Ads i+n

❤ Persembahan bunga api meledum-ledam malam MERDEKA 2016. Memang WOW!!!
❤ Mari berjiwang! Dedikasi untuk Hari Kemerdekaan Malaysia 2016
❤ Jiwang lagi. Ditujukan khas untuk Hari Malaysia 16 September
❤ Ibu bapa kena AMBIL TAHU perkara ini..jika sayangkan anak2
Mari mengorat! Pewit..>
❤ Zikir dodoikan anak sampai tidur lena
❤ Doa untuk ibu bapa - terbaik! Buat sesiapa membacanya rasa sebak

Tebaloi Mukah Buah Tangan Balik Kampung

Tebaloi merupakan makanan ringan yang popular di kalangan masyarakat Melanau kat sini. Termasuklah sagu dan sagon. Paling mabeles umai obor-obor. Mmmm sedapnya.

Tebaloi Mukah snek ringan orang Melanau

Setiap kali balik kampung, mesti tertanya-tanya apa ole-ole nak di bawa balik nanti. Buah tangan untuk keluarga kat kampung. Kalau musim ikan senang. Bawa ikan masin, ikan salai. Tu kalau musim ikan.

Rupanya aku baru tahu yang abang aku nombor 2 tu suka makan tebaloi. Patut la tiap kali balik dia tanya ada bawa apa-apa tak. Rupa-rupanya dia peminat tebaloi. Ala senang la kalau macam tu. Beli je tebaloi tiap kali balik kampung. Buah tangan tebaloi dari Mukah. Kat pasar lama Mukah banyak jual tebaloi.

Harga tebaloi RM1.30 bagi bungkusan biasa. Kalau macam packing atas tu, harganya RM2 sebungkus. Lebih jimat sebab lebih banyak kuih tebaloi tu di dalam. Korang pernah makan tebaloi? Rasa tebaloi lemak-lemak manis.

Terima kasih membaca Tebaloi Mukah Buah Tangan Balik Kampung

5 comments:

  1. Tak pernah..pos kan boleh tak Yumi???heheh..

    ReplyDelete
  2. xpernah dgr pown....dibuat dr ikan ke? mcm keropok?

    ReplyDelete
  3. Uhh first time dengar ni ... tak pernah rasa lagi makanan sarawak yang ni.

    Terima kasih sbb sudi cerita.

    ReplyDelete