Jom Komen Blog Jejaka Jambu a.k.a Mr. Nan-Lime


As salam buat rakan pembaca,

Masihkah korang ingat dengan entri aku kat sini: Jejaka Jambu Semasam Lime Punya Idea Kreatif. Hari ni aku nak buat review sedikit mengenai cadangan/ saranan untuk LimeCreative’s Blog. Menjemput korang semua untuk memberikan apa-apa pendapat tambahan mengenai LimeCreative’s Blog di ruangan kotak komen di bawah. Sebarang kesudian korang aku ucapkan berbanyak terima kasih :) Pssttt....ada hadiah menanti pengomen bertuah.

 Keseluruhan wajah LimeCreative’sBlog


CADANGAN/ SARANAN:

1. Pilih background putih

Seperti yang kita boleh lihat pada warna latar belakang LimeCreative’s Blog. Hitam ialah warna yang dipilih. Cadangan aku supaya memilih warna putih sebagai warna background blog. Sebenarnya, blog yang menggunakan warna putih sebagai background akan mengurangkan ketaksempurnaan sesebuah blog. Sebab dengan penggunaan warna putih ni, ia akan nampak sesuai untuk semua jenis pelayar internet. Loading blog pun menjadi lebih cepat. Tema putih ni juga penting untuk blog yang menerapkan unsur SEO (Search Engine Optimization). Apa tu SEO? Haaa..rujuk sini utk maklumat lanjut: Tips SEO untuk Blogger - On Page . Cer tengok blogger yang famous amos, kebanyakan diorang menggunakan putih sebagai background blog. Antaranya, blogger idola aku iaitu Ben Ashaari, Denaihati, Hasrul Hassan, Lyssa Faizureen dan banyak lagi.

2. Tukar tema header

Actually header sekarang pun cantik. Unik, kreatif..membuatkan aku sendiri turut jatuh cinta. Tema ‘Ramadhan Mubarak’ tidak bersesuaian dengan kedatangan bulan Syawal ni. Hehe.. So, cadangan aku boleh tukar tema tersebut. Design tu kalau nak kekalkan pun boleh. Boleh jugak kalau cipta header yang menggambarkan personaliti blog kita. Macam LimeCreative’s Blog ni, bina header menggambarkan jejaka jambu tu sendiri, idea yang kreatif, gambarkan bakat melukis. Hmmm..agak-agak macam tu la.

3. Butiran jejaka jambu

Huraikan serba sedikit mengenai butiran peribadi mengenai siapakah ‘Jejaka Jambu’. Apa kaitan nama ‘Jejaka Jambu’ yang dipilih dengan LimeCreative’s Blog ni. Macam Yumida sendiri, Yumida kaitkan nama Mr. Nan-Lime dengan blog ni. Tapi bila sebut ‘jejaka jambu’ agak janggal sedikit. Sebab tidak menampakkan apa-apa perkaitan antara nama tersebut dengan blog. Nak kata warna pink pun tak ada. Doodle pun pilih jejaka macho yang gagah berkaca mata. Hehe... So, menimbulkan tanda tanya..konpius sikit.

4. Meletakkan kurang daripada 3 entri untuk halaman utama
Ini bagi mempercepatkan masa loading blog kita. Seperti yang sedia ada, ada 7 entri dalam halaman LimeCreative’s Blog. Ini menyebabkan blog menjadi berat, mengambil masa untuk loading. Jadi saranan aku untuk meletakkan 3 atau kurang daripada jumlah itu dalam halaman utama blog.

5. Meletakkan iklan Nuffnang

Pada pemerhatian aku, blog ni belum dilamar lagi oleh pihak pengiklan Nuffnang. Cadangan aku untuk LimeCreative’s Blog ni, daftar iklan Nuffnang kemudian masukkan kod iklan ke dalam blog. Di bahagian leatherboard, sidebar dan between posts. Sambil beronline sambil menjana pendapatan. Masyuk... Kan untung! Memanfaatkan penggunaan internet dengan semaksimumnya.

