Minggu 18
Tarikh: 27 April 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Jahitan |
Subtajuk | 5.2 Penghasilan Artikel |
Objektif | 1. Menjahit artikel mudah 2. Menghias artikel menggunakan jahitan insang pari, suji bilang, silang pangkah, renda dan kun |
ABM | Buku teks, halaman 97 - 101 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan jenis-jenis jahitan |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak 2. Menyedari kepentingan asuhan didikan ibu bapa 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 72 - 76 |
Penerapan Nilai | Hemah Tinggi |
Penilaian | Pelajar mengetahui pentingnya mentaati ibu bapa |
Refleksi | Pelajar memberi pendapat cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa sebagai seorang anak |
Tarikh: 28 April 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak 2. Menyedari kepentingan asuhan didikan ibu bapa 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 72 – 76 |
Penerapan Nilai | Menjaga Maruah Diri |
Penilaian | Penerapan kasih sayang terhadap kedua orang tua |
Refleksi | Pelajar menyatakan idea cara membahagiakan kedua orang tua |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis landasan keretapi |
Penerapan Nilai | Toleransi |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar berusaha menghasilkan sebuah lukisan dari sudut perspektif |
Tarikh: 29 April 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis landasan keretapi |
Penerapan Nilai | Peramah |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar mengapliksi penggunaan gubahan warna |
Tarikh: 30 April 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis landasan keretapi |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menyiapkan lukisan |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Jahitan |
Subtajuk | Latihan Pengayaan Bab 5: Jahitan |
Objektif | 1. Membuat latihan dalam buku teks 2. Membuat penyemakan jawapan bersama-sama |
ABM | Buku teks, halaman 104 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Kasih Sayang |
Refleksi | Pelajar menyiapkan latihan |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Refleksi/ Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak 2. Menyedari kepentingan asuhan didikan ibu bapa 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 77 |
Penerapan Nilai | Amanah |
Penilaian | Penerapan unsur kasih sayang dalam diri pelajar |
Refleksi | Pelajar menghasilkan sebuah kad khas untuk ibu dan bapa |
Tarikh: 1 Mei 2009 Hari: Jumaat |
Cuti Hari Buruh |
Minggu 19
Tarikh: 4 Mei 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Tanaman Hiasan |
Subtajuk | 6.1 Pembiakan Secara Keratan Batang |
Objektif | 1. Menerangkan jenis keratan batang 2. Menyediakan keratan batang 3. Menjaga keratan batang di tapak semaian |
ABM | Buku teks, halaman 109 - 111 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Saling Membantu |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan jenis-jenis keratan batang |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 78 – 80 |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya mematuhi prinsip dalam keluarga |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat prinsip dalam keluarga masing-masing |
Tarikh: 5 Mei 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 78 – 80 |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya mematuhi prinsip keluarga |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat prinsip kelurga yang dimalkan oleh mereka |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis tajuk bebas tetapi berkaitan ruang dan perspektif |
Penerapan Nilai | Sopan Santun |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan berbentuk perspektif dengan idea masing-masing |
Tarikh: 6 Mei 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis tajuk bebas tetapi berkaitan ruang dan perspektif |
Penerapan Nilai | Hemah Tinggi |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar melukis sudut perspektif dengan bantuan guru |
Tarikh: 7 Mei 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis tajuk bebas tetapi berkaitan ruang dan perspektif |
Penerapan Nilai | Hormat Kepada Orang Yang lebih Tua |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan perspektif dengan sempurna |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Tanaman Hiasan |
Subtajuk | 6.2 Penanaman Anak Pokok |
Objektif | 1. Menyediakan Medium Penanaman 2. Mengubah keratan berakar ke beg politena |
ABM | Buku teks, halaman 111 - 113 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Menjaga Alam Sekitar |
Refleksi | Pelajar memahami prosedur menyediakan medium penanaman keratan batang |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Tindakan Anda? |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 81 – 82 |
Penerapan Nilai | Rasional |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh keluarga |
Refleksi | Pelajar memberi contoh peraturan keluarga masing-masing |
Tarikh: 8 Mei 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Tindakan Anda? |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 81 – 82 |
Penerapan Nilai | Rasional |
Penilaian | Pelajar mengetahui kebaikan mematuhi peraturan keluarga |
Refleksi | Pelajar memberi contoh peraturan keluarga masing-masing |
Tingkatan | 1L (Masa: 2.35 – 3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Ruang |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Mengkaji hubungan antara ruang dan perspektif 2. Mengkaji hubungan antara ruang dan warna 3. Mengkaji hubungan antara ruang dan bentuk |
Aktiviti | Melukis tajuk bebas tetapi berkaitan ruang dan perspektif |
Penerapan Nilai | Taat Kedua Ibu Bapa |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna |
Refleksi | Pelajar menghasilkan lukisan perspektif dengan kreatif |
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