Istighfar: Penyebab Doa Kita Termakbul

Beristighfarlah selalu agar kita memperoleh perlindungan daripada Allah SWT. FirmanNya yang bermaksud:

“Dan Allah sesekali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu (wahai Muhammad) ada di antara mereka. Dan tidaklah pula Allah akan menyeksa mereka sedang mereka beristighfar (meminta ampun).
Surah al-Anfal: ayat 33

Istighfar punca dan sebab doa kita termakbul, hadis dan surah berkaitan istighfar, kelebihan, kebaikan, manfaat istighfar, cara agar doa termakbul, istighfar memohon ampun dari Allah, zikir dan istighfar
kredit foto istighfar

Insan yang sentiasa beristighfar adalah golongan yang selalu memohon keampunan dengan Allah SWT. Golongan ini sering mendapat doa-doa malaikat. Lihatlah, betapa mulianya manusia yang tidak lokek memohon ampun Ilahi. Istighfar juga dapat memberi kesenangan dan melepaskan kita daripada kerisauan serta keresahan.

            Kelebihan Ishtigfar
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesiapa melazimkan istighfar, maka Allah akan jadikan jalan keluar dalam kesulitan hidup, jadikan setiap keresahannya menjadi kebahagiaan dan Allah akan memberinya rezeki daripada jalan yang tidak disangka-sangka.”
HR Abu Daud & Ibnu Majah
Sumber: Buku Demi Redha Ibu Bapa

Jadi, marilah kita sama-sama melatih diri kita dengan beristighfar setiap hari. Moga dengan hati yang ikhlas beristigfar akan menyebabkan doa kita semua termakbul. Insha Allah..  

1 comments so far

nice sharing..jom istighfar sentiasa


EmoticonEmoticon