Latihlah Anak Berdikari Sejak Kecil


Assalamualaikum
Arini ni aku nak paparkan isu tentang belajar berdikari
Khasnya di kalangan kanak-kanak

Penting utk kita mendidik anak2 utk belajar hidup berdikari
Supaya menyemai rasa bertanggungjawab dlm diri mereka

Even aku bukanlah seorang ibu
Tapi boleh dipraktikkan utk anak buah
Haaa..klo korang ade adik yg masih kecil pun blh dipraktikkan

Anak2 yg masih kecil
Ajarlah mereka menyimpan barang mainan selepas digunakan
Ajar cara mengemas, menyusun barang mainan ke tempat asal
So...takde la nampak semak kannn

Anak2 yg bersekolah rendah
Haaaa..yg ni pun sama
Latih mereka utk mencuci pinggan sendiri selepas makan
Lap meja makan selepas digunakan
Ajar melipat pakaian sendiri
Menyusun rak buku sendiri
Melatih mencuci kasut sekolah sendiri
Even kasut yg di cuci tak bersih..takpe
Sekurang-kurangnya mereka belajar berdikari
Tak mengharapkan orang lain

Anak2 yg dah bersekolah menengah
Ha...klo yg dh besar gini
Rasanya dah boleh berdikari sendiri
Dah boleh fikir itu ini
Juz pantau dan sentiasa memberi nasihat

Isu berdikari ni nampak remeh kannn
Tapi sesetengah pihak tak endahkan
Kengkadang yg dah berumur 9..11..12 tahun
Asyik mengharapkan orang tua
Merengek-rengek meminta air..
Kan dah besar..boleh bancuh sendiri
Boleh ambil sendiri

Kasut pun takmo nak cuci sendiri
Klo ade 4..5 orang anak yg berderet masih bersekolah
Yg masing2nya menggunakan 2 pasang kasut dlm seminggu
Bayangkan...si ibu berhempas pulas mencuci kasut sang anak berjumlah 10 pasang!
Baru sebut pasang..klo nak kira satu2..kesemuanya 20 kasut!
Hadoi!!!!
Ade gak kes..rambut pun malas nak sikat..sampai bergulung2 rambut

Dlm melatih anak2..harus disisipkan ketegasan
Ketegasan tak bermaksud garang..
Klo tak buat kene pukul..tak!
Tegas..ye tegaslah..

27 comments

Nice info! sebenarnye daripada kecik lagi kite kene berdikari... Sambil tu, dapat jugak ringankan beban mak ayah.

memang kena ajar dari kecik. kalau dah terbiasa senang tak boleh jgk kan.

benda2 semua ni mmg kena ajar dari kecil tahu..
org kata, melentur buluh biar dari rebungnya...

kalau dah besar, baru nak ajar takut terlambat sudah...

salam.. cik yumida
melentuq buluh biaq dari rebungnye..
hihi betul x cik yumida..^^

Kamek dah dibiasa leh mak mewk molah keja kedak towk kecuali masak bap ya mewk sik pande masak sampe kinek towk.. Hahah

betul tu.. nati nak bt keje lain snang.. nak2 kalau ada anak kecik lg.. so abam n kaka boleh da bt keje sendiri

adik2 amal pekakkan telinga jerr.. sakit hati betul..

setuju
mak ayah tak boleh manjakan anak

sejak dar kecil ni la kena lentur baik2 :)

peganglah pada kata-kata ini. "sayangkan anak ditangan-tangankan." renung2kan dan fikir2kan ..hehee :)

bab cuci kasut tu, klu da adik laki ni mmg payah sikit. diorang yg suruh kakaknya (solehah) basuhkan. cehhh geram btl...

hah ni meh mak dara nk komen ^^.akk dr si kembar kecil smpilah dh djh 5 ni,mmg dh latih diorang utk urus dr sdri termasuklah mainan,buku,pakaian dll.bagi akk itu utk melatih diorg spya pergi mana je sng dh pandai berdikari.

cuma bhgn dpr akk x bg sentuh lagi melainkan rgn2 mcm cuci pggn,hiris bawang,kupas carrot,buang sampah.smpi selalu pulak sedara-mara mta tips mcm mn nk didik anak.

tapi akk cuma ckp..manjakan anak ada hadnya,jgn smpi menyusahkan dan memalukan ibubapa sudahlah,sbb nnt org akan cakap...

"huishh ank sapalah tu pemalas betul,pggn sdri pun x nk cuci".

setuju tu akak. Melentur buluh biar dari rebungnya. Tak gitu

melentur buluh biar dari rebungnya.. kalau dah jadi buluh, tak guna melentur.. hehehe

bagus....sikap yg didik dari kecil akan memberi kesan hingga ke dewasa kelak

nice info sis

berdikari itu penting. eh? hehe.. nice info :D

betul2..
kalo x..xde lah pepatah melentur buluh biarlah dr rebungnya :)

melentur buluh biar dari rebungnya..nanti kalo ada anak bole la amalkan... =)

Mengajar anak-anak atau budak2 berdikari bukan perkara yang mudah sebenarnya so kena ada kesabaran dalam diri.;)

Nice entry!!!
Yup kena asuh dari kecik barulah besar nanti pandai berdikari... =D

mmg tnggjwb yg berat kan nk didik anak ni..klu yg ramai gah..semua prngai lain2 plk tu..huhu..tula tnggjwb ibu bpa ;-)

mendidik anak ni mmg kena tegas

Nice info..bak kata orang2 tua, kalau melentur buluh biarlah dari rebungnya..

setuju..
mendidik ank biar dari kecik kan

setakat ni anak2 lelaki..kalau semua pun mumi buat letihla ni maciam


EmoticonEmoticon