Cara merehatkan mata

Ketahui cara merehatkan mata

Duduk menghadap komputer dalam tempoh yang lama, membuatkan mata menjadi letih dan penat. Ada kalanya sehingga mengeluarkan air mata. Bukan pasal sedih, tapi mata kepenatan menatap skrin komputer. Ianya terjadi juga disaat kita terlalu fokus membaca buku. Kurangnya kerlipan mata, mata menjadi kering, membuatkan mata letih bekerja.

Jom applikasi teknik di bawah untuk merehatkan mata seterusnya memberi melegakan pada otak kita. 
Cara merehatkan mata
Untuk merehatkan mata: Gosokkan kedua tapak tangan sehingga panas. Letakkan kedua tapak tangan pada mata kita. Lakukan sebanyak 3 kali.
Untuk menguatkan mata: Putarkan biji mata ke kiri dan ke kanan perlahan-lahan. Buatkan 2 pusingan ke kiri dan 2 pusingan ke kanan.

Cara merehatkan mata:
1. Pandang terus ke depan.
2. Tumpukan perhatian anda pada mata anda.
3. Cuba rasakan seolah-olah mata anda sedang 'membesar' dan bahagian dahi anda menjadi ringan dan longgar.
4. Urut bahagian-bahagian kepala anda supaya menjadi tenang dan ringan.
5. Tarik rambut anda segenggam demi segenggam (jangan sampai tercabut!).
6. Gosok dahi anda ke kiri dan ke kanan.
7. Dengan menggunakan tangan, sapu muka anda.
8. Sapu bahagian belakang tengkok anda.
9. Urut di kedua bahagian belakang telinga anda.

Selamat merehatkan mata, sambil berehat di hujung minggu :)

27 comments

ohh boleh cuba nanti.. mata mmg cepat letih kalau mengadap pc lama2..

mama tengah buat apa yumida berikan tips ni.. hihi

Terima kasih Yumida kerana kongsi tips ini

Wah, baru tahu.. Sesuai juga untuk orang rabun macam saya ni :)

wahh ilmu baru nie..boleh cuba

Bookmark ! Nanti kena buat

Ikhlas,
profhariz.com

Aik ??? Ada rips jg rehatkn mata selain tido ??? Oke.. ni zara bruu tauu

lya selalu rasa pedih2 mata

Jarang buat tapi kalau rehatkan mata dgn tido tu mmg sllu......;-)

Assalamualaikum. wahh bagus ni.. sekarang sheila macam susah nak tidur. boleh cuba ni. hihiiii ~~~

kenit pulak cara rehatkan mata adalah dengan mengatup mata tu sampai subuh esoknya hahahaha. Begitulah cara berkesan merehatkan mata ye ekekek :D

Mmg bila lama tengok lappy ni, mata pun jadi kelat2 je... thanks sharing ye.. :)

hahaha...tgh buat. tq yumida!

selalu tarik rambut untuk rehatkan mata......

Assalamualaikum dik Yumida...InsyAllah nak cuba ni...sebab mata Diana kadang berair asing pandang PC kat ofis...

setuju ngan komen kat atas tu..tdo je..hehe~

Rehat mata memang perlu dititik beratkan. Penting tuh

owh gitu eh... mata pun mestilah nak rehat jugak.. pas ni boleh la amalkan..

Minum Kopi Mata / Coklat Mata Pertama Di Dunia juga boleh membantu merawat mata yang rabun/ silau/ katarak/ selaput/ berair. Sila hubungi 012-678 0401/ 012-9120401 (sms/call) @ 010-5202192 (whatsapp). =)

Bkn ke rehatkn mata ialah dgn melihat tumbuh-tumbuhan hijau??

melihat tumbuhan hijau pun boleh jugak merehatkan mata


EmoticonEmoticon