Giveaway Aku Suka Saya Benci by Dieya

KLIK BANNER UTK JOIN

 5 perkara "aku suka"


1. AKU SUKA PADA KUCING
aku amat menyukai kucing. buktinya di rumah ku ada 10 ekor kucing. kucing-kucing ku amat jinak, manja dan menggoda. aku mudah touching melihat kucing sakit, juga kucing yg mati di jalan raya. oh..terasa kejam org yg memandu terlalu laju, tanpa menghiraukan objek di hadapannya. kucing mudah menjadi mangsa. gara-gara sikap memandu terburu-buru...andainya kucing ini di gantikan dgn orang. betapa bersalahnya mereka di sisi undang-undang! jadi memandulah dgn cermat..ingatlah pengguna jalan raya lain. berbalik kisah kucing..kucing-kucing ku di beri makanan 'WHISKAS'. setiap bulan diperuntukkan bajet kewangan sebanyak RM70.00 utk makanan kucing-kucing ku ini. kucing ku juga di beri mandian syampu 'ALOE VERA' , mmg khas syampu kucing. amat wangi selepas mereka mandi. juga disediakan tuala mandi khas buat kucing-kucing ku yg comel.

 2. AKU SUKA MAKAN ICE CREAM
yup..itulah makanan ku tiap kali pg ke bandar. aku mmg hantu ice cream. x kisah jenis ice cream apa...janji ia berais. ice cream teramat lazat bgku antaranya CHRUNCY, TROPHY, NESTLE, WALL'S, juga yg lain. tiap kali aku melahap ice cream pasti terpapar muka kenikmatan di wajahku. setiap bulan aku peruntukkan RM20.00 bagi bajet ice cream ku. tidak sah klo keluar tanpa menikmati kesegaran ice cream. jadi...moga tiada kejadian 'black out' di bandar agar aku bisa membeli ice cream yg masih berais.

3. AKU SUKA MENDENGAR
yaaaa..itulah sikapku. mmg aku suka mendengar. mendengar mereka yg berbicara, mendengar mereka bercerita, mendengar mereka membebel..banyak lagi. gosip? hihi...suka jugak. tp aku x masuk sama. hanya senyum2 mendengarnya. tiap kali kawan ku bercerita pasti aku berdiam. fokus pd penceritaanya. hanya sesekala aku menjawab "oooooo....ya...haaaa itulah....ye ke" and etc. 45 minit kawanku bercakap..hanya 5 minit suara dariku. mungkin jgk aku di kira pendiam, pemalu...ya myb kannn. berlainan bila di alam maya. bicara ku banyak sekali. kerana x memerlukan suara. jadi aku menjadi semakin ramah. hanya jariku rancak mengeluarkan ilham...

4. AKU SUKA IKLAN RAYA
everytime iklan raya. mulutku akan melopong. oooooo...aku sangat suka! terasa debaran hari raya. makanya, tangan ku akan tangkas membuat kerja. banyak mesej disampaikan dalam iklan menjelang hari raya. tentang kasih sayang, tentang tanggunggjawab si anak pd org tuanya, tentang kemeriahan di desa, tentang gotong royong, tentang zakat, ziarah-menziarahi. tapi paling penting sikap sedia memaafkan kesalahan org lain. jadi mesej2 sebegini buat aku suka melihat iklan di tv tiap kali bulan ramadhan.

5. AKU SUKA KUMPUL KOLEKSI SANDALS
tiap kali keluar, aku mudah terpikat dgn sandal. aku suka jenis sandals yg flet. rata. jadi mudah utk aku ke sana ke mari. mmg diakui aku banyak koleksi sandals..di mana sahaja aku singgah shopping pasti akan tarik 1 pasang sandal. tp xde la jenis yg mahal. murah jer. dalam lingkungan rm30.00 ke bawah. tapi amat banyak! jadi tiap kali cousin aku datang ke umah, aku akan sedekahkan mereka sepasang sandal. ye la kann, simpan lama2 pun buat apa. nanti terkopak kulit sandal. x dpt pakai lg rugi rasanya.


 5 perkara "saya benci"


1. SAYA BENCI KUMBANG
ya..memang saya benci kumbang. terutama kumbang terbang di malam hari. amat banyak di tempat sini. kumbang2 ini menjadi objek yg amat digeruni. bunyinya agak bising. terdapat pelbagai warna. tapi yg paling diri ini takut ialah yg berwarna hitam. juga besar badannya. kumbang seperti ini akan mengeluarkan bau jika seseorang menghampirinya. amat benci pd kumbang ni. ia akan mencari sasaran pada wajah kita untuk di hinggap. pastinya buat saya kecut perut. andai ternampak kumbang ini di luar umah, pasti diri ini akan pecut 200 km/jam utk memasuki dalam umah. jadi, memang harus saya membenci kumbang spt ini!

2. SAYA BENCI ORANG YANG BIADAP
amat sakit hati sekali jumpa orang seperti ini. ya..berdasarkan pengalaman kisah hidup ini mmg saya pernah berjumpa dgn org seperti ini. hanya kesabaran mampu memadamkan api marah yg semakin memuncak. namalah kehidupan..pasti akan berjumpa dgn banyak ragam. jadi..walaupun pahit pengalaman seperti ini, namun ia mematangkan diri ini. menjadikan saya berhati-hati semasa memilih kawan.

3. SAYA BENCI ORANG YANG MUNGKIR JANJI
apabila di laung-laungkan 'JANJI HARUS DI KOTA' pasti memberi seribu makna pada lafaz sebuah janji. jgn hanya pandai berjanji tetapi tidak ditunaikan. bukankah kita sudah berhutang pd seseorang itu. amat kecewa dlm diri ini jika janji diikat..tidak dilaksanakan. bukan sekali, 2 kali, malah seringkali berdepan situasi begini. jadi, marilah kita sama2 mengingatkan diri kita apabila mulut sudah mengukir janji, harus laksanakan dlm apa cara sekali pun. jika x mampu, berilah penjelasan secara terperinci pd org tersebut, agar mereka memahami, mengetahui. jadi timbul suasana toleransi dlm hal sebegini.

4. SAYA BENCI PADA ASAP ROKOK
kempen sudah dilaksanakan. poster di tampal merata tempat. tetapi mengapa sikap merokok ini masih ada? mangsanya, mereka yg menghidu asap rokok. mereka x merokok, namun mereka juga terlibat sama mendapat penyakit akibat asap rokok. jadi, berhentilah. pil nikuitin sudah di jual, sudah juga di iklankan. cubalah... utamakan kesihatan org yg tersayang.

5. SAYA BENCI ORANG PILIH KASIH
amat sakit hati bila melihat seseorang yg berhak tetapi tidak mendapat hak sepatutnya. bukan sahaja meliputi dlm hal kasih sayang, malah dalam pemilihan alam pekerjaan. "tahniah! awak dpt keje tu kan". "makasih..actually org dalam tolong saya..klo nak diikutkan teruk la interview td". haaa nampak. di situ juga terlihat situasi pilih kasih. ingat...segala tugas yg diamanahkan kpd kita harus dilaksanakan dgn adil dan telus.  moga kita terhindar drpd bersikap sebegini.

EXPIRED 11.59am 24 June 2012

Jom la JOIN sama!

8 comments

emm..no.1 dgn no.2 sama dgn sya..suke pusakk dgn eskrim... :D

good luck!
mesti cute2 kucing tu semua kan ??

samalah minat aiskrim.hhihihi///
nk join juga lah

Ym pun suka icecream!yay!boleh geng ngan YM n Yayan.ekeke...

gud luck yumida....penyayang kat kucing ni heheeee tu suka bela kucing yer tak

done follow... minat sma... suka kucing..aiskrim.. sandle... nice blog.. :-)

tengok siapa yang dapat

http://www.dieyaworld.com/2012/06/pemenang-giveaway-aku-suka-saya-benci.html


EmoticonEmoticon