Gambar Hantaran Sirih Junjung & Sirih Dara

Sirih junjung / sireh junjung / sireh dara / sirih dara popular di musim orang kahwin. Biasanya gubahan hantaran sirih junjung ni dibuat oleh oleh golongan orang-orang tua. Sebab mereka tahu cara menyusun daun sirih atas dulang hantaran. Bagi anak muda pula, membuat sirih junjung agak sukar dan remeh. Banyak jarum peniti nak kena semat. Kalau tak dibuat dengan teliti, hasil kerja sirih junjung tak kemas, tak cantik. Jadi, video ni tercipta sebagai memberi ilham untuk anda semua untuk buat sendiri gubahan hantaran sirih junjung simple, nampak simple tapi cantik!

Wah! Memang cantik gubahan sirih junjung yang mereka buat ni. Kreatif betul! Lihat↓↓↓

Boleh je ikuti panduan membuat sirih junjung menarik, banyak je perkongsian sirih junjung tutorial di kongsi di blog-blog, di YouTube. So, dah lihat design hantaran sirih junjung terkini dalam video ni, makin berkembanglah idea korang membuat gubahan sirih junjung untuk hantaran.

Eh eh, ada yang belum tahu maksud sirih junjung. Biasa daun sirih je glamour. Sirih junjung tu pulak apa? Sirih junjung ni dijadikan sebagai hantaran perkahwinan. Ada yang memanggilnya sireh junjung, juga sirih dara. Sirih junjung popular di majlis persandingan sebagai pertukaran barang di antara pengantin. Manakala sirih dara pula mewakili pengantin perempuan itu sendiri, lebih banyak deco hiasan pada sirih tersebut. Itulah perbezaan sirih junjung dan sirih dara. 

Gambar gubahan hantaran sirih junjung, sirih dara, sireh junjung, hantaran sirih junjung simple, hantaran sirih junjung terkini, sirih junjung tutorial, sirih junjung simple dan cantik, sirih junjung tradisional, koleksi sirih junjung pertunangan, cara membuat sirih junjung yang mudah, cara gubahan sirih junjung terkini, sirih junjung moden
Sirih junjung

Cara membuat sirih junjung yang mudah: sebanyak 100 helai daun sirih Melayu atau lebih diperlukan. Daun-daun sirih yang segar, lebar lagi cantik diperlukan, disamping peralatan lain seperti gabus yang digunakan sebagai menara, dawai untuk pengikat, jarum penyemat, lidi dan lain-lain yang bersesuaian.

Biasanya orang-orang tua akan buat deco sirih junjung tradisional. Manakala orang muda pula akan membuat gubahan sirih junjung moden. Kalau tahu cara membuat sirih junjung yang mudah, senanglah nak buat sireh junjung untuk sanak saudara yang nak kahwin. Boleh buat duit. Bisnes buat sirih junjung pertunangan.

Berpandukan video dalam link tersebut, jom belajar hias sirih junjung. Banyak ilham hasil menatap koleksi sirih junjung dalam video tu. Hias sikit dengan bunga. Hmm confirm cantik! Belajar cara gubahan sirih junjung terkini, hiasan sirih dara moden, jari-jemari hebat!


EmoticonEmoticon