TVku bermistik! Penuh misteri!!!

Kesinambungan mistik versus tenaga kinetik:

- 6 Januari 2014 jam 7.15 malam –

Tv dan decoder Astro dalam mode standby. Sedang aku rancak berbual dengan hb, hb melemparkan soalan hari ni tv meragam lagi tak macam malam semalam. Aku cakap takde. Ok je. Lepas tu hb cakap ONkan tv nak tengok channel sports. Tetibe…. ‘tit!’ tv ON dengan sendirinya… sejurus selepas hb suruh buka tv. Aku dan hb berpandangan. Remote tv dan remote Astro time tu berada di atas meja bersebelahan tv. Persoalannya, siapa yang ONkan tv???

Aku pun kenyitkan mata kat hb. Aku story la harini aku ada post entry di blog pasal TV rumahku berhantu!!!. Ada rakan blogger cakap maybe ada masalah teknikal or tenaga kinetik pada remote tv/ remote Astro tu. Lepas aku kenyit mata tu kan, aku cakap kat hb, “Takde nak mistiknyer, kalau decoder Astro tu ON baru la mistik”. Aku pun gelak.. Lepas aku habis cakap tu kan, tetibe ‘tit!’. Decoder Astro tu hidup!!! Remote masih di atas meja tv. Sekali lagi ..aku dan hb berpandangan.

Hb tanye aku, “Sayang seram tak?”. Jawapan aku, “Tak laa…maybe tenaga kinetik kot yang hidupkan decoder Astro tu. Kalau tv tu OFF sekali lagi. Baru ada ehem-ehem”.  Aku pun main kenyit mata kat hb sambil cakap, “TV…OFF cepat!”. ‘Tup!’ TV tetibe OFF dengan sendirinya. Adakah ini kebetulan atau ada sesuatu di sini????? Penuh persoalan..

Aku pun buka cerita yang aku rekod sebentar tadi. Ariana Rose episode 5. Kalau rekod senang nak forward laju-laju bila ada iklan. Pada awalnya, cerita ditonton berjalan lancar. Tiada gangguan. Bila tiba bahagian solat Maghrib, tiba-tiba siaran rakaman tu terhenti. Time tu remote Astro berada di sebelah tanpa disentuh oleh sesiapa. Kalau ianya terhenti sure ada orang yang tekan button stop kan. Ni tidak..pelik sungguh….

Lepas siaran tu terstop, aku pun resume balik siaran tertangguh tu. Masih lagi solat Maghrib, azan berkumandang di tv. Hanya beberapa saat je, tetibe stop balik. Haish…apa kena dengan tv aku harini. Kali ketiga, aku resume kan balik..masih lagi kedengaran azan. Sambungan yang tadi. Tetibe ‘stop’. Aku pandang kat hb…memasing muka macam blur.

Time tu kan, aku rasa maybe remote tu kot yang mencetuskan tenaga kinetik. Aku pun ambil remote tv dan remote Astro. Aku keluarkan bateri kedua-dua remote tu. 5 minit menonton, Alhamdulillah takde apa-apa gangguan. ‘Tit!’ tetibe siaran tv tertukar ke channel lain? Siapa yang tukar? Remote tv dah tak berfungsi lagi.

Selepas apa yang berlaku bermula malam semalam hingga ke hari ini. Aku masih pelik dengan kejadian yang terjadi pada tv dan Astro rumah aku ni. Tak tahu apa puncanya. Nak kata takut, takde la jugak. Bagi aku mungkin ada masalah teknikal pada remote tu. Yang jadi persoalan, kalau remote dan decoder bermasalah. Mengapa tv aku boleh ON dan OFF dengan sendirinya? Segalanya berlaku dengan serta merta. Spontan. Wallahu a’lam.

22 comments

Eheem , seram je bace entri nie . hehe
Agaknye laa tenaga kenetik . Tak pun astro saje maen2 dengan Yumida kut . hehe

ni orang astro punye keje kot hahaha.

hehe

cam menarik ja :P

http://pemudattbc.blogspot.com/2014/01/ustaz-don-bencana-alam-paling-teruk.html

Jom dengar kuliah ustaz don :)

mun cik akak ya dik...ng sik da gik cik akak depan tv..hahaha...

misteri n seram.. tapi bagus jugak, senang la pasni nak on n off tv..hehe

Tv geerasi baru tu...sbb guna suara je..xyah guna remote..hehehe...mgkin kebetulan..sbb dulu tv cik anis akan tertutup sendiri...tp rupe2nye setting sleep stiap 10-15 minit...maybe tv akak pun setting kot...kalau ada momok pun, pandai momok tu tgk tv kan..hehe...

errr.. seram pulak baca.. hehe.. kena siasat nih.. ;)

wooo... tv canggih sgt kot? ada setting and timer... heheh ^^

Assalam
Masyaallah. Menakutkan jer.. Apa agaknya ya?

alamaaakk.. memang kinetik..yg seraamm..huhu..

Perginya seorang sahabat..

saje nak menakut yumida tu.hihihi

Tahniah, bloglist kacak & cantik dah update. Blog awak sudah tersenarai. Tahniah dari BBL

My recent post : Pemenang Pencarian Bloglist 2014 By BBL

wow..pengalaman mistik sungguh..ada yang nak menumpang tgk tv kot yumida..huhu

canggih juak tv ktk tok. hehe.. sik payah susah2 pake remote.. ON/OFF pake suara jak. hehe. tapi ngutik pun ada juak.

serius seram.. kalo deqla dah lari masok tdo..haha..

aduhai memang seram ler....

seramnya.. Kalau Munirah terus cabut plug dan lari masuk bilik.. hihi

errrr...pelik tapi benar kejadian ni...

sib baik bukan sesorang masa tu kan hehe


EmoticonEmoticon