Minggu 30 Tarikh: 20 Julai 2009 Hari: Isnin Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek KHB-Reka Bentuk & Teknologi Tajuk Perdagangan dan Keusahawanan Subtajuk 4.2 Penubuhan dan Pengendalian Perniagaan Objektif 1. Langkah-langkah menubuhkan perniagaan kecil 2. Perancangan perniagaan 3. Dokumen penubuhan perniagaan kecil 4. Cara mendapatkan modal ABM Buku teks, halaman 315 - 326 KBKK Sistematik Nilai Murni Kerajinan Refleksi Pelajar menghuraikan langkah-langkah menubuhkan perniagaan kecil secara terperinci. Pelajar memahami cara mendapatkan modal dan mengetahui prosedur mendapatkan lesen perniagaan. Tingkatan 3H (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 23: Berkorban Demi Kemajuan Negara Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam pelbagai program Negara 2. Melibatkan diri dalam menjayakan pelbagai program Negara Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 137 – 142 Penerapan Nilai Kasih Sayang Penilaian Pelajar memahami pentingnya melibatkan diri dalam program-program yang dianjurkan oleh badan kerajaan Refleksi Pelajar memberi pendapat program yang telah disertai mereka dan aktiviti yang dilakukan dalam program tersebut Tarikh: 21 Julai 2009 Hari: Selasa Tingkatan 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 23: Berkorban Demi Kemajuan Negara Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam pelbagai program Negara 2. Melibatkan diri dalam menjayakan pelbagai program Negara Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 137 – 142 Penerapan Nilai Bertolak Ansur Penilaian Pelajar mengetahui pentingnya melibatkan diri dalam pelbagai program yang dianjurkan oleh mana-mana persatuan Refleksi Pelajar menyatakan usaha menyokong kerajaan dalam menjayakan kempen dan program kerajaan Tingkatan 1C (Masa: 4.35 – 5.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk (d) Cetakan Bidang 1.2 Seni Halus Objektif 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan Aktiviti Membuat cetakan lilin Penerapan Nilai Kerjasama Penyerapan Ilmu Pendidikan Seni Visual Alat Bantu Mengajar Lilin, kertas lukisan dan warna air Refleksi Pelajar mengaplikasi teknik menghasilkan cetakan dengan menggunakan lilin dan warna air. Semua pelajar berusaha menyiapkan cetakan masing-masing. Tepat jam 5.45 p.m seramai 100% pelajar menghantar tugasan. Tarikh: 22 Julai 2009 Hari: Rabu Tingkatan 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk (d) Cetakan Bidang 1.2 Seni Halus Objektif 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan Aktiviti Membuat cetakan lilin Penerapan Nilai Tolong-menolong Penyerapan Ilmu Pendidikan Seni Visual Alat Bantu Mengajar Lilin, kertas lukisan dan warna air Refleksi Pelajar menyalin nota dan memahami teknik menghasilkan cetakan lino, kemudiannya mempelajari cara menghasilkan cetakan lilin. Semua pelajar menumpukan perhatian semasa proses pembelajaran berlangsung. Pelajar melakar lukisan masing-masing dan menyapu lilin di seluruh garisan pensel, kemudian di sapu dengan menggunakan warna air bagi menghasilkan cetakan lilin. Tepat jam 6.20 p.m semua pelajar berjaya menyiapkan tugasan masing-masing dan menghantar lukisan setelah siap dikeringkan. Tarikh: 23 Julai 2009 Hari: Khamis Tingkatan 1M (Masa: 2:00 – 3.10) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk (d) Cetakan Bidang 1.2 Seni Halus Objektif 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan Aktiviti Membuat cetakan lilin Penerapan Nilai Ramah Mesra Penyerapan Ilmu Pendidikan Seni Visual Alat Bantu Mengajar Lilin, kertas lukisan dan warna air Refleksi Pelajar menghasilkan lukisan cetakan lilin dengan bantuan guru. Seramai 74% pelajar yang menghantar lukisan manakala 26% lagi tidak menghantar lukisan. Ini kerana pelajar tersebut tidak membawa kertas lukisan. Guru mengarahkan pelajar menyiapkan lukisan di dalam buku masing-masing bagi mereka yang tidak membawa kertas lukisan. Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek KHB-Reka Bentuk & Teknologi Tajuk Perdagangan dan Keusahawanan Subtajuk 4.2 Penubuhan dan Pengendalian Perniagaan Objektif 1. Pengendalian perniagaan 2. Pengendalian dan kawalan perniagaan 3. Etika amalan perniagaan ABM Buku teks, halaman 326 – 329 KBKK Sistematik Nilai Murni Beradab Sopan Refleksi Pelajar menyatakan nilai-nilai murni yang harus dijadikan prinsip dalam menjalankan perniagaan. Pelajar juga menghuraikan langkah-langkah keselamatan dalam penubuhan perniagaan. Tingkatan 3H (Masa: 4.35 – 5.10) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 24: Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Mengetahui hak untuk mendapatkan pendidikan dan ilmu pengetahuan 2. Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan 3. Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 143 – 147 Penerapan Nilai Melindungi Hak Kanak-Kanak Penilaian Pelajar memahami pentingnya pendidikan kepada semua kanak-kanak Refleksi Pelajar memberi pendapat hukuman lain jika kanak-kanak tidak mendapat hak pendidikan Tarikh: 24 Julai 2009 Hari: Jumaat Tingkatan 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 24: Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1. Mengetahui hak untuk mendapatkan pendidikan dan ilmu pengetahuan 2. Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan 3. Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi ABM Buku teks, halaman 143 – 147 Penerapan Nilai Melindungi Hak Kanak-Kanak Penilaian Pelajar mengetahui pendidikan menjamin masa depan sesorang Refleksi Pelajar menyokong usaha kerajaan membangunkan sekolah terutamanya di luar bandar dan di pedalaman untuk memastikan semua kanak-kanak mendapat hak pendidikan yang sama rata dan adil Tingkatan 1L (Masa: 2.35 – 3.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk (d) Cetakan Bidang 1.2 Seni Halus Objektif 1. Mengetahui jenis-jenis cetakan 2. Menyenaraikan bahan untuk menghasilkan teknik cetakan lino 3. Proses menghasilkan cetakan Aktiviti Membuat cetakan lilin Penerapan Nilai Hemah Tinggi Penyerapan Ilmu Pendidikan Seni Visual Alat Bantu Mengajar Lilin, kertas lukisan dan warna air Refleksi Seramai 42% pelajar menghasilkan lukisan cetakan dengan bantuan guru. Manakala 58% lagi menyiapkan cetakan dengan usaha sendiri. Guru mendapati pelajar kreatif menghasilkan cetakan dan memberi kerjasama positif semasa menyiapkan lukisan. Minggu 31 Tarikh: 27 – 31 Julai 2009 Hari: Isnin – Jumaat Cuti Tanpa Gaji Urusan Majlis Persandingan
RPH Minggu 30-31
.
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
Related Posts
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
EmoticonEmoticon