 20 sen, 10 sen
Inilah duit yang aku jumpa. Penemuan pertama jumpa duit 10 sen 2 keping. Penemuan kedua jumpa duit syiling 20 sen.

Haih, bertuah pulak rasanya dapat jumpa duit tepi jalan. Pengalaman yang menyeronokkan. Rasa macam menang cabutan bertuah dengan hadiah hamper paling besar!! Seronok! 

9 comments

hehehe duit jumpa tepi jalan pun rezeki jugak, kak.. walaupun nilainya kecil, kan :D

macam duit kertas kekadang kita tak perasan jatuh.. kalau duit syiling kecil tuh kekadang jatuh cari tak jumpa dah..

ok..jumpa 2 kali..

ada 3 tahun, 2011, 2013, 2014..

jumlah keseluruhan..0.40sen.

2pcs 0.10
1pcs 0.20

ahha!

masa study dulu penah jumpa duit RM50 dengan kawan..tahun ni saya jumpa 2x duit jatuh dekat pasaraya..RM20 dengan RM50..haha

Ena pernah jumpa duit rm200.. Maybe org tu baru keluar dari bank, masuk poket dan tercicir.. Ena pun tak tahu nk buat pe, just letak dalam tabung menderma apa semua tu.. Nak cari pak guard tak nampak lak

huhu..saya kalau jumpa duit rasa bersalah nak amik..kalau amik pun letak tabung surau je la kot..huhu

ingatkan jumpa note 50 x keping.. mmg best tu :D


EmoticonEmoticon