Minggu 26
Tarikh: 22 Jun 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | 4.1 Pengenalan kepada perniagaaan |
Subtajuk | 1.3 Bentuk dan jenis perniagaan |
Objektif | 1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan 2. Menerangkan jenis perniagaan dalam negeri dan antarabangsa 3. Mengenal pasti jenis perniagaannya |
ABM | Buku teks, halaman 304 – 305 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan jenis-jenis perniagaan yang diamalkan pada masa sekarang |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Perhimpunan Sesi Petang (Sempena Minggu Koop Sekolah) |
Tarikh: 23 Jun 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 17 Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?/ Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengetahui cara menjaga alam sekitar 2. Menyedari kepentingan penglibatan manusia dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar 3. Memberikan sumbangan dalam aktiviti menjaga alam sekitar |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 95 – 101 |
Penerapan Nilai | Toleransi dalam hidup bermasyarakat |
Penilaian | Penerapan unsur kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk keseimbangan ekosistem |
Refleksi | Pelajar menyatakan usaha yang dilakukan oleh mereka dalam aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan sekolah |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis media dan bahan yang digunakan dalam catan 2. Mempelajari teknik menghasilkan catan dan mengapliksi dalam lukisan 3. Proses melukis catan |
Aktiviti | Mewarna catan |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Pelajar berusaha memahami teori penggunaan catan, walaupun pada mulanya sukar namun akhirnya catan dapat dihasilkan apabila mengaplikasi teknik-teknik yang dipelajari |
Tarikh: 24 Jun 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis media dan bahan yang digunakan dalam catan 2. Mempelajari teknik menghasilkan catan dan mengapliksi dalam lukisan 3. Proses melukis catan |
Aktiviti | Mewarna catan |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Pelajar menghasilkan catan dengan bantuan guru |
Tarikh: 25 Jun 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis media dan bahan yang digunakan dalam catan 2. Mempelajari teknik menghasilkan catan dan mengapliksi dalam lukisan 3. Proses melukis catan |
Aktiviti | Mewarna catan |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | Guru membimbing pelajar dalam menyiapkan catan dan memastikan pelajar menyiapkan tugasan diberi |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | 4.1 Pengenalan kepada perniagaaan |
Subtajuk | 1.4 Milikan Perniagaan |
Objektif | 1. Mengenal pasti ciri milikan perniagaan berdasarkan pemilik, liabiliti dan modal 2. Menerangkan kelebihan dan kekurangan jenis milikan perniagaan |
ABM | Buku teks, halaman 305 – 309 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Hemah Tinggi |
Refleksi | Guru menerangkan dengan lebih terperinci tentang jenis-jenis perniagaan yang ada pada masa sekarang dengan memberi contoh-contoh yang mudah kerana terdapat segelintir pelajar yang kurang faham berkaitan milikan perniagaan |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 18 Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 102 – 103 |
Penerapan Nilai | Menjaga alam sekitar |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya memelihara kesegaran alam sekeliling di mana mempengaruhi kualiti kehidupan manusia yang lebih baik |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan peranan pihak-pihak tertentu yang bertanggungjawab dalam menangani pencemaran alam sekitar |
Tarikh: 26 Jun 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 18 Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 102 – 103 |
Penerapan Nilai | Memelihara dan memulihara sumber-sumber alam |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya udara bersih terhadap semua hidupan bernyawa di muka bumi ini |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat punca pencemaran udara dan menyenaraikan kesannya dalam jangka panjang terhadap manusia dan semua hidupan pada masa kelak |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis media dan bahan yang digunakan dalam catan 2. Mempelajari teknik menghasilkan catan dan mengapliksi dalam lukisan 3. Proses melukis catan |
Aktiviti | Mewarna catan |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Penyerapan Ilmu | Sejarah |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Guru membimbing pelajar dalam menyiapkan catan |
