Minggu 32
Tarikh: 3 Ogos 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Perdagangan dan Keusahawanan |
Subtajuk | 4.2 Penubuhan dan Pengendalian Perniagaan |
Objektif | 1. Latihan Pengayaan A & B 2. Rumusan keseluruhan bab penubuhan perniagaan 3. Sesi soal dan jawab |
ABM | Buku teks, halaman 315 - 331 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Amanah |
Refleksi | Pelajar membuat latihan pengayaan dalam buku teks. Seramai 84% pelajar memerlukan bimbingan daripada guru untuk menyelesaikan latihan dalam buku teks. Manakala, 16% pelajar lagi boleh mencari jawapan dengan usaha sendiri. Selesai membuat latihan, guru membuat penerangan ringkas tentang rumusan bab 2. Pada hujung masa, guru membuat sesi soal jawab dengan pelajar. Sebanyak 100% pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan. |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 25: Wanita Insan Istimewa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Memahami dan mengenal pasti hak wanita sebagai ibu dan isteri 2. Menerima wanita sebagai anggota penting dalam keluarga 3. Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 149 – 153 |
Penerapan Nilai | Menghormati Hak Wanita |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya peranan ibu dalam menguruskan hal rumah tangga |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat perbezaan peranan ibu dan ayah masing-masing |
Tarikh: 4 Ogos 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 25: Wanita Insan Istimewa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Memahami dan mengenal pasti hak wanita sebagai ibu dan isteri 2. Menerima wanita sebagai anggota penting dalam keluarga 3. Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 149 – 153 |
Penerapan Nilai | Menghormati Hak Wanita |
Penilaian | Pelajar memahami tugas dan tanggungjawab ibu di rumah |
Refleksi | Pelajar menyatakan idea tugas lain ibu selain menguruskan hal rumah tangga |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Tajuk | Poster wajah |
Bidang | Asas Seni Reka |
Objektif | 1. Melakar muka dengan menggunakan garisan 2. Membuat setiap bentuk objek muka pada kertas lukisan 3. Menggunakan teknik gosokan warna pensel |
Aktiviti | Melukis wajah sendiri |
Penerapan Nilai | Hemah Tinggi |
Penyerapan Ilmu | Sains |
Alat Bantu Mengajar | Pensel, pembaris, pemadam, kertas lukisan dan warna pensel |
Refleksi | Pelajar melukis wajah masing-masing pada kertas lukisan. Pelajar berpandukan garisan yang diterangkan oleh guru. Seramai 100% pelajar menyiapkan lukisan dan menghantar lukisan sebaik masa tamat. |
Tarikh: 5 Ogos 2009 Hari: Rabu | |
Sukan Tahunan Sekolah |
Tarikh: 6 Ogos 2009 Hari: Khamis |
Sukan Tahunan Sekolah |
Tarikh: 7 Ogos 2009 Hari: Jumaat |
Sukan Tahunan Sekolah |
Tarikh: 8 Ogos 2009 Hari: Sabtu |
Jogathon Sekolah |
Minggu 33
Tarikh: 10 Ogos 2009 Hari: Isnin | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Perdagangan dan Keusahawanan |
Perkara | Kerja Kursus |
Subtajuk | 1.3 Langkah Menubuhkan Perniagaan Kecil |
Soalan | 1. Menyenaraikan langkah menubuhkan perniagaan kecil 2. Menyatakan dokumen yang terlibat dalam penubuhan perniagaan kecil 3. Mengisi borang pendaftaran perniagaan a) Borang PNA.42 (mendapat kelulusan nama kedai) b) Borang A (mendaftar perniagaan) c) Lesen Perniagaan |
ABM | Buku teks, halaman 316 – 324 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Gigih |
Refleksi | Pelajar menyiapkan kerja kursus dengan bantuan guru. Pelajar amat memerlukan bimbingan guru dalam mengisi ketiga-tiga borang pendaftaran perniagaan. Sebanyak 100% pelajar menghantar kerja kursus pada masa ditetapkan. |
Tingkatan | 3H (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 26: Pekerja: Jasamu Dihargai, Hakmu Diiktiraf |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan pekerja 2. Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja 3. Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 155 – 157 |
Penerapan Nilai | Melindungi Hak Pekerja |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya sumbangan diberikan kepeda para pekerja atas jasa mereka dalam membangunkan syarikat |
Refleksi | Pelajar menyatakan pendapat jika mereka seorang majikan, pelbagai sumbangan dan ganjaran diberikan untuk pekerja bawahan mereka |
Tarikh: 11 Ogos 2009 Hari: Selasa | |
Tingkatan | 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 26: Pekerja: Jasamu Dihargai, Hakmu Diiktiraf |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan pekerja 2. Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja 3. Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 155 – 157 |
Penerapan Nilai | Melindungi Hak Pekerja |
Penilaian | Pelajar memahami pentingnya member penghargaan kepada para pekerja atas jasa mereka |
Refleksi | Pelajar memberi idea contoh-contoh sumbangan lain yang boleh diberikan kepada pekerja selain ganjaran bonus dan wang tunai. |
Tingkatan | 1C (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Peperiksaan Ujian Bulanan II Tajuk: Poster |
Tarikh: 12 Ogos 2009 Hari: Rabu | |
Tingkatan | 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Peperiksaan Ujian Bulanan II Tajuk: Poster |
Tarikh: 13 Ogos 2009 Hari: Khamis | |
Tingkatan | 1M (Masa: 2:00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Peperiksaan Ujian Bulanan II Tajuk: Poster | |
Kelas | 1H (Masa: 3.25 – 4.00) |
Subjek | KHB-Reka Bentuk & Teknologi |
Tajuk | Perdagangan dan Keusahawanan |
Perkara | Kerja Kursus |
Subtajuk | 1.3 Langkah Menubuhkan Perniagaan Kecil |
Soalan | 1. Menyatakan sumber modal dengan betul 2. Menyambung semula pengisian ketiga-tiga borang pendaftaran perniagaan |
ABM | Buku teks, halaman 319 – 325 |
KBKK | Sistematik |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | |
Tingkatan | 3H (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 27: Kecacatan Bukan Penghalang |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Menyedari sumbangan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang 2. Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku teks, halaman 160 – 162 |
Penerapan Nilai | Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya |
Penilaian | |
Refleksi |
Tarikh: 14 Ogos 2009 Hari: Jumaat | |
Tingkatan | 3B (Masa: 7.30 – 11.45 a.m), 3F/3G (Masa: 7.30 – 11.45 a.m) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Bahasa Iban – Kertas I & II b) Bahasa Cina – Kertas I & II | |
Tingkatan | 1L (Masa: 10.30 – 11.30 a.m) |
Matapelajaran | Pendidikan Seni |
Peperiksaan Ujian Bulanan II Tajuk: Poster |