Kapal Karam Disahkan Mengandungi Harta Karun Berbilion Ringgit!

Fuh! Berjuta-juta lemon! Bayangkan.. kalau korang terjumpa sebuah kapal karam. Dalam kapal tu ada barangan berharga seperti emas, perak.. Kaya woo! Jadi jutawan!!! Contoh macam kes kat Laut Caribbean tu, kapal Sepanyol yang sarat dengan harta karun ditemui semula selepas 300 tahun. Ini kisah benar, bukan cerita dongeng.

Dalam perut kapal karam tu mengandungi emas, perak dan batu berharga yang dianggarkan bernilai sekitar AS$2 bilion (RM8.4 bilion). Kapal karam itu dikenali San Jose, karam pada Jun 1708 berhampiran Islas del Rosario, di pesisir pantai Colombia ketika bertempur dengan kapal Britain.

Kapal karam mengandungi harta karun emas bernilai billion ringgit, kapal karam San Jose, keropok Ali Baba ada harta karun tersembunyi, harta karun di laut dan darat
Gambar menunjukkan harta karun berharga sekitar kapal San Jose

San Jose kapal utama mengetuai sekumpulan kapal membawa emas, perak dan barangan berharga lain dari tanah jajahan Sepanyol di benua Amerika untuk Raja Philip V. Sumber: Kapal harta karun

Untung la jumpa harta karun kat laut nun. Bestnya, kalau tiba-tiba kita mencangkul tanah, konon nak berkebun, tup! Terkena peti harta karun orang dulu-dulu. Bila buka, yey memang betul ada harta karun Ali Baba. Jadi orang kayo rayo.. Sila dapatkan keropok Ali Baba di kedai runcit berhampiran dengan harga 20 sen sebungkus. 

2 comments

Untung tenggelam timbul nampaknya harta tu, ehehehe :p


EmoticonEmoticon