Tarikh: 27 Jun 2009 Hari: Sabtu |
Sambutan Hari Guru Bahagian di SMK Serian |
Minggu 27
Tarikh: 29 Jun 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | 4.1 Pengenalan kepada perniagaaan |
Subtajuk | 1.5 Faktor mempengaruhi perniagaan |
Objektif | 1. Menyenaraikan faktor yang mempengaruhi perniagaan 2. Menjelaskan kesan setiap faktor yang mempengaruhi perniagaan |
ABM | Buku teks, halaman 310 – 311 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Rasional |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan kesan-kesan bagi setiap faktor yang mempengaruhi perniagaan pada masa kini |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 18 Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Tahukah Anda?/ Anda Prihatin?/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 104 – 107 |
Penerapan Nilai | Menjaga maruah diri sebagai seorang pelajar |
Penilaian | Pelajar faham dan menghuraikan punca-punca berlakunya pencemaran pada masa sekarang |
Refleksi | Pelajar membentangkan pendapat masing-masing berkaitan langkah-langkah mengelak pencemaran udara |
Tarikh: 30 Jun 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 18 Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Tahukah Anda?/ Anda Prihatin?/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 104 – 107 |
Penerapan Nilai | Kasih Sayang sesama manusia |
Penilaian | |
Refleksi | |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Proses melukis catan 2. Pelajar melukis catan dengan idea masing-masing |
Aktiviti | Melukis dan mewarna catan |
Penerapan Nilai | Menghormati orang yang lebih tua |
Penyerapan Ilmu | Geografi |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi |
Tarikh: 1 Julai 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Proses melukis catan 2. Pelajar melukis catan dengan idea masing-masing |
Aktiviti | Melukis dan mewarna catan |
Penerapan Nilai | Menghormati orang yang lebih tua |
Penyerapan Ilmu | Geografi |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi |
Tarikh: 2 Julai 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Proses melukis catan 2. Pelajar melukis catan dengan idea masing-masing |
Aktiviti | Melukis dan mewarna catan |
Penerapan Nilai | Menghormati orang yang lebih tua |
Penyerapan Ilmu | Geografi |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | 4.1 Pengenalan kepada perniagaaan |
Subtajuk | Latihan Pengayaan |
Objektif | 1. Membuat latihan pengayaan dalam buku teks 2. Penyemakan jawapan latihan pengayaan bersama-sama 3. Menerangkan konsep, bentuk dan jenis-jenis perniagaan secara ringkas |
ABM | Buku teks, halaman 312 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Amanah |
Refleksi | |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 19 Sumber Laut Terpelihara Manfaat Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami kepentingan memelihara sumber laut dan lautan 2. Menunjukkan sikap bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin 3. Melaksanakan tanggungjawab memelihara laut dan lautan daripada tercemar |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 110 |
Penerapan Nilai | Mematuhi peraturan keluarga |
Penilaian | |
Refleksi |
Tarikh: 3 Julai 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 19 Sumber Laut Terpelihara Manfaat Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami kepentingan memelihara sumber laut dan lautan 2. Menunjukkan sikap bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin 3. Melaksanakan tanggungjawab memelihara laut dan lautan daripada tercemar |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 110 |
Penerapan Nilai | Menjaga adab dan tutur kata ketika bercakap |
Penilaian | |
Refleksi | |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | 1.2 Seni Halus |
Bidang | 1.2.2 Catan |
Objektif | 1. Proses melukis catan 2. Pelajar melukis catan dengan idea masing-masing |
Aktiviti | Melukis dan mewarna catan |
Penerapan Nilai | Menghormati orang yang lebih tua |
Penyerapan Ilmu | Geografi |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna air |
Refleksi |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
3 comments
Tahniah! RPH cikgu didapati lengkap dan teratur. Perlu membaiki bahagian refleksi – untuk menunjukkan hasil p&p dalam bentuk yang boleh diukur / quantitatif.
RPH disediakan dengan baik dan kemas. RPH terperinci dan padat. Teruskan.
RPH terperinci, kemas kini. Teruskan.