Minggu 30
Tarikh: 20 Julai 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Perdagangan dan Keusahawanan |
Subtajuk | 4.2 Penubuhan dan Pengendalian Perniagaan |
Objektif | 1. Langkah-langkah menubuhkan perniagaan kecil 2. Perancangan perniagaan 3. Dokumen penubuhan perniagaan kecil 4. Cara mendapatkan modal |
ABM | Buku teks, halaman 315 - 326 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Kerajinan |
Refleksi | Pelajar menghuraikan langkah-langkah menubuhkan perniagaan kecil secara terperinci. Pelajar memahami cara mendapatkan modal dan mengetahui prosedur mendapatkan lesen perniagaan. |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 23: Berkorban Demi Kemajuan Negara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam pelbagai program Negara 2. Melibatkan diri dalam menjayakan pelbagai program Negara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 137 – 142 |
Penerapan Nilai | Kasih Sayang |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya melibatkan diri dalam program-program yang dianjurkan oleh badan kerajaan |
Refleksi | Pelajar memberi pendapat program yang telah disertai mereka dan aktiviti yang dilakukan dalam program tersebut |
Tarikh: 21 Julai 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 23: Berkorban Demi Kemajuan Negara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam pelbagai program Negara 2. Melibatkan diri dalam menjayakan pelbagai program Negara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 137 – 142 |
Penerapan Nilai | Bertolak Ansur |
Penilaian | Pelajar mengetahui pentingnya melibatkan diri dalam pelbagai program yang dianjurkan oleh mana-mana persatuan |
Refleksi | Pelajar menyatakan usaha menyokong kerajaan dalam menjayakan kempen dan program kerajaan |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | (d) Cetakan |
Bidang | 1.2 Seni Halus |
Objektif | 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan |
Aktiviti | Membuat cetakan lilin |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Lilin, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Pelajar mengaplikasi teknik menghasilkan cetakan dengan menggunakan lilin dan warna air. Semua pelajar berusaha menyiapkan cetakan masing-masing. Tepat jam 5.45 p.m seramai 100% pelajar menghantar tugasan. |
Tarikh: 22 Julai 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | (d) Cetakan |
Bidang | 1.2 Seni Halus |
Objektif | 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan |
Aktiviti | Membuat cetakan lilin |
Penerapan Nilai | Tolong-menolong |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Lilin, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Pelajar menyalin nota dan memahami teknik menghasilkan cetakan lino, kemudiannya mempelajari cara menghasilkan cetakan lilin. Semua pelajar menumpukan perhatian semasa proses pembelajaran berlangsung. Pelajar melakar lukisan masing-masing dan menyapu lilin di seluruh garisan pensel, kemudian di sapu dengan menggunakan warna air bagi menghasilkan cetakan lilin. Tepat jam 6.20 p.m semua pelajar berjaya menyiapkan tugasan masing-masing dan menghantar lukisan setelah siap dikeringkan. |
Tarikh: 23 Julai 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | (d) Cetakan |
Bidang | 1.2 Seni Halus |
Objektif | 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan |
Aktiviti | Membuat cetakan lilin |
Penerapan Nilai | Ramah Mesra |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Lilin, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan cetakan lilin dengan bantuan guru. Seramai 74% pelajar yang menghantar lukisan manakala 26% lagi tidak menghantar lukisan. Ini kerana pelajar tersebut tidak membawa kertas lukisan. Guru mengarahkan pelajar menyiapkan lukisan di dalam buku masing-masing bagi mereka yang tidak membawa kertas lukisan. |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Perdagangan dan Keusahawanan |
Subtajuk | 4.2 Penubuhan dan Pengendalian Perniagaan |
Objektif | 1. Pengendalian perniagaan 2. Pengendalian dan kawalan perniagaan 3. Etika amalan perniagaan |
ABM | Buku teks, halaman 326 – 329 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Beradab Sopan |
Refleksi | Pelajar menyatakan nilai-nilai murni yang harus dijadikan prinsip dalam menjalankan perniagaan. Pelajar juga menghuraikan langkah-langkah keselamatan dalam penubuhan perniagaan. |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 24: Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Mengetahui hak untuk mendapatkan pendidikan dan ilmu pengetahuan 2. Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan 3. Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 143 – 147 |
Penerapan Nilai | Melindungi Hak Kanak-Kanak |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya pendidikan kepada semua kanak-kanak |
Refleksi | Pelajar memberi pendapat hukuman lain jika kanak-kanak tidak mendapat hak pendidikan |
Tarikh: 24 Julai 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 24: Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Mengetahui hak untuk mendapatkan pendidikan dan ilmu pengetahuan 2. Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan 3. Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 143 – 147 |
Penerapan Nilai | Melindungi Hak Kanak-Kanak |
Penilaian | Pelajar mengetahui pendidikan menjamin masa depan sesorang |
Refleksi | Pelajar menyokong usaha kerajaan membangunkan sekolah terutamanya di luar bandar dan di pedalaman untuk memastikan semua kanak-kanak mendapat hak pendidikan yang sama rata dan adil |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | (d) Cetakan |
Bidang | 1.2 Seni Halus |
Objektif | 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan |
Aktiviti | Membuat cetakan lilin |
Penerapan Nilai | Hemah Tinggi |
Penyerapan Ilmu | Pendidikan Seni Visual |
Alat Bantu Mengajar | Lilin, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Seramai 42% pelajar menghasilkan lukisan cetakan dengan bantuan guru. Manakala 58% lagi menyiapkan cetakan dengan usaha sendiri. Guru mendapati pelajar kreatif menghasilkan cetakan dan memberi kerjasama positif semasa menyiapkan lukisan. |
Minggu 31
Tarikh: 27 – 31 Julai 2009 Hari: Isnin – Jumaat |
Cuti Tanpa Gaji Urusan Majlis Persandingan |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