Anjing selamatkan tuan dari ditelan ular



1 Julai 2011
SIBU: Seekor anjing milik seorang penghuni rumah panjang dekat sini, berjaya menyelamatkan tuannya daripada menjadi mangsa ditelan ular sawa ketika dalam perjalanan ke kebun getah awal pagi kelmarin.

Kejadian itu berlaku semasa penghuni terbabit dari Rumah Stephen di Nanga Bawan, dekat sini dan tiga ekor anjingnya pergi ke kebun getah yang terletak kira-kira 30 minit berjalan kaki dari rumah panjang mereka.

Semasa dalam perjalanan, penghuni tersebut yang lebih dikenali sebagai Akai berjalan kaki seperti biasa manakala tiga ekor anjingnya terlebih dahulu berlari di hadapan.

Tiba-tiba, Akai terdengar suara anjingnya menyalak tidak putus-putus, membuatnya bergegas berlari menuju ke arah bunyi tersebut.

Alangkah terkejutnya, apabila Akai ternampak seekor ular sawa sedang membelit salah seekor anjingnya manakala ekor ular tersebut terjuntai di sebatang pokok durian.

Akai terus mengeluarkan parangnya dan cuba menggusik ular tersebut semasa ia sedang membelit anjingnya yang diberi nama ‘Kalan’.

Setelah beberapa kali diusik, ular tersebut terus mengeluarkan kepalanya dan ketika itu Akai menetak kepala ular tersebut sehingga ia tidak bernyawa lagi.

Anjingnya Kalan, akhirnya terlepas daripada menjadi sarapan pagi ular sawa tersebut namun ia masih hidup dan dalam keadaan lemah.

Selepas menewaskan ular sawa itu, Akai berpatah balik ke rumah untuk meminta tolong orang kampung membawa ular sawa itu pulang ke rumah panjang mereka.

Setelah disukat dan ditimbang, ular sawah tersebut panjangnya kira-kira 20 kaki dan seberat 70 kilogram.

Akai bersyukur kerana anjing yang menyelamatkan masih hidup walaupun digigit ular sawa itu di bahagian bahunya.

“Jika bukan kerana anjing saya terlebih dahulu berada di hadapan, mungkin saya akan menjadi mangsa ular sawa itu,” katanya lagi.

1 comments so far

Anjing yg berjasa kpd tuannya. Sayangilah haiwan peliharaan anda..


EmoticonEmoticon