Tips Menulis Entry Blog Versi YUMIDA

Assalamualaikum & hi u olls...

Ari ni aku nak share pasal macam mana aku menulis entry. Tajuk cam poyo jer kan. Hahaha... tapi yg ni versi aku punya. Kalau tak sama ngan korang..jangan emo pulak yer. Hahaha..

Tips Menulis Entry Blog:

1. Adaptasi daripada kegiatan harian
Segala entry blogku adalah berkisar kehidupan seharian. Secara umum sahaja. Bukan secara peribadi. Ini termasuklah penceritaan berkaitan pandangan umum, pengalaman dan berkaitan kucing2 comelku. Apabila mengenang kembali kisah yg terjadi dlm hidupku, semangat utk menceritakan begitu membuak2. Begitu feelingnya aku. Jadi, kisah ini ku hidupkan semula di dalam blog utk perkongsian kita bersama. Andai korang terstuck...atau takde idea nak tulis apa di dalam blog korang...korang boleh adaptasikan kisah kehidupan korang ke dlm entry.

2. Membuat draf entry
Bagi memastikan idea aku tak hilang..juga tak kehilangan mood dalam menulis entry. Segala idea aku drafkan dahulu. Tak kisah nak draf melalui lappy atau hp. Biasanya, be4 tdo ilham akan datang mencurah2. Masa tu aku drafkan ke dlm hp, agar idea tu kekal dan mood utk menaip kisah tu masih ada. Mengapa mood tu penting dalam menaip? Sebab...tanpa mood perkataan yg di baca tu umpama huruf vokal dan konsonan sahaja. Tak tacing langsung! So, sebab itulah mood tu mesti ada semasa menaip, agar kisah yg ditulis itu hidup dan menyentuh hati pembaca. Umpama masukkan jiwa ke dalam perkataan. Bila ada jiwa...baru syok membaca..kannnn.

3. Mengelak entry emo
Seboleh-bolehnya memang aku nak elakkan daripada menghasilkan entry emo. Entry emo ni tak bagus utk kesihatan diri juga tak bagus utk minda pembaca. Hahaha.. so,elakkan menghasilkan entry emo yer. Walaupun diri aku sendiri atau mungkin korang jugak pernah terbuat...nama pun terbuat...sure la secara tak sengaja kannnn.

4. Memasukkan gambar ke dalam entry
Dalam entry aku tu...aku akan usahakan gambar wujud di dalam entry. Menurut kajian, readers sememangnya suka membaca entry yg mempunyai gambar. Biarlah gambar tu ade satu je. Janji ade. Gambar yg berkaitan la. Sebolehnya, kalau saiz gambar tu besar kita kasi kecikkan, supaya masa loading tu cepat. Tapi kalau kita pandai lukis sendiri. Itu lagi bagus. Trademark utk blog kita. Unik. Pengunjung pun suka dan setia membaca.

5. Entry ringkas & takmo berjela-jela
Seboleh-bolehnya entry yg aku nak hasilkan tu adalah yg ringkas sahaja. Tapi penceritaannya memberi impak mendalam kepada pembaca. Dahsyat tak ayat aku ni... Org kata, isinya harus padat. Dan aku sendiri pun kurang gemar entry yg berjela-jela. Untuk menunjukkan tanda sayang aku pada pembaca, akan ku ringkaskan entry seboleh-bolehnya. See...I LOVE U OLLS! Hohoho...

So..itu je lah yg boleh aku share kan ngan korang tentang Tips Menulis Entry Blog versi aku sendiri. Ada idea nak tambah? Boleh ajukan dan senaraikan di kotak komen. Akan ku hasilkan lagi Tips Menulis Entry Blog Versi YUMIDA II @ Versi KORANG nanti. InsyaAllah.


41 comments

thx for the tips. amat berguna :)

samalah sy sis.hubby kdg2 pelik sy termenung mata pdg langit,lps tu key in laju2 kt hp.ms idea dtg hgn dipersiakan hehe.ye klu blh elak entri yg emo n bersifat peribadi sbb bila sggh blog kwn mcm tu,sy x tw nk komen apa huhu.nice sharing!

pic tu buat sendiri ke?

Jomlah Sertai Segmen Mega 3000 Follower By Blog 3 Dalam 1
Klik Sini ! Klik Sini ! Klik Sini !

wow.. terbaek..

lya pon sama.. entri lya bkisarkan diri sendiri & family... sbb hobi lya sejak dulu, dr blum bgelar blogger lagi ialah ambik gambar.. so gambar2 tu la dijadikan entri.. skarang ada ank..lg mncurah idea nk simpankan memori waktu ank mbesar

thanks for the tips... bila baca bagus plak :)

alamak .. entry emo ye , baru harini update entry penuh emo ! hahaha :D

good tips..hehe...tulah kdg2 tertulis entri emo..tu pun sbb sdih ade problem..hehe..tp ade juge org perihatin..hehe..:)

wahhhhh,okay...simpan kekemas tips ni,hehehehe...


p/s: benda tu kita jual boleh?ahak :P

Nice3! ecah suka..tips y bagus! =D

Entry kita jarang ada gambar. Ahak Ahak.

boleh try tips2 ni. cikna selalu takde idea nak menulis. hihihi..

tips yg kedua 2 sma ngn kta slalu buat . .. . hehehehhe :D

sedang mencuba mempelbagaikan gaya bahasa yang relax, cool, bersahaja n people enjoy masa baca..

#bole cuba tips ni.. =))

nice one... lain org lain caranya kan...? (^_^)

betul tu yumi... kena mesra alam jugak.. nak tahu mesra ke tak baca balik entry kita sendiri

hai yumida :))

agak lama nyue xsinggah sini...nice tips..hehehe



tips yg bgus,, nice..
blogwalking dari http://beritaremajaonline.blogspot.com/

hehe..menarik tips nie..saya pun klu teringat something letak tajuk kat draft dulu..nanti bila dah ade masa baru start menulis..hehehe

Regards,
-Strider-

saya baru nak belajartulis blog..give me a hand...;)

hehehe. meletop la tips ni. :)

terbaiklah entri ni... bagus2..

entri ini telah di review...

http://www.mialiana.com/2013/03/review-1-tips-menulis-entry-blog-versi.html

dari blog Mia Liana... tips yg baik mmg pcl ikuti, no emo dlm penulisan pcl tu pasti..baca pn malas apa lg sendiri yg tulis.

datang sini dari blog kak mia...he hehe...nice tips...tapi part berjela2 tu i can't help it la adik...memang dah semulajadi cenggitu... he he he...

idea yg datang dari pengalaman dapat menceritakan satu entry yg baik...
info u good idea...

nice tips...tahniah sebab direview...:)

entry yang menarik..emo ( emosinal ) emosi sedih maksudnya orang tak suka, hehehe ada entry emosi saya jg..ok nak elakkan lah nanti, saat sedih tu kekadang terbuat entry sedih...apapun blog ni hak kita nak buat apa kan...mybe ada yg tak kisah kalau ada entry sedih..tahniah menang segmen di blog mia

Thank..tio yang boleh dijadikan panduan...


EmoticonEmoticon