Ikon Siarawan program realiti RTM TV2

Ikon Siarawan program realiti Radio Televisyen Malaysia (RTM) TV2, Senarai peserta Ikon Siarawan, gambar Ikon Siarawan, hadiah pemenang Ikon Siarawan, cara pengadilan markah Ikon Siarawan, tugasan dan latihan peserta Ikon Siarawan, Ikon Siarawan disiarkan di TV2 hari Sabtu jam 9 malam.

Program realiti terbitan Radio Televisyen Malaysia (RTM) iaitu Ikon Siarawan telah pun disiarkan bermula 3 Mei 2014. Hari tu sempat tengok seimbas lalu je program Ikon Siarawan  ni. Minggu depan nak tengok betul-betul! Lagi pun program realiti tv berbentuk ilmiah macam ni memang menarik untuk ditonton! Tambahan Ikon Siarawan ni siaran RTM di TV2. Rasanya semua rumah ada saluran TV2. Boleh la kita sama-sama tengok! Dalam Ikon Siarawan ini, peserta Ikon Siarawan akan melaksanakan misi dan cabaran dalam memilih siapakah yang layak bergelar ikon kewartawanan.

Ikon Siarawan program realiti Radio Televisyen Malaysia (RTM) TV2, Senarai peserta Ikon Siarawan, gambar Ikon Siarawan, hadiah pemenang Ikon Siarawan, cara pengadilan markah Ikon Siarawan, tugasan dan latihan peserta Ikon Siarawan, Ikon Siarawan disiarkan di TV2 hari Sabtu jam 9 malam.
Senarai 12 peserta bakal berentap dalam Ikon Siarawan

Peserta Ikon Siarawan

1. Mohd Ismail Adnan, 24 tahun
2. Nurul Nurdalilah Abdul Kadir, 28 tahun
3. Raydwin Robin, 24 tahun
4. Nurul Hidayah Md Nawai, 26 tahun
5. Zaira Sri Zakaria, 27 tahun
6. Mohd Faris Izzat Shaharudin, 24 tahun
7. Khaviarsan A/L Muniandy, 24 tahun
8. Puteri Nur Alia Mohd Jasmin, 26 tahun
9. Mohd Zalfie Abd Jawad, 25 tahun
10. Sim Sui Yee, 25 tahun
11. Mohd Shahreyzam Awang, 26 tahun
12. Nurul Syuhaida Ariffin, 21 tahun

Latihan dan tugasan peserta Ikon Siarawan

Peserta Ikon Siarawan akan mempelajari etika kewartawanan, teknik berhadapan dengan kamera, penyampaian berita, pengacaraan serta latihan dalam melaporkan berita dari lokasi secara langsung.

Di samping itu, peserta Ikon Siarawan akan mempelajari cara penggunaan peralatan penerbitan, latihan vokal, pembacaan skrip serta penghayatan dan pemahaman, sebelum didedahkan dengan dunia glamor.

Peserta Ikon Siarawan juga perlu membuat laporan sebenar daripada acara yang berlangsung seperti perlumbaan udara ekstrim di Putrajaya, di samping tugasan tidak dirancang dengan kerjasama bilik berita TV. Laporan terbaik dari peserta Ikon Siarawan akan disiarkan dalam siaran berita sebagai pendedahan awal.
Sumber: Mstar

Cara pengadilan Ikon Siarawan

Tiada undian SMS tetapi peserta Ikon Siarawan akan dinilai oleh juri profesional

Hadiah pemenang Ikon Siarawan

Juara Ikon Siarawan
Hadiah: RM100,000
Naib Juara Ikon Siarawan
 Hadiah: RM50,000
Pemenang ketiga Ikon Siarawan
Hadiah: RM30,000
Pemenang keempat Ikon Siarawan
Hadiah: RM5,000
Pemenang kelima Ikon Siarawan
Hadiah: RM5,000

Saksikan Ikon Siarawan
Hari: Sabtu
Jam: 9.00 malam
Saluran: TV2

6 comments

waaahhh.....selamat berjaya kepada semua ^^
Yumida, Cik Anis singgah sini sambil klik iklan ^^

Semoga menjadi kebaikan atas keberhasilannya... Salam dr Pulau Dollar

wahh ! slamat berjaya smua.. kna tngok neh, best gak ! =)

Wah menarik... semoga berjaya.. :)

mmg best.. soalan pun diberi secara spontan mengikut pemilihan abjad yg dipilih.. mmg peserta kena banyak membaca bagi memudahkannya menjawab pelbagai soalan yg diberi..


EmoticonEmoticon