Tenaga Empangan Bakun mulai dijual kepada SESCO 6 Ogos ini



30 Jun 2011
KUCHING: Pemilik dan pemaju Empangan Hidroelektrik Bakun (Empangan Bakun), Sarawak Hidro Sdn Bhd (SHSB) dijangka menjual tenaganya kepada Syarikat Sesco Berhad pada 6 Ogos ini.

Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II Datuk Amar Awang Tengah Ali Ha-san dalam satu kenyataan medianya semalam berkata, setakat ini, hampir kesemua ujian sistem telah siap dilakukan kecuali ujian reliabiliti.

Menurut beliau, SHSB dijangka memulakan ujian reliabiliti pada 1 Julai 2011, yang akan mengambil masa sebulan sebelum Operasi Komersial dimulakan.

“Di bawah Perjanjian Pembelian Tenaga (PPT) antara SHSB dan Sesco, penyiapan unit untuk unit pertama bagi permulaan operasi komersialnya ialah pada 6 Ogos 2011,” katanya.

Ujian serentak untuk unit pertama (Unit 8) bagi sistem grid Sesco telah dijalankan pada 9 Jun lepas.

Selepas itu, SHSB memulakan ujian sistem yang sama, sebelum Unit 8 ditutup dari 19 hingga 24 Jun untuk memudahkan kerja-kerja pembaikan sebelum menjalankan ujian reliabiliti.

Sementara itu, dalam sidang media di Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam, Awang Tengah berkata, Kerajaan Persekutuan melalui SHSB menandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga (PPT) dengan Sesco untuk menjual elektrik dari Empangan Bakun kepada Sesco pada kadar 6.25 sen sekilowatt sejam dengan kenaikan tahunan sebanyak 1.5 peratus.










EmoticonEmoticon