Tercekik Tulang Ikan


Aku..since kecik sampai dah besar sekarang
Always tercekik tulang ikan
Ala..tulang2 yg kecik tu..yg kat tgh2 bdn ikan
Aku ni memang....gelojoh makan
Then..bila tercekik...haaa mulalah rasa menyesal makan ikan


Semalam makan ikan kembung goreng
Boleh pulak tulang tu tersangkut kat tekak aku
Mula2 aku cuba nak muntahkan balik
Tp still jugak takmo keluar
Then aku teringat petua orang2 tua
Klo tercekik tulang ikan...telan segumpal nasi

Aah..nasi yg kita makan tuuuu
Ambil sebesar ibu jari
Kita gumpal2 jadi bulat
Then telan...insyaAllah..tulang tu akan segera hilang
Maybe dah masuk dlm perut kot
Aku pernah try..dah 2 kali..memang mujarab!
Terbukti..petua orang2 tua ni memang banyak membantu!

22 comments

selalu kalau tercekik tulang, buat jugak macam tu. alhamdulillah. ok :)

Anda ditag untuk giveaway ini http://syaza-applemints.blogspot.com/2013/03/giveaway-topup-1.html

mek pernah tercekik tulang..mak dah merik minum aek senduk, sik mok ilang.. nak dicoba ktk sik pat juak... last2 jumpalah org tua tok..diberik nya mek minum aek nok dibaca nya dgn ayat quran..alu serta merta ilang..

ermm sy cuba nk fhm ayat yg momo tulis tu :)

owh smpi dh bsr ni pun sy mmg fobia dgn tulang ikan sbb ms kecil pnh rush gi klinik sbb tercekik tulang ikan selar kuning msk asam rebus(hah panjang 6 harkat komen ni he3)

kisah tercekik tulang ikan mmg bahaya..saya pun fobia makan ikan...tu sbb dok pulun makan ayam jer..

ada satu lg petua org dulu2 klau tercekik tulang. nnti insyaAllah CiM share

ikan jga penyebab kita menjadi trauma..aha.. hehe..dlu pernah la jgak..lepas tu dah ban ikan dah..kalau sardin tak apa..lembut..hehe

Mmg trauma letak tulang.. Pnh dulu yulang ikn bilis je.. Lama x mkn ikan bilis.. Hihi... Guna petua yg sma.. Lau x jadi guna air tdung periuk yg dibaca ayt2 tertntu.. Mak pndai la bca.. Yak pun air rndmn mata kail... Yg ni kt kg je de...

kita sama, suka cekik tulang ikan..
ada juga yg kata, kalau tersangkut belah kiri..tarik cuping atas telinga kanan..

kalau sangkut belah kanan, trik cuping atas telinga belah kiri...
hihi

jarang sket tercekik tulang ikan....sbb sy kalau makan ikan slow kalah sipot...stu-persatu tulang yang diasingkan...huhuhuhh!!!

Saya tulang ikan tak pernah lagi kena tapi tulang ayam yg hancur dibuat rendang.saya pernah kena.

azab rasanya

Saya penah tercekik tulan, lepas tu terus taubat tak mau makan ikan tulang kecik2. Kalau boleh makan ikan pari je. Comey je post. lepas ni boleh la try gumpal2 nasi kalau tercekik. dulu minum air je kot.

Petua orang2 tua memang terbaik.. hehe

Tak suka makan ikan yg banyak tulang tu.

pernah gak tercekik tulang..pastu mak suh telan gumpalan nasik...sbb kata mak nnti tulang tu turun la skali ngan nasik..

dulu kecik2 kalau tercekik tulang ikan camtu la mak saya buatkan... now dah tak tercekik dah :)

kalu geram sgt korek je. haha

#paling xsuke tercekik tulang ikan huhu

petua org tua2 gumpal nasi pas tue telan...tapi x tau lah...

Aah betul tu petua orang tua dulu-dulu

huhu. lame dh tak tercekik. lupe dh rase mcm mane. :)

selalu jugak buat mcm tu. tp kalau tulang yg degil tu mmg xjalan. huhu..

Tulang takpe lagi rasenye... Dina pernah kene tersangkut serpihan lidi sosej... Giler tajam... Sakit mengalahkan tulang segala tulang hahaha...Kawan dina punyela prihatin suruh telan gumpal nasi tu.. Tapi tak berkesan langsung... Last last, masukkan jari je kat lubang tekak... Then tarik dan habes...

Sori komen berjela hehehe


EmoticonEmoticon