Ejaan Sebenar Ramadan Atau Ramadhan??

As salam buat semua, hari ni merupakan hari ke 6 umat Islam berpuasa. Alhamdulillah..bulan Ramadhan bulan yang penuh keberkatan. Moga kita sama-sama ambil peluang untuk tingkatkan amalan kebajikan kita.

Berbicara pasal perkataan Ramadhan. Mana satu yang betul erk? Ejaan Ramadan atau Ramadhan? Konpius sikit. Kalau berdasarkan penulisan aku sendiri, aku akan gunakan ejaan Ramadhan. Tapi bila tengok kat surat khabar, berita online, drama kat kaca tv, perkataan Ramadan yang digunakan. Blur pulak aku, mana satu ejaan yang betul ni?

Ejaan sebenar Ramadan atau Ramadhan, perkataan Ramadan dan Ramadhan 2015

Persoalan pasal ejaan Ramadan versus Ramadhan dah lama berlegar dalam kepala aku. Hinggalah tiba hari ni, aku terbaca kat news…

‘Ramadhan lebih tepat dari segi bunyi daripada Ramadan. Dulu kita memang eja Ramadhan. Ini adalah masalah bila kita kongsi istilah dengan Indonesia dan Brunei. Kadang-kadang ejaan dan sebutan yang kita guna turun temurun dan betul diubah pasal nak ikut Indonesia atau Brunei. Ramadhan daripada bahasa Arab dan dieja guna abjad Arab. Kita guna pakai dan kita kata Jawi. Ikut ejaan Jawi, bunyinya Ramadhan bukan Ramadan.’ Readmore: Ramadan / Ramadhan

Kan, penulis tu pun menyokong perkataan Ramadhan lebih tepat digunakan. Tapi kat media cetak, media massa penggunaan ejaan Ramadan lebih meluas. 

9 comments

ah'ah la yumida. PG selalu nampak ramadan je.

Thanks Yumida! Hehe.. kita pandng mudah jer bende2 ni kan. Tak pernah nak ambik tau.. hiks,..

tapi dya selalu guna ramadhan..hehe

sepatutnya ramadhan..sbb huruf Dho dlm ejaan jawi.

Cikgu BM saya penah tegur pasal nie dulu.. Huhu Saya dah biasa guna Ramadhan..

Ya.. Lebih tepat Ramadhan sebab guna huruf ض bukan د


EmoticonEmoticon