6. Pilih komen jenis pop up window

Jenis komen sedia ada yang digunakan oleh LimeCreative’s Blog sekarang komen jenis embedded. Tak salah kalau nak guna komen jenis ni. Cuma ianya mengambil masa sedikit untuk memaparkan komen dan ruangan untuk mengomen. Ianya menjadi masalah buat rakan pengunjung yang mempunyai line internet yang slow. Kadang-kadang komen yang telah ditaip tiba-tiba menghilang begitu sahaja. Berpunca loading yang belum selesai. So, cadangan aku supaya menggunakan komen jenis pop up window. Lebih cepat, lebih mesra pembaca!

7. Meletakkan badge FB page di sidebar blog

Untuk memudahkan kerja mempromosi FB page kita, aku cadangkan LimeCreative’s Blog untuk meletakkan badge ni di sidebar blog. Sebab apa. Ianya mudah di lihat, mudah di klik dan di like oleh pembaca. Peratusan untuk di like oleh pembaca LimeCreative’s Blog juga tinggi.

8. Mengecilkan saiz content blog

Melihat pada pemerhatian LimeCreative’s Blog, ruangan content agak besar sedikit. Sehingga menimbulkan nav bar di bawah blog. Untuk memperkemaskan LimeCreative’s Blog, kecilkan sedikit saiz blog ni. Sehingga hilang nav bar tersebut. Sebab apa..ianya melecehkan bagi pembaca untuk menarik nav bar ke bahagian tepi kanan untuk membaca isi entri.

Haaa...sebegitulah sedikit sebanyak cadangan/ saranan aku untuk LimeCreative’s Blog ni. Korang pulak? Apa pendapat korang mengenai blog ni? Mana satu point dari 8 point di atas, yang sependapat dengan korang? Ada penambahan idea untuk memperbaiki blog LimeCreative’s Blog ni? Kongsikan bersama di ruangan komen di bawah. Apa-apa pendapat diterima. Susunan widget, template, background, loading blog, etc..

 Pssst! 3 pengomen yang bertuah akan memenangi hadiah keychain. Pemilihan pemenang adalah secara random. Jom komen beramai-ramai. 

133 comments

ape kata chat box tuh letak di side bar..lau letak kat header nampk serabut...

good luck yumida..cadangan yang bernas dan boleh di pertimbangkan oleh bro Nan..:) fizi pon nak bagi cadangan.. widget jam rasanya x perlu tarak kot..kat laptod /pc kan dh ada jam..:D

Good luck to both of us ;D kepada yg lain, jom komen kat sini juga : Blogger Sekalian, Tolong Zam Sound Budak Blogger Baru Ni Boleh Tak?

ada betul juga 2..tp lain2 org, lain pndpat =) mcm bgroud hitam..awl2 lg dia dh bgthu bground hitam dpt naikkn hsil grafik dia lbih mnonjol =) tema stiap blog ni atas pnyampaian blog..ikut tema yg sesuai..blog lime tu smple..tp mletakkn entri utk hlaman utama stuju sgt..2 3 pn dah ok..

good luck =) he3..rupanya berperang ye..

@muhammad naim Abdullah aah..memang bez..meriah lg kebaboom..hehe

@liana sulaiman aah kan..cantik jugak cadangan tu
coz ia nampak lebih mudah utk skroll ke bawah
kalau kat sidebar..nampak lebih kemas..tp blog dia mmg awesome giler..byk design2 menarik

@Fizi Zaidi aah..yumida pun baru perasan..pic jam tu mmg nampak menarik..nak nak lagi ia gerak sana sini..menghidupkan aura blog..

tp widget mcm ni agak kurang penting dlm blog...menyumbangkan loading yg lembab..hehe

@Zamani Abe gdluck abg zamani..

sempat menerjah di blog abg zamani td..byk tips yg yumida blh praktikkan jugak kat blog ni..nice sharing

@S.K.A aah..kebanyakkan blog yg byk grafik lebih suka pemilihan background kaler hitam..coz dpt tonjolkan kecantikan grafik tu sendiri..

rata-rata lah...byk blogger lelaki pilih tema hitam...hitam itu bergaya..hehe

ni komen yang bagus..komen membinaa :) nanti komenlahh jugak pasal blog kitaa hihi :)

@S.K.A kikiki..aah

abg zamani tu blogger otai..byk peminat..sekejap je publish entry dah byk peminat yg komen

hmmm...cuba sedaya mungkin je ni..hehe

usaha tangga kejayaan..ho yeah!

@FarhanahAdzlan insha Allah..nanti yumida terjah blog sis

line tenet ni kejap ade kejap hilang...risau pulak

jemput bertandang ke blog jejaka jambu..byk pic awesome menanti :)

owhh, ini seorg lgi pmang yg bsaing ngn beLogger zamani abe ye!

tahniah2!! all the best yek! ^^

godlux sis...sis..hani dah dapat hadiah yang sis pos tu..hani suka...terima kasih yer

aku suke yang komen no4 dan no5....tapi,tuh sume atas pertimbangan tuan tanah lah...but yang aku rase terganggu(maaf dipinta)kat perkataan keep calm and follow my blog x der masalah...but kalau buleh lambang crown tuh potong kot takut nanti timbul masalah berkaitan lambang salib kalau x silap(tolong betulkan kalau aku silap)hehehehe....aku x brani nak komen lelebih sbb aku pon x pandai...ngeeee....

@Fakhruru owh..thanks bebyk
terasa diri ini sangat cilik..hehe

@Diyana Hani ooo...alhamdulillah..sampai jugak barang tu akhirnya
sama2 :)

@Fizi Zaidi ngeeee :)
oooo...yumida baru perasan la pheonix
tajam betul mata pheonix ni
yg no. 5 tu..kasi masyuk...benda wajib tu..hehe

setuju dengan semua komen di atas.. tapi saya paling sokong komen no 6... sebab saya salah seorang blogger yang sering mengalami masalah dengan internet connection... good luck untuk yumida...

http://www.zahidahwahid.com/2013/08/wordless-wednesday-83/

@Zahidah Wahid owh...sama2
aah kan..yumida sering kali terkena part internet slow ni
tetibe semua yg ditaip menghilang...huhu...frust

setuju sangat dgn saranan Yumida tu... tambah2 lagi bab background tu... putih adalah warna asas sesebuah laman wen atau pun blog... sebenarnya warna background tu sendiri memainkan peranan samaada dapat menarik pengunjung ke blog kita... warna background melambangkan hati pemilik blog tu sendiri.. biasanya blog yg mempunyai warna gelap membuatkan pengunjung tidak kekal lama melainkan pengunjung tetap sahaja... pernah terbaca satu artikel mengenai perkara ini...

@potia casadelarossa oooo..yumida baru tahu
nice sharing bro potia
yumida ske kaler putih coz simple..hehe..n bubuh pink sikit

Waaahhh... kagum baca komen Yumida untuk blog tu.. terrrrroorr ahh..saya suka kalau sudi komen blog sya jugak..hehe..tiada apa2 cadangan dah..sama macam yang atas..haha

@Mieza Jhaa K hohoho..ekceli x reti gak nak komen blog org..tp empunya diri soh komen blog dia..yumida pun huraikan apa yag terlintas di kepala..hehe

Actually blog jambu tu creative dan saya suka cuma, tula kdg2 dia agak slow ....

Syabas...komen dan cadangan anda amat bagus dan menunjukkan anda mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang baik di dalam blogging.

Semoga anda berjaya menjadi pemenangnya! Good luck...

wahh.. bernas jugak idea yumida tu.. good luck tau.. deqla x boleh bukak blog dia... hihi.. blog domain x dibenarkan kat opis ni..

Good start and good luck yumida...cadangan tu bernas dan akak setuju...

salam
Erm..
Dah verify dgn google lum.? Yahoo dan Bing..try daftarkan domain dan link2 pada blog tu..
Natural visitor akan search melalui 3 search engine..kalau rajin reg dgn yg lain..
2 hari sekali hantar link post terbaru ke semua search engine tadi.spaider akan crawl entry yg berkait pada blog bru yumida.gud luck.
Salam lebaran dari ta.

wah..tips ni juga berguna untuk blog saya...

sy setuju dgn pendapat 7, 5, 3, 2, 1

Headear agak sarat sikit.
Ramadan Mubarak tu sila tukar. Tak susuai.
Background silala tuka cerah. Rasa malap je masuk blog tu sbb gelap. Bila pandang lama2 sakit mata tau blog gelp2 ni. Tak mesra pengunjung.
Klu boleh chat box tu sila alih ke side bar. Tak sesuai letak kat atas.
'Jejaka Jambu' tak sesuai dgn design blog.

Itu je komen sy...

memang Yumida ni banyak pengetahuan tentang blogging... kurang-kurang dapat gak belajar sesuatu dari komen Yumida ni...

SEMOGA BERJAYA...

WAHH . IDEA YG CUKUP BERNAS (Y) .. GUDLUCK DEAR

Totally agree with u sis. All the points are related and benefitial if the blogger follows it.

Semoga berjaya sis :)

Tahniah Yumida, anda seorang blogger yg berani memberi komen negative membina terhadap blog blogger lain, kita biasanya tidak nampak kecacatan di blog sendiri melainkan orang lain memberitahu apa kekurangan yg patut diperbaiki...maka dengan adanya review sebegini, bukan saja blog yg dikomen/review mendapat faedahnya malahan kepada semua yg singgah membaca..insyaAllah. Semoga anda berjaya.

~www.nazee.com

Yumida ni pemerhati yang tajam...pandai review blog org lain mengikut pandangan anda. Moga terpilih sbg review terbaik, tak sesuai pilih melalui random...

setuju dengan semua cadangan akak .

kalau boleh biarlah blog tu simple tapi padat dengan informasi2 .

goodluck akak . semoga akak menang

setuju sangat dengan Yumida Huda. Nak tambah sikit, mungkin header tu tak perlu terlalu besar. itu pun boleh melambatkan proses loading page. Macam Yumida katakan, comment box tu lebih baik jika jenis pop-up. Malah Mya pun gunakan cara begitu. Tahniah Yumida atas komen yang sangat membina untuk Abang Nan-Lime

tips yang boleh dibuat panduan untuk blog bunda juga...

Haaa blog Mr Nan nie boleh pergi lebih jauh.. teringin nak tgk muka pemiliknya..jambu sgt ker? heee

undi pulak utk tengok siapakah pemilik jejaka jambu nie ..

Assalammualaikum...Yumida,

mselim3 dah baca semua cadangan yumida ... dan baca link yang zamani kasi link kat ruang komen tu,,, masing2 mempunyai idea yang pengalaman yang berbeza..pape yumida dan zamani adalah dua otai dalam berblog anda berdua ada ilmu seo..
sebenar seo x susah kalau faham kan..

mselim3

pls: segmen ini dah berakhir ke blom td mselim3 singgah mcam dah berakhir 11-8-13 aje. Right me if wrong...

Assalamualaikum yumida. first at all, nak ucapkan taniah sebab menang hadiah daripada blogger Lime Creative's Blog. hehhee. sheila paling setuju kalau background ditukar warna putih. hitam terlalu kasar dan gelap. SEO penting bagi blogger yang mahukan entri2 berada dalam carian google. boleh up-kan lagi rating blog! opss terlupa, sheila sarankan update blog kepada SEO! tak rugi babe. sheila dah terapkan, memang berbaloi :)
*selamat hari raya yumida. hadiah FM dah terima semalam!

Assalamualaikum yumida. first at all, nak ucapkan taniah sebab menang hadiah daripada blogger Lime Creative's Blog. hehhee. sheila paling setuju kalau background ditukar warna putih. hitam terlalu kasar dan gelap. SEO penting bagi blogger yang mahukan entri2 berada dalam carian google. boleh up-kan lagi rating blog! opss terlupa, sheila sarankan update blog kepada SEO! tak rugi babe. sheila dah terapkan, memang berbaloi :)
*selamat hari raya yumida. hadiah FM dah terima semalam!

gud luck dear.. da lama betul xsinggah sini.. selamat hari raya umi... :)

kalau live traffik feed tak perlu letak digantikan dengan facebook badge dan masukkan iklan nuffnang @ komli @ iklan berbayar yang lebih menguntungkan dan berbaloi....

okay je blog nan...tp bila kat desktop sally jadi font dia terlalu la besar...macam bacam paper 2 inci dr mata..hahaha

idea yg yumida bagi tu memangg titop . hehe
sy tak berapa pandai sgt komen blog org . sbb blog sy punn masih tak cantik . huhu'
sy cuba bagi pndapat la ye :)
blog nan tu klau guna background lain mungkin nampak lebih menarik . cbox tu pulak nan boleh letak tepi sidebar . tak nampak semak sangat

Ejulz tgk dah ok dah tu.. cantik..

kena study dan lihat dulu kalau nak komen ini...hehehehe
Jap ekkk..aku pergi tengok dulu ..hehehe

Sayua dah tengok...
blog tu memang cukup kemas dan cantik!! AKu oun tertarik..

Tapi jik aia buat apa yang Yumida katakan dama entri akan lebih mampan terutama bab loading time sangat... .

Yang buat aku pelik..shout box tu apasal letak kat atas yek..
Tak sesuai dan untuk pengetahuan shout box dah tak relevan sekarang ini..ahaks..

Yumida..dia mesti marah kat aku komen lebih-lebih lak......huhuhuhu.

@Leods Presla ooo...slow dri segi loading blog erk? maybe paparan utama blog tu yg buat slow kot. coz ade 7 entri di halaman utama sekaligus

@Bin Muhammad owh..thanks bebyk utk kata2 semangat tu
doakan yumida
huhu...x pasti dpt ke x komen yg byk ni..hehe..try je ni
blogger zamani tu blogger otai..ramai peminat

@Deqla Manjew thanks deqla...aah blog nan lime tu berdomain .my

@Amanda Suria wokeh! makasih! kita sependapat..hehe

@TiranaAduka aah..tu yg sebaiknya..yumida pun masih mengenali bende2 ping nih
nice sharing...idea yg bernas

@Aswan Azmy aah...sama la kita
mana yg sesuai kita masukkn dlm blog..kita guna pakai..moga sama2 sukses dlm dunia blogging

@Mahirah Ridzuan komen yg terperinci..thanks sudi bg pendapat! aah...beberapa idea tu sama dgn pendapat yumida..blog yumida pun masih byk jugak yg perlu dibaiki..komen drpd pembaca pastinya amat2 dihargai

@Adhie Sunan Saifuddin thanks adhie...sama la kita..masih dlm proses mendalami dunia blogging

@dEdEQ dE wIshEs tengkiu sis...aah...kita sependapat

@Kenit Cinonet owh thanks bebyk kenit...betul tu...hmmm...kita ni sependapat rupanya...moga masing2 kita mengambil n memperbaiki apa yg terbaik utk blog kita

@PakcikLie PCL yeah...itu yg terbaik
moga kita sama2 mengambil apa yg positif buat blog kita
thanks atas kesduian pcl memberi pandangan
komen yg membina

@kamil salleh hehe..makasih ye mr. kamil..terharu yumida mendengarnya
doakan utk yumida

@Maisarah Aisya thanks maisarah
yumida pun patut ambik point maisarah ni
moga blog berinformasi kita byk memberi manfaat buat pembaca lain

ok la cadangan yumida tu..zara pun tak tercantik2 lgi bab blog2 ni..
tpi shoutbox tu je yg mcm kurang sesuai ltk kt situ..tpi tak taula tuan blog tu..nk buat kelainan ckit kut kt blognya..=D

hahaha goodluck contest mengutuk nie hahaha

keseluruhan blog kemaslah, segala komen yg sye nak bagi semua cik yumida dah suarakan hehe

@myafarisha thank mya atas komen yg membina..alhamdulillah..moga dgn teguran membina ni akan mengembangkan alam blogging kita

mcm yumida pun pakai komen pop up..pernah pakai jenis embedded tp ditegur oleh blogger lain..katanya pop ni lebih cepat

so..kita buat yg terbaik buat rakan blogger kita

@BUNDA a.k.a KN alhamdulillah...sama2 kita buat yg terbaik demi blog kita..dah ade pembaca setia..so kita gunakan peluang ni dgn sebaiknya

selamat berblogging :)

@Ieyra Ghani kikiki..sebut pasal jambu...macam misteri tuan punye blog tu...jejaka jambu..ehem2..sapekah.....penuh misteri!

@Kisah Si Dairy aah...wokey :)
sapekah si jejaka jambu..jengjengjeng

@Mohd Selim Zainal thanks mselim atas pemerhatian yg terperinci

kontes ni dah berakhir
tp hanya seorg pemenang yg akan dipilih memenangi hadiah powerbank...2 pencalonan tersebut abg zamani dgn yumida

so kte berdua berentap utk dptkan lebih byk komen utk menangi powerbank tersebut

yg kalah pun akan dpt juga powerbank..tp yg mah satu lg tu..xpe..yumida akan uasahakan jugak

di samping bg saranan/ komen membina blog lime ni...yumida nak promosi blog ni..agar mendapat promosi yg meluas..rakan maya pun bertambah

thanks utk komen mselim :)
alhamdulillah

@Sheila Salim alhamdulillah sis sheila
kita sependapat

aah...background putih lebih mesra seo..tp kena terapkan tekniknya sekali..

beruntungnya kalau blog kita mesra di carian enjin..menjana byk trafik

@Sheila Salim aah..kekerapan mengupdate entry dgn cara seo byk manfaatanya
yumida pun dlm proses mendalami seo
insha Allah dgn usaha n minat yg mendalam...pasti akan membuahkan hasil

tahniah..hope ske dgn FM yg yumida hadiahkan tu :)

@Arni Nazira tengkiu arni
moga kita sama2 mendaat manfaat hasil berblogging ni
salam lebaran :)

@◕ D Y S H A S A H H I R ◕ owh kak dysha rindunye kat akak

lama x menatap doodle2 comel lg gojes hasil kreativiti kak dysha

yumida pun salah seorg peminat hasil karya kak dysha...haaa..pemilik bloglime ni pun hebat bergrafik kak dysha...sgt awesome hasil lukisannya

@Sukma Haron aah..nice sharing
betul tu..bukan setakat iklan berbayar nuffnang, malah komli, churp2, 8share, dan juga exabytes merupakan ganjaran terbaik buat diri kita...if kita memanfaatkan alam blogging ni

usaha berblogging yg berbaloi-baloi!

@Sally Samsaiman kikiki...2 inci erk? hadoi..tetibe tergelak baca komen sally ni..

aah pd pandangan mata yumida pun blog nan ni ok je...tp beliau sarankan bg komen membina utk blog beliau..yumida cuba perhati sehabis baik..

mana2 yg bersesuaian tu..blh la diguna pakai

@eiyna tyna thanks atas perkongsian pendapat

aah..ade gak beberapa komen di atas soh bubuh tepi cbox tu..bukan ape..ia mengundang lbh byk skrol ke bawah..tp kan header dia awesome kan..yumida pun terpikat...kreatif!

@ejulz aah..nang cantik..header nya kebaboom

mungkin beberapa cadangan yg blh diambik kira...cadangan drpd rakan blogger lain..bukan apa..dgn pendapat sebegini..kita blh upgradekan blog kita..menjadikannnya mesra pembaca n menarik utk dibaca

@Hanif Idrus yeyyy..yumida tunggu komen abg hanif

abg hanif merupakan salah seorang blogger idola yumida...

lgpun abg hanif hebat mengenai dunia blogging ni..mana2 yg tidak bersesuaian point di atas..abg hanif boleh tegurkan

makasih sudi meluangkan masa ke blog yumida

@Hanif Idrus kikiki..tergelak baca komen abg hanif

thanks sudi bertandang kembali

xpe...dia x marah..malah tuan tanah si blog lime kasi suruh kritik blog dia

kita akan buat yg terbaik..mana2 point yg dia rasakan bagus utk diambil..dialu-alaukan

tp memang..ramai yg komen pasal shoutbox tu..kasi letak kat tepi

part halaman utama tu kan..boleh dikurangkan..agar loading blog menjadi lebih cepat

thanks abg hanif atas perkongsian ideanya

@siti ZAHARA aah kan zara...ramai blogger yg tegur pasal cbox ni..

maybe tuan blog nak buat kelaianan kot

ramai yg suggest soh kasi letak kat sidebar..supaya nampak lebih kemas

@Kucing Hitam kikiki..thanks atas kesportingannya komen di sini..

xde kutuk lebih2

kasi komen membina je

betul tak tuan tanah bloglime???

@mazni aah..kita sependapat..yey!

moga komen membina akan mengukuhkan blog kita n menjadikan ianya mesra pembaca

selamat berblogging mazni

Boleh Solehah beri cadangan. Solehah terang satu persatu ye.

1. Background - Memang betul background putih akan meningkatkan SEO sesebuah blog. Tapi warna putih bukan sahaja boleh mempercepatkan SEO, tetapi ia juga boleh mengurangkan berat sesebuah blog. Jika tidak percaya, cuba buka blog yang menggunakan warna putih. Ringankan? SEO ni ada kena mengena dengan popularnya sesebuah blog dan pilihan tajuk entri. Jika nak SEO sesebuah blog cepat naik, pilih tajuk entri yang bersesuaian dan tepat.

2. Header - Buatlah header yang ringan dan tak menggunakan KB yang besar. Header pula perlu bersesuaian dengan nama blog.

3. Butiran - Solehah sokong dengan pendapat kak Yumida. Butiran dan ciri-ciri design blog tu kena ada mengena dengan nama sesebuah blog. Jika tak,orang akan tertanya-tanya beribu soalan bila menjenguk blog kita.

4. Entri - Solehah cadangkan setiap halaman hanya dimuatkan dengan satu entri sahaja. Ada dua sebab Solehah galakkan hanya memuatkan 1 entri sahaja : Blog cepat loading & Mesra SEO. Ya, blog yang hanya menggunakan satu entri sahaja di satu halaman cepat mesra SEO.

5. Iklan - Solehah sokong dengan pendapat kak Yumida.

6. Komen - Komen jenis pop-up window memang akan memudahkan pengomen untuk asingkan kotak komen dengan entri. Ini penting kerana kadang-kadang para pengomen akan skrol semula entri sesebuah blog dari atas hingga kebawah.

7. Saiz entri & sidebar - Saiz tulisan dan ruangan untuk kedua-dua bahagian ini penting. Jangan terlalu besar dan jangan terlalu kecil. Bajetkan keluasan ruangan & saiz tulisan.

8. Warna - Solehah rasa better blog Lime Cretive kurangkan penggunaan warna. Jika boleh, hanya ada diantara 1 @ 2 @ 3 warna utama sahaja dihalaman blog. Ini untuk mengelakkan kontras blog yang ketara. Pening pembaca nak baca entri blog nanti kalau ada banyak warna.

Ini sahaja solehah boleh bagi cadangan. Keep blogging ^_^

wau menarik. sebenarnya warna memainkan peranan untuk menarik perhatian pengunjung. blog yang ringan pun penting juga tau. tak adalah pengunjung tertunggu2 kan. hurm? kalau boleh saiz entry biarlah lebih dari sidebar. perkataan kena jelas. :)
bw here sini jugakkk
http://nunapringiacyunq.blogspot.com

Setuju dengan saranan Yumida tu. Dan lagi satu, pindahkan shoutbox tu kat bahagian sidebar. Kurang menarik sebab tu menenggelamkan header yg menarik tu.

salam. tq singgah blog Alycia.

yup sgt2 setuju dgn komen Yumida..
paling setuju, suka blog yg background color putih ;)

akak punya komen saya dah balas :)

http://mylovelystorysecret.blogspot.com/2013/08/instax-mini-8-kepunyaan-saya.html?showComment=1376636719523#c759026902591777542

have a nice day :)

salam,tima asih sudi singgah blog izyan,nmpk mcm best hihi..:)

Semoga terpilih...
Sebenarnya Teena pun tak tahu sangat pasal blogging ni, entri ni banyak memberi input kepada Teena.. Baru tahu camne nak cepatkan loading blog & pasal warna putih tu.

Banyak yang nak kena Comment lagi...
Tah2 Boleh xterbaca dek LimeBlog tu huh..hehe

wow Yumida! details.. complete.. hehehe :)

detailsss nyaa =) smga akk bjyaaa!! =)

Setuju sangat2 dgn cadangan Yumida tuu :)

wow kak yumida. semua dikomen, siap detail lagi.
emm komen chaca tak banyak. sebab masih baru lagi dlm dunia blogging ni. tapi pd pendapat sy. chat box tu agak kurang menyedapkan mata. nampak berserabut. lbh elok letak dekat sidebar. width blog tu pulak mmg telebih besar, lgpun ramai jugak yg jenis malas nak scroll kiri kanan mcm sy. kalau tngtang paparan home tu memang x sesuai ltak banyak. first2 buka blog tu pun agak lama jugak loading :D lastly, apa kata pemilik blog lime creative letak gambar dia sendiri sbg profil :D yg lain masih okayy :)

(kmk sik kelaka swak, tkut org lain sik paham kelak hihi)

banyak cadangan yang baik untuk diperbaiki dalam blog saya juga

banyak cadangan yang best .. Lia pun nakjuga guna lah .. btw, good luck tau .. hehehe

label dia tak letak. dengan ada nya label senang sikit pembaca nak mencari entry lama ^_^

cadangan yg membina dan hampir teliti. hee..

semoga berjaya ya ;)

nice sharing...kena kemaskan ape yang patut more then okay..^^

salam...

1- header tu da cntik.. cme kene tuka content n kecik kan skit gmbr2 gadget kat header tu.. besar sngt nmpk sarat sngt...idea je ni.. hehe

2 - logo blogger kat bawah belah kanan tu munkin blh tuka jadi menegak..xdla mengganggu pembaca nk baca entry yg terlindung nnt..ni idea jugak..huhu..

3 - chatbox tu xsesuai letak kat atas.. klw follower ye mungkin seswai.. itu idea saya je.. harap d terima..

tapi blog tu mmg nmpk ohsem..n klw tuka skit je lagi mmg amos.. :)

sekian terima kasih :D

WAHH..kak yumida sekarang dah jadi pakar SEO ehh.. hehe

oooh, tips yg menarik... boleh la ai yg noobie blogger ni praktikkan beberapa tips yg admin ni dah bagi :D

Tahniah ye. Perhh, terer giler sis Yumida bab2 blog ni. Saya doakan semoga kejayaan berpihak kepada sis YUmida :D

komen bernas. Macam dah boleh menang ni. Hehe.

Goodluck kak Yumida ^_^ hee

gud luck yerrr....

kita dah follow~

mg bertuah
wowo...cadangan yg bernas dr yumida akak sokong laa

akak memang pro. sekelip mata je dapat melihat sesuatu kelemahan blog itu :)

assalamualaikum..yumida

singgah awal pagi..

ayie ingat nama ayie pun masuk dlm senarai blogger idola yumida tadi..haha..perasan jap :P

ayie dah terjah blog jejaka tu..pd ayie shoutbox blog dia kat atas tu mcm x menarik laa...

best lah komen yumida. suka mama baca, boleh jugak mama guna info ini untuk memperbaiki blog mama tu.. hihi

sy pun suka blog ni....nk join bloglist klu sudi...blog sy..

Tak Mungkin Benar

teruskan usaha ya , update sokmo heheh

stakat ni dah okeh dah blog tu yumida..plus dgn background hitam...menampakan blog tu tak kosong...

blognya memang hebat walaupun masih baru di dunia blog.

kak mia tak sempat nak join... huhuhu

untuk yang letak entri kat halaman utama tuh kan..apa kata letak 1e entry jerk...pada Dieba more than better sebab ta nampak sangat kepanjangan entry tuh....mungkin nampak lagi lawa...bagi backgroung putih tuh Dieba setuju tp hias lha sikit..mcm blog abg Eijat Abd..even dia pakai background putih still ada muka dia kat background tuh..dan kelebaran entry tuh sama lebar dengan blog dia....agak lawa dan kemas... cuma pendapat jerk...apa pun good luck semoga idea dan pandangan awak diterima :D

nampak menarikk.. :)

semoga berjaya yumida.. :)

good luck , semoga jadi yg bertuah

Ramainya yg komen...
Semoga berjaya...


EmoticonEmoticon