Kepercayaan Karut Melayu, Barat & India Tentang Kucing Hitam

Mitos / Kepercayaan Masyarakat Melayu, Barat & India Tentang Kucing Hitam
Adakah korang pernah dengar pasal kepercayaan orang dulu-dulu tentang kucing berwarna hitam? Terutama ketika ada orang meninggal, kucing hitam tak dibenarkan berada di dalam rumah. Orang dulu-dulu percaya, jika kucing hitam ni melompat atau melangkah mayat tersebut, mayat itu akan bangkit dan bertukar menjadi hantu! Serius, masa aku kecik-kecik dulu aku percaya benda ni. Pasal orang dulu-dulu banyak kepercayaan karut! Dah besar begini, baru aku tahu ianya tidak benar!

Kepercayaan karut kucing hitam, mitos kucing hitam, kepercayaan tahayul dan khurafat kucing hitam, kepercayaan masyarakat Melayu, Barat dan India tentang kucing hitam, gambar kucing hitam
Kucing hitam yang comel

Kalau nak bicarakan pasal kepercayaan orang-orang tua, memang ada banyak pantang larang. Tak boleh buat ni, tak boleh buat tu. Malah ada sesetengahnya mengamalkan kepercayaan tersebut hingga ke hari ni. Hati-hati…jangan sampai kepercayaan tersebut jatuh hukum menjadi khurafat! Sebab tu, apa-apa sahaja amalan kepercayaan orang-orang tua, kita kena kaji dahulu, jangan percaya dan buat 100%. Sentiasa rujuk hukum agama agar akidah kita tak terpesong dengan benda khurafat sebegini.

Bahkan bukan kat negara kita sahaja yang ada kepercayaan karut mengenai kucing hitam. Di negara-negara Barat, kucing hitam seringkali dikaitkan dengan unsur-unsur sihir atau magik. Paling kejam di India, kepercayaan karut mengenai cara mendapatkan jiwa yang tenang dengan membaling kucing hitam ke dalam api. Gila! Betapa kejamnya kepercayaan tahayul sebegini. Tak dapat aku bayangkan betapa terseksanya kucing tersebut dilemparkan  ke dalam api, melecur, mati terbakar!

Kepercayaan karut kucing hitam, mitos kucing hitam, kepercayaan tahayul dan khurafat kucing hitam, kepercayaan masyarakat Melayu, Barat dan India tentang kucing hitam, gambar kucing hitam

Kucing hitam, kucing putih, oren, kuning, coklat, kelabu semuanya sama sahaja. Kucing tetap kucing, makhluk Allah yang berhak hidup di dunia ni. Tiada satu pun ayat dalam al-Quran yang menyentuh kucing hitam bakal membawa sial atau nasib malang. Malah, kepercayaan karut mengenai kucing hitam itu akan menempatkan kita sebaris dengan golongan-golongan yang khurafat. Bukan sahaja berkaitan kepercayaan kucing hitam, bahkan kepercayaan karut yang lain-lainnya juga. Moga-moga kita terhindar dari golongan khurafat.

10 comments

kamek takut ngan pusak. hihihihi

memang karut sgt kan.

Kite kat rumah ada kucing hitam gak. Mata biru. Comel angat.
Kitorang bagi nama dia bateri sebab kat bateri jenama eveready kan logonya kucing hitam hehehehe. Nama samaran dia, batt, hihi.

oh janganlah begitu...saya ada bulus 3 ekor hitam semuanya, mereka sangat comel untuk dikaitkan dengan perkara2 khurafat ni

Mmg karut & tak patut utk kita turut mempercayainya kan... boleh jadi syirik nanti... nauzubillah.

mungkin sbb warna dia hitam. itu yang misterious sikit

hu2.. teman memang tak suka kucen kaler hitam.. tapi tu lah.. bila dah dukung n main2 dengan depa.. terasa suka plak.. huhuhuhu.. jiwa kucen betuii..

Salam.. Jemput join Giveaway 2 Year Blog Tengkubutang yea.. Hadiah-Hadiah Wang Tunai dan Topup serta Hadiah lain melimpah di ladang gandum.. hehehehehe.. jom join!
http://tengkubutang.blogspot.com/2014/12/giveaway-2-year-blog-tengkubutang.html

Bling kucing dalam api tu yang tak tahan tu..baling dia la dalam api tengok nasib dia pulak.tenang ke tidak hidup nya,.hahaha


EmoticonEmoticon